Tankar kring årets tider och skiften

canadian-geese-854834_1280Höstflytten

När morgon sakta randas
då sjunger fåglars kör
för mig sin morgonsång
Jag vaknar av den vackra
sången utanför

När dag mot kväll så nalkas
vid middagstid sådär
då står jag där vid grinden
och lyssnar till den sången
som bli till kvällskonsert

För nu så flytta gässen
och svanar söderut
från häckningsplats på fjället
den vackra plogen sträcker
att nå sitt mål till slut

Sommaren 2015 gled över till höst ganska obemärkt. Och hösten blev lång. I november blommade Rhododendron i parken utanför där jag bor. En småblommig vit sort som brukar blomma förhållandevis tidigt. Men aldrig förr att den blommat på hösten. Fortfarande i början av december såg jag blommande växter. Den vita Rhododendron satte massor av knopp. Den är nu fylld av knoppar i två storlekar. Dels de som är kvar efter vårblomningen och dels de som sattes nu i höst. Återstår att se hur det blir till våren -16.

Jag tycker om att drömma om både höst och vår. För några få frostnätter gav hösten alla dess vackra färger – samtidigt som våren kom på fel tid med temperaturer omkring tio upp till 15 grader varmt utomhus.

Men så kom den då, i januari, den vinter många längtat efter. Och den kom med ishavskyla och snö. Inga stora mängder här vid Vätterns norra spets, men tillräckligt för att skingra det kompakta mörker som avsaknaden av snön gav. Allra synnerhet nu när adventsstakar, stjärnor och julgranar plockas ned. Om två veckor bryter vi helt med juletiden och inleder en ny tid. Ljuset söndag, Kyndelsmässodagen, firas i våra kyrkor den 31 januari.

Jag märker också att dagarna blir allt längre. Redan är det ungefär en timme mer dagsljus ute på eftermiddagen än för en månad sedan. Jag tänker, mitt i vinterns kallaste tid, att snart, snart kommer våren tillbaka.

Våren med skir grönska, Tussilago, Blåsippor och hela dungar fyllda med hav av vitsippor. Så flyter årstiderna in i varandra. Drömmarna blir så sakteliga till verklighet och fastän temperaturen nu är nere under minus 20 grader ser jag denna bild framför mig.

Dröm – vänner – dröm…

 

wood-anemone-333381_1280 vitsippor

9 thoughts on “Tankar kring årets tider och skiften

  1. bbnewsab 2016-01-17 / 02:31

    Visst går det lättare att drömma, när man tar del av den hoppfullhet du väljer att ge uttryck för, Pip, i dina dikter.

    Måste också säga, att du är en riktig hejare på att finna vackra bilder att illustrera dina bloggposter med.

    Fattar du vilken verbal begåvning du besitter, PiP? Ändå låter det på ditt namn som att du kanske från början har haft ett annat modersmål. Hur ligger det till med den saken? Är du månne finsktalande från början – för att sedan, likt en gång Theodor Kallifatides, ha bestämt dig för att erövra det svenska språket?

    Beröra kan du sannerligen med det som du skriver. Oavsett pm det är poesi eller prosa du väljer som uttrycksform.

    Jag är grymt imponerad! Sällan jag läser bloggar som innehåller så vacker svenska.

    Är så glad att jag hittade din blogg.

    Men nu måste jag lägga mig för att sova. Kom hem för så där tre kvart sedan och tänkte bara kolla på datorn om du hade funnit prenumerationsknappen. Och det hade du.

    Och då kände jag att jag bara måste kommentera dina skriverier. Så att du får en aning om hur de kan upplevas och uppfattas av en utomstående.

    Sov gott, min bloggvän!

    Liked by 1 person

  2. Piia-Liisa Pisal 2016-01-17 / 18:15

    Tack, min vän för dina ord. Din feed-back värmer och gör mig oerhört glad. Jag är inte van vid det. Men det känns gott att mina texter berör. Då har jag uppnått det jag önskar. Jag vill beröra både med prosa och poesi. Min önskan är att väcka känslor hos dem som läser.
    Och du ska veta att jag letade efter ”följa-knappen”. Tack för att du nu bekräftat att det går att följa min blogg.

