Kärleken

flowers-196267_1280 (1)

Så sitter jag då åter i min säng med tangentbordet på magen, Akka i mitt knä och Cumulus version av Tove Janssons och Erna Tauros vackra finstämda Höstvisa (på finska) strömmande ur högtalarna. Direkt därefter har jag förmånen att även få lyssna till deras svenska inspelning av samma visa.

”Skynda dig älskade, skynda att älska…” Så sanna ord – och stundtals så missbrukade. Min erfarenhet av att älska blev till  brända kol och aska. Det som skulle kallas kärlek skadade långt djupare än vad jag någonsin ens kunde föreställa mig. ”Kärleken” har skadat minst två generationer svårt och det gör ont, så ont.

Så du som älskar, gör det med hela ditt hjärta och hela din själ. Älska med hela ditt väsen. Kärleken kan vara brännande het, men den bränner aldrig, den kan vara vild och hetsig, men den sårar och skadar inte. Den lämnar inte djupa sår, osynliga eller synliga. Minns att Kärlekens budskap är det som bär genom livet, hela livet.

Utan kärlek överlever vi inte. Var rädda om varandra. Var rädd om och värna kärleken till dina medvandrare. Det är den som bär dig när du är svag, likaväl som du bär de andra när de är svaga. Och vi vet inte från dag till dag, stund till stund hur länge våra kära vandrar med oss här på jorden.

En dag har den du älskade så djupt gått över floden och du står där kvar. Tom, med tårar som rinner och fuktar kinderna, eller så är det bara tomt, ekande. Dina tårar kommer inte fram, sorgens skri finns inom dig. Den som gick bredvid dig igår är borta idag. Hann du säga allt du ville få sagt, eller ekar också de osagda orden inom dig? För de flesta av oss finns orden som vi önskar skulle blivit sagda, men också dem som vi ångrar. De ord som sprang över läpparna i vrede eller de som bara blev så fel.

Så, glöm aldrig att älska av ditt hjärta. Trots skador djupare än jag kan beskriva, en smärta som inte ens är i närheten av den fysiska smärta jag lever med dagligen så har jag förmånen att få älska. Att ännu kunna älska. En kärlek som bär mig genom livet. Kärleken till mina barn, till mina föräldrar, till mina vänner. Och till mina fyrbenta vänner också. En kärlek som bär. Jag har inte förmånen att få dela tvåsamheten, men det får aldrig hindra mig från att älska. Älska av hela mitt hjärta och med hela min själ.

Guds kärlek inte att förglömma. Det är den kärleken som gör att jag fortfarande är i livet. Min kärlek till den Gud jag tror på och Guds kärlek till mig. Utan min tro på den Gud som fyller mig med kärlek hade jag inte orkat leva. Min tro har burit mig när allt varit nattsvart. Och den bär ännu och kommer att bära mig livet igenom. Och att i gemenskap med andra få dela det kristna kärleksbudskapet hjälper, och läker mig.

Att tro är personligt och måste så vara. Och jag kan älska en person som inte delar min tro, som kanske omfattas av en annan religion eller inte tror alls. Jag begär inte, kan och ska inte begära att du ska dela min tro, men gör du det så känns det självklart gott. Det jag ber om är att jag accepteras för den jag är och den Gud jag tror på.

Jag väljer att avsluta med några ord från Bibeln om kärlekens styrka:

”Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. (…) Och om jag delar ut allt jag äger (…) men saknar kärlek har jag ingenting vunnit. Kärleken är tålmodig och god.(…)den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. Kärleken upphör aldrig. (…) tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken” 1.Kor 13: 1-13

 

heart-81207_1280

18 thoughts on “Kärleken

  1. bbnewsab 2016-01-17 / 21:21

    Det där var bitterljuva ord om kärleken. Lika kloka som beaktansvärda.

    Här är ett par kärleksdikter som jag själv uppskattar. De har ett liknande tema.

