Några verser…

 

the-fog-232400_1280

 

När smärtan äger

Jag lägger mig sakta för smärtan är svår
idag är min kropp inte min
Den ägs av den smärta som kommer och går
och stundtals gör kroppen till sin

En smärta jag önskar inte skulle finnas
en smärta som bara stjäl kraft
en smärta som funnits så länge jag kan minnas
Tänk hur det varit om jag inte den haft

Jag undrar ibland hur livet ser ut
för den som är smärtfri var dag
kan de förstå – en smärta som inte tar slut
och som ibland gör mig till sitt ”jag”?

Jag vet så väl att jag är långt mer
än den smärta som alltid jag har
Men något vi lär är att ni inte ser
för sällan vi visar  hur ont vi har

Sen tar jag tabletten så sömnen mig når
och ger mig en vila som alltid jag saknar
jag hoppas igen att den natten jag får
gör att jag med glädje och smärtfrihet vaknar

2 thoughts on “Några verser…

  1. bbnewsab 2016-01-17 / 02:19

    Låt aldrig denna mer eller mindre kroniska smärta (värk) få ta överhanden. Du får inte bli slav under densamma. Även om din kropp ibland känns kaputt, så sk du tänka som så, att din tankeverksamhet ändock fungerar.

    Och så länge som du kan tänka – samt dela med dig av dina tanker – har du också kvar den viktigaste egenskapen som gör dig till människa.

    Vanliga ”kollin” kan INTE tänka. Men när din kropp förvandlar dig till ett kolli, har du fortfarande kvar din tankeförmåga. Och kan du tänka, då lever du. Tänk på Descartes’ berömda ord: Cogito, ergo sum. Jag kan tänka, alltså finns jag till.

    Gilla

Kommentera