    Jag skriver under pseudonym, då jag av olika orsaker inte vill stå öppet med mitt namn. Jag har svenska som modersmål, men känner mig på något sätt besjälad med det finska språket. Ett så vackert språk. Jag älskar att t ex lyssna på Cumulus… trots att jag bara kan några få ord på finska.

    Jag hoppas du fick en god natts sömn. Och jag ser verkligen fram emot din feed-back. Tveka aldrig att säga vad du tycker, tänker och känner kring mina texter, positivt likväl som negativt. Allt hjälper mig att utvecklas som skribent.

    Det gäller givetvis alla mina läsare. Konstruktiv kritik kan jag aldrig få för mycket av…

    Liked by 1 person

  3. bbnewsab 2016-01-17 / 20:45

    Å, den vackra visan av denna grupp känner jag väl igen.

    Delar din musiksmak, Pipi! 🙂

    Liked by 1 person

  4. bbnewsab 2016-01-17 / 21:06

    Du har förhoppningsvis noterat, att jag i kväll har döpt om dig till Pipi (Kortstrump). Detta för att du är så oförvägen och verkligen har vågat att undersöka vad ett WordPress-blogg har för finesser att erbjuda.

    Modiga människor är en sällsynthet i dessa dagar.

    Men både du, Pipi, och Kulla-Gulle (a.k.a. lundabergs) tillhöra denna sällsynta skara människor.

    Om ni hade varit växter eller fåglar, skulle det intill era respektiva namn ha stått ett R.

    R = latinets ”rara”. Dvs sällsynta

    Kanske rent av ett RR = latinets rarissima, dvs mycket sällsynta, nästan utrotningshotade.

    Så jag får nog lobba lite för att få er båda uppsatta på listan över rödlistade arter, så att ni inte försvinner hux flux från jordens yta eller bloggosfären.

    Ni behövs båda två. Som sanningssägare och glädjespridare.

    PS Du skriver här ovan att du inte är van vid att få höra positiva omdömen om dig. Då är det sannerligen på tiden, att du börjar att vänja dig vid det, Pipi! DS

    PPS Med tanke på din dina svenskbehandling funderar jag på om det inte är läge att döpa dig även till QWW, ”Queen of the written word”. En passande svensk titel skulle kunna vara PADSO, ”Prinsessan av det skrivna ordet”. Fast då får du lova att inte bli alltför mallig eller, än värre, drabbas av prestationsångest. Jag hoppas verkligen, att båda dessa risker (att du ska göra det) är högst försumbara. DS

    Liked by 1 person

  5. Piia-Liisa Pisal 2016-01-17 / 21:15

    Tack för att du får mig att le 🙂 Och jag lovar dig att inte bli alltför högfärdig! Prestationsångest tror jag inte jag har någon större benägenhet att drabbas av. Men skulle det bli för stelt och uppstyltat så litar jag på att du säger till mig. Annars kommer jag fortsätta att skriva utifrån mina erfarenheter och mitt hjärta.

    Liked by 1 person

  6. bbnewsab 2016-01-17 / 21:32

    Som jag trodde, alltså.

    Och du, Pipi, GLAD är jag också över att ha kunnat göra dig glad.

    Du verkar ha en extremt ojämn mix mellan glädje & lycka (i ena vågskålen) och sorg & elände (i andra vågskålen).

    Dags att göra något åt det.

    Jag får dra mitt strå till stacken för att rätta till den obalansen. För så ska det naturligtvis inte vara för dig – eller ditt liv.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-01-18 / 18:41

      Det tackar jag för. Och att få ett smeknamn när man som jag tillhör gruppen 50+ känns både hedrande och exklusivt. Tack 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