    DIKT NR 1 = ”How Do I Love Thee?” (av Elizabeth Barrett Browning)

    How do I love thee? Let me count the ways.
    I love thee to the depth and breadth and height
    My soul can reach, when feeling out of sight
    For the ends of Being and ideal Grace.
    I love thee to the level of every day’s
    Most quiet need, by sun and candlelight.
    I love thee freely, as men strive for Right;
    I love thee purely, as they turn from Praise.
    I love with a passion put to use
    In my old griefs, and with my childhood’s faith.
    I love thee with a love I seemed to lose
    With my lost saints, — I love thee with the breath,
    Smiles, tears, of all my life! — and, if God choose,
    I shall but love thee better after death.

    Lite halvreligiöst stuk över den dikten, eller hur, Pipi?

    Sedan får vi inte glömma William Shakespeare.

    DIKT NR 2 = Shall I Compare Thee To A Summer’s Day? (Sonnet 18)

    Shall I compare thee to a summer’s day?
    Thou art more lovely and more temperate.
    Rough winds do shake the darling buds of May,
    And summer’s lease hath all too short a date.
    Sometime too hot the eye of heaven shines,
    And often is his gold complexion dimmed;
    And every fair from fair sometime declines,
    By chance, or nature’s changing course, untrimmed;
    But thy eternal summer shall not fade,
    Nor lose possession of that fair thou ow’st,
    Nor shall death brag thou wand’rest in his shade,
    When in eternal lines to Time thou grow’st.
    So long as men can breathe, or eyes can see,
    So long lives this, and this gives life to thee.
    Shall I Compare Thee To A Summer’s Day?

    Kärlek uttryckt i form av metaforer hämtade från naturen har också en sällsynt bärkraft.

    Men nu måste jag fråga dig, Pipi: Är det OK att jag lägger in engelskspråkiga citat här i ditt kommentarsfält? Jag vill ju inte att du ska behöva använda lexikon för att kunna förstå den sortens texter/kommentarer.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-01-17 / 21:30

      Det är helt OK! Det kräver lite mer av tankeverksamhet från min sida då jag inte hållit engelskan helt uppdaterad. (Och till största delen är det jag läst på engelska facktext) Men jag fick av en god vän två böcker hon låtit trycka upp med mycket vackra foton och poesi skriven på engelska, så det är bara bra för mig att träna!

      Liked by 1 person

  2. bbnewsab 2016-01-17 / 21:36

    Pipi är sannerligen inte rädd att ta sig an nya utmaningar.

    Det blir en guldstjärna i kanten från mig.

    En högst välförtjänt sådan.

    För övrigt: Shakespeares text med gammaldags engelska har jag själv svårt för utan att ta ordbok till hjälp. Så vi sitter delvis i samma båt.

    Gungeligung, Pipi. Du har väl inte anlag för sjösjuka? För då måste jag sitta still i båten och sluta gunga.den i sidled.

    Liked by 1 person

  3. Piia-Liisa Pisal 2016-01-17 / 22:53

    Njae… Uppriktigt och ärligt är jag inte alls överens med båtar. Små likväl som stora. Jag sätter mig mycket gärna i ett flygplan stort som en VW-buss eller ett som tar flera hundra passagerare. Men att kliva ombord på en båt får mig att bli stel som en pinne med händerna knutna så hårt att de vitnar. Och sen hoppas jag på att båtresan går över snabbt! Båtfobi mao. Sjösjuka har jag bara anat någon enstaka gång.
    Men en imaginär båt torde gå bra. Testa och se får väl vara ett motto, kanske?

    Liked by 1 person

  4. bbnewsab 2016-01-18 / 11:38

    Här är det tvärtom. Ingen båtfobi men väl starka anlag för sjösjuka. När jag var yngre kunde jag inte ens åka bil eller buss utan att vilja eller behöva kräkas. Hade alltid kräkpåse vid min sida utifall att den skulle behövas. Och det visad sig vara en klok strategi många gånger.

    Karusell har jag aldrig klarat av att åka. Till och med kraftig gungning i vanliga gungor framkallar obehagskänslor hos mig.

    Men så är jag också ett kräk, hela jag, enligt många. Särskilt ansedd så av religiösa människor.

    Fast jag hoppas att din religiositet och gudstro tillåter en hädare som jag att få fortsätta kommentera på din fina blogg.

    FDETDA (= Från det ena till det andra), Pipi. Jag tycker du ska göra reklam för din blogg. Sök upp andra bloggar som har kärlek, dikter, livefilosofi eller dylikt på dagordningen. Sedan skriver du en kommentar hos dem. Och i den kommentaren kan du väva in i texten lite reklam. Fast inlindat som, till exempel: För övrigt har jag själv skrivit om det som du berättar om här ovanför, fast lite annorlunda vinklat. Kolla gärna in mina egna tankar om samma sak här: (Och här är det tänkt att du då ska klistra in en länk som går till en viss artikel på din egen blogg.)

    Bara så att du fattar, Pipi. Din blogg förtjänar verkligen MÅNGA LÄSARE. Både med tanke på innehållet och den vackra svenskan du visar upp däri. Det skulle vara kul om fler än jag ville kommentera dina olika alster. Tyvärr har jag märkt att på bloggar, vars artiklar jag flitigt brukar kommentera, blir det sällan någon mer som tycker till.

    En lösning på det dilemmat skulle kunna vara, att jag väljer att kommentera kortare och mer sällan. Då brukar nämligen andra kommenterare ”våga” sig fram, är min erfarenhet.

    Fundera på saken, vetlajag. Är det dags, alltså, för mig att dra ned på aktiviteten här hos dig? Avgörandets boll ligger hos dig, Pipi. Det är ju faktiskt din blogg, det här. Inte min.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-01-18 / 18:36

      Jag läser dina kommentarer med stort intresse, tillika nöje. Feed-back kan jag aldrig få för mycket av.
      Att vi sen inte delar den kristna tron är inte något som stör mig. Jag kommer att fortsätta att dela med mig tankar utifrån mitt perspektiv iallafall. Jag ser det dessutom som berikande att mötas och stötas mot andra perspektiv likt Hegels tes ->antites => Syntes som kan gå vidare i en spiral och skapa en tes…
      På så sätt ser jag en möjlighet till utveckling.

      Självklart vill jag ha många kommentarer. Längden/omfattningen bestämmer den som lämnar en kommentar. De enda kommentarer jag obönhörligen kommer att ta bort är kommentarer som för fram budskap som bryter mot allt vad medmänsklighet innebär, dvs med t ex fascistiskt, nazistiskt, rasistiskt innehåll. Likaså hot och dyl. Olagligheter polisanmäls omedelbart. Jag sparar, men kommer inte att visa den typen av kommentarer. Så hoppas jag att alla seriösa bloggare agerar.

      Men jag tror inte risken för sådana kommentarer är stor. I övrigt avser jag hålla högt i tak när det gäller kommentarer och dess innehåll.

      Liked by 1 person

  5. bbnewsab 2016-01-19 / 00:36

    Om du är orolig för den där icke-önskvärda sortens kommentarer, så tror jag att det finns en funktion som innebär, att inga kommentarer hamnar i offentlighetens ljus, förrän de har modererats/godkänts/accepterats av dig.

    Fast jag tycker att man ska ha som huvudregel – vilket pckså är default mode på Wirdpress – att det är enbart en kommenterares första kommentar som måste godkännas av bloggens ägare. Efter ett sådant godkännande ”förutsätter” Wirdpress’ algoritmer att samma kommenterare även i fortsättningen kommer att skriva rumsrena kommentarer.

    Det stämmer sannolikt 999 gånger av 1000. Fast helt säker kan man förstås inte vara. Dock tycker jag, att den risken kan/bör man taga.

    Förhoppningsvis ska du slippa dessa troll/marodörer som härjar på nätet och som tycks finna en glädje i att göra andra ledsna.

    Från mig kan du kanske, ibland, finna försök till verbal humor som är av det lite tvetydiga slaget, främst för att jag gouterar sådan humor (att leka med orden). Ett exempel härpå skulle kunna vara: Och så var det lågstadieeleven som i sin skoluppsats skrev: ”Det luktar alltid så gott om mammas bak, särskilt nu i juletider.”

    Gillar du också sådan lite tvetydig verbalt ”sofistikerad” humor, Pipi? Eller du vill uppmana mig att skölja munnen och gúrgla mig med Listerine för att rensa bort min dåliga humorsmak?

    Liked by 1 person

  6. bbnewsab 2016-01-19 / 09:09

    Med tanke på din höga verbala intelligens anade jag faktiskt det (att även du gillar att leka med ord).

    Skulle heller inte förvåna mig om du, som jag, är ett fan av Bröderna Marx. Grouchos verbala ekvilibristik tilltalar mig mycket. Även hans metaforer. Jag kommer på, här och nu, en komplimang som han i en av filmerna yttrade till sitt hjärtas dam: ”Å, dina ögon blänker som en blanksliten byxbak!”

    Damen i fråga uppskattade dock inte komplimangen.

    Jag kan både förstå – och inte förstå henne – därvidlag.

    Hur skulle du ha reagerat, Pipi, om Groucho hade sagt så till dig?

    Tackat honom? Eller givit honom en fläskläpp? 🙂

    Liked by 1 person

  7. bbnewsab 2016-01-19 / 18:34

    Härligt svar!

    Då är det inte som Fritiof Nilsson Piraten en gång sade: Om jag skriver om en stoppnål, är det alltid någon enögd person som hör av sig till mig och skäller ut mig och känner sig utpekad.

    Trångsynthetens fula tryne har en benägenhet att poppa upp lite varstans.

    Dock inte på dina fina & härliga blogg.

    Och förklaringen därtill är, självklart, att denna blogg ägs av en sällsynt vidsynt och sympatisk person.

    Trots att hon är religiös.

    Mitt intryck är annars att religiösa människor överlag är väldigt intoleranta av sig.

    Detta samband kan man till och med påvisa vetenskapligt.

    Med hjälp av TMS (Transkranial magnetisk stimulering [av olika delar av hjärnan]) kan man öka – eller minska – aktiviteten i sådana delar som normalt brukar förknippas med religiöst tänkande. Och då är sambandet glasklart: Ökad stimulering = ökad glöd i den manifesterade religiösa tron = ökad intolerans mot dem som inte tillhör det egna trossamfundet (de så kallade utbölingarna). Och minskad stimulering/aktivitet = minskad glöd i de religiösa manifestationerna = minskad intolerans mot utböiingarna.

    Men ingen regel utan undantag, Pipi. Du verkar vara det där undantaget. Hittills har jag, fastän ateist, inga som helst problem med att ”umgås” med dig och utbyta tankar om lite av varje, inklusive religion.

    Kort sagt: Du har lyckats tygla min aggression gentemot detta med religion och hur religion kan påverka människor negativt.

    Det gläder mig.

    Så nu vill jag ge dig ännu en guldstjärna i kanten på din underbara blogg.

    Liked by 1 person

  8. bbnewsab 2016-01-19 / 18:43

    En helt annan sak. Det är snart dags för dig att lägga ut ett Tag cloud på din blogg, Pipi. Kanske även ett Category Cloud.

    Jag ser att du är bra på att ”tagga” (etikettera) och kategorisera dina blogginlägg. Som detta här ovanför. Om jag förstår saken rätt, hamnar detta i de tre kategorierna Husdjur, Kärlek och Religion. (BRA att ha det i olika kategorier.) Sedan har du givit inlägget följande etiketter: Akka, Bibeln, Cumulus, Gråt, Höst, Misshandel, Musik, Smärta, Sorg. (Jättebra med många etiketter, ”taggar”, tags.)

    Så kolla upp det där med tag-moln och kategori-moln. Det är snart dags att implementera den sortens finesser

    Det går sannerligen undan i ditt bloggande. Till allas trevnad och båtnad. 🙂

    Keep on blogging, Pipi!

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-01-19 / 21:53

      Nu kom du med, för mig, helt nya begrepp. Kategorier och taggar har jag en aning om. För det fungerar på samma sätt som med skrivet, tryckt materiel vid sortering. Men nu inför du ett helt nya begrepp för mig; Moln? Att det på något sätt har att göra med hierarkier kan jag förstå – men hur? Detta tarvar en hel del studerande. Och ibland har då Predikaren helt rätt i sitt uttalande i kapitel 12:12 ”…det myckna bokskrivandet tar aldrig slut, och flitiga studier gör kroppen trött”

      Liked by 1 person

  9. bbnewsab 2016-01-19 / 22:45

    Mja, moln (cloud) kanske inte är rätt ord, men jag tror det heter så.

    Alltnog, vad jag menar är det som du kan se här i denna länk: https://skepticalexaddict.wordpress.com/2016/01/19/coincidences-happen-more-often-than-you-think (som jag just råkar ha uppe i en annan flik och därför väljer som exempel).

    Till höger om själva bloggtexten finner du allra överst Recent posts, därinunder Top post & pages. Och därinunder ser du, i blått, några termer (= categories) av olika boktavsstorlek, börjande med Addiction och som slutar med Uncategorized.

    Detta är det s k Category cloud.

    Inunder kategorimolnet finns ännu ett ”moln”, under rubriken, i svart, Tags (Etiketter).

    Den första ”taggen” (etiketten) heter ad hominem. Och den sista word-play.

    Alla termerna i de båda molnen står i bokstavsordning. Storleken på uppslagsordet är relaterad till hur många olika blogginlägg som har just den kategoritillhörigheten eller just den taggen/etiketten.

    Så ju fler bloggartiklar som du taggar med exempelvis Akko, desto fetare bokstävder kommer just termen Akko att erhålla i tagg-molnet.

    Med tiden kan man alltså avläsa vilka dina – och bloggens – favorittaggar (favoritämnen) är. En ny besökare kan ”direkt” avgöra, hur personlig och privat din blogg är (genom en blick på taggmolnets innehåll – eller genom att se vilka kategorier/teman som bloggens ägare oftast bloggar om).

    Båda de här molnen hittar du där du hittat allt det andra som nu ”pryder” din blogg. Du går alltså in via My Site längst uppe till vänster på skärmen och söker dig sedan fram. När ordet Widget (svensk motsvarighet är ungefär ”funktion”) dyker upp bland undermenyerna, ska du absolut nyfiket gå vidare. Nu minns jag inte om just tag clouds fanns bland widgets. Men det är bara att klicka på tills det blir napp.

    Det där kommer du att greja lätt som en plätt. Jag är i alla fall inte det minsta orolig.

    Det är för övrigt HELT obegripligt, det du skriver på annan plats, att du kallats för dum i huvudet. Förmodligen hade de som sade så satt upp en spegel framför sig själva, så att det var sig själva de såg och sålunda kommenterade.

    Annars blir det, som sagt, HELT obegripligt. Som att kalla svart för vitt eller blått för gult.

    Ja, jösses, vad du har varit med om mycket, Pipi.

    Liked by 1 person

  10. bbnewsab 2016-01-19 / 22:51

    Apropå Predikaren 12.12 så kommer jag att tänka på Falstaff, fakir. Han skrev bland annat så här:

    Flitigt läsa gör dig klok,
    därför läs varenda bok.

    Det rådet verkar du ha försökt följa, Pipi. Inte undra på att du sjäölv kan skriva en så vacker svenska. Det finns en underliggande rytm i dina meningar. Nästan som om din prosa har gått och tagit danslektioner hos din poesi.

    Liked by 1 person

  11. Piia-Liisa Pisal 2016-01-20 / 04:47

    Det var nog att ta i, att jag skulle läst varenda bok. Men ca 10 år som student på högskola/universitet samt en bokmal sedan jag var åtta år så har det möjligen passerat en och annan sida framför mina ögon. När facktexten blev jobbig så tog jag en mer lättsam bok och läste för att koppla av. Alternativt satte mig framför pianot och spelade. Det fyllde samma funktion.

    Och påpekanden om min dumhet var så effektiva att jag trodde att det var sant. Jag får fortfarande intala mig själv att jag inte skulle ha klarat av att läsa så mycket efter gymnasiet om jag varit dum. Men när depressionens klor håller mig i sitt järngrepp är det vad jag tenderar tro på. Då känner jag mig dum, tjock, ful och en massa annat negativt. Då finns inget bra hos mig.

    Nu har jag ju fått ett motgift: Dina kommentarer! Dem kan jag plock fram när alla mörka tankar, stunder och tider kommer. Tack 🙂

    Liked by 1 person

  12. bbnewsab 2016-01-20 / 13:37

    Redan Goebbels förstod, att om en lögn upprepas tillräckligt många gånger, så tenderar den att till slut uppfattas som en sanning.

    Detta fenomen är nära släkt med primering (priming). Med den termen avses hur man slussas in i ett visst slags tänkande genom att bara lyssna till en sidan i en viss fråga.

    Sålunda är primering vanlig inte minst i sektsammanhang. Sektmedlemmen bör inte umgås med utbölingar (= icke-sekt-medlemmar) och bör läsa enbart av sektens ledning godkända tidningar och litteratur. Jehovas vittnen är ett bra exempel härpå.

    Och din kommentar här ovanför, Pipi, visar hur effektiv primering kan vara. Än i dag kan du allstå ansättas av tvivel på din egen intelligens och dina kognitiva förmågor. Fastän dessa förmågor ligger HÖGT över genomsnittet.

    För dem som lyckas hoppa av en sekt väntar en tid av omprogrammering (för att låna en datorisk term) av tänkandet.

    Ibland är vi nog alla, mer eller mindre, i behov av mentala omprogrammeringar. Det tar tid att fylla igen gamla djupa tankehjulspår så att man kan vandra vidare i livet på ett slätt underlag utan risk för snedtramp.

    Om jag kan hjälpa dig i din egen omprogrammeringsprocess, Pipi, blir jag enbart glad däröver.

    Jag ser det i så fall som en synnerligen meningsfull och nyttig aktivitet. Även för mig. Att kunna betyda något för någon annan – är det inte det vi alla vill kunna få göra?

    Själv ser jag det som rent av ännu viktigare, angelägnare och värdefullare än att kunna supa sig redlöst berusad för att sedan slockna och ännu senare vakna med spyor runt huvudet och med nedkissade byxor.

    Vågar jag förmoda att du är av samma åsikt, Pipi?

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-01-24 / 16:54

      När jag nu tog mig före att (återigen) läsa igenom dina kommentarer hittar jag denna som jag av någon outgrundlig anledning missat. Du skriver: ”Att kunna betyda något för någon annan – är det inte det vi alla vill kunna få göra?” och det är huvudet på spiken! Precis vad jag t ex vill uppnå med min blogg
      .
      Utöver att både roa och oroa också – jag vill få er läsare att tänka och reflektera – vill jag gärna göra något för andra.

      Och du hjälper mig med dina kommentarer bbnewsab. Så svaret på din fråga är enkelt: Ja!
      //Pipi

      Liked by 1 person

Kommentera

