Drottning Akka – en presentation

WIN_20160109_23_17_17_Pro
Akka den 11 januari 2016

Jag har begått ett nästintill oförlåtligt misstag. Jag har inte hållit det löfte jag gav i ett av mina första inlägg, nämligen att presentera Drottningen. Nu förstår jag varför hon har tjurat och blängt på mig de senaste dagarna. Hon har givetvis varit mycket arg och upprörd över att hon, Drottning Akka, inte blivit vederbörligt presenterad. Så nu ska jag råda bot på detta.

Akka flyttade hem till mig första vardagen efter påsk 2015. När hon kom var det en skygg och avsatt drottning. Hon hade blivit avsatt av yngre förmågor i samband med att hon efter många års trogen tjänst kastrerades. Och det är en erfarenhet hon delar med många andra kvinnor – att bli ersatt med yngre och vackrare individer. Jag är övertygad om att det finns tusen och åter tusen kvinnor som har berättelser om detta. Tänk er bara – att efter ett helt yrkesliv bara bli utbytt. Som om det hon som vacker Miss(e) och Drottning presterat både på många stora utställningar och som mycket högt ansedd Avelshona med hela fem kullar, inte skulle haft någon betydelse.

Ärligt – vem skulle inte bli både ledsen, arg, stött och mycket mer därtill efter en sådan behandling? In kliver en uppkomling och tar hennes plats, motar bort henne från matskålen, plockar ner henne i rangordning tills hon inte längre, bland dem hon betraktat som sina undersåtar, betyder någonting. Vad hjälper det då att hennes ägare och matte älskar henne av hela sitt hjärta? Platsen som Drottning är inte längre hennes.

 

Picture

Foto: Appleroads katteri (http://www.appleroads.se/alvsols-akka-a.html)

Akka är född den 2 april 2004 och kom till Appleroads katteri för att bli utställnings- och avelshona. Hon blev också Drottning Akka av rasen Helig Birma. Hennes stamtavla finner ni i länken under fotot ovan.

På Appleroads levde Akka ett utomordentligt fint liv till dess hon blev avsatt. Och jag vet att hon av de tvåbenta fick allt hon behövde av både omvårdnad och kärlek under hela sin tid på katteriet. Det var av de andra katthonorna hon blev illa behandlad. Hennes ägare bestämde då att hon skulle omplaceras och jag, Piia-Liisa, fick den äran att ta över Drottningen.

Bakgrund
Anledningen till äran har en sorglig botten. Den 19 mars hade min förra katt, Saratoga, vandrat över Regnbågsbron till det land dit våra älskade husdjur går när jordelivet av någon anledning blir för svårt. Regnbågsbrons land är ett vackert land.

Regnbågsbron

Det finns en bro, Regnbågsbron, som förbinder Himlen och Jorden.

 När ett husdjur dör, kommer det till en plats bortom Regnbågsbron. Där finns kullar och dalar med mjukt gräs, där våra älskade vänner leker tillsammans hela dagarna. Där finns vattendrag med friskt vatten, massor av mat och solsken som håller dem varma. De gamla och sjuka djuren blir unga och igen, precis som vi minns dem i våra drömmar.

Djuren är glada och lyckliga, men de saknar någon som betydde mycket för dem, någon som blivit lämnad kvar.

Varje dag springer de och leker, tills den dagen kommer, då en av dem stannar upp, och tittar bort i fjärran. Blicken skärps, öronen spetsas och plötsligt flyger han iväg över det gröna gräset. Hans ben bär honom fortare och fortare tills han återförenas med den han älskar. Ni möts i en omfamning som varar för evigt. Ditt ansikte blir kysst om och om igen, dina händer smeker hans huvud som så många gånger förut och du tittar än en gång in i ögonen på ditt trogna husdjur som så länge saknats i ditt liv, men aldrig i ditt hjärta.

Sedan korsar ni Regnbågsbron tillsammans för att aldrig mer skiljas…
(Källa: http://www.latinostassar.se/se/facebook/fina-dikter-3059770)

Saratoga somnade in under de finaste omständigheter i sin bädd hemma hos Linnéa och Rasmus (min dotter och måg) där hon bott när jag var inlagd på sjukhuset. Hon sov gott och i sömnen så gick hon vidare till den eviga vilan.

Akkas ankomst och övertagande av titeln Drottning
Som jag nämnde tidigare i inlägget kom Akka till mig första vardagen efter påsk i nådens år 2015. En skygg, mager och inte särskilt drottninglik liten katthona. Men ack, så vacker hon var. Trots den behandling hennes likar utsatt henne för. Hon klev efter en liten stund ut ur buren och gömde sig. Denna undanskymda tillvaro upprätthöll hon i ett par dygn. Hon fick ta kontakt med mig när hon själv ville. Och det skulle komma att visa sig ganska snart att den skygga och tillbakadragna katt som kom hem till mig, bara var ett utslag av att hon blivit fråntagen allt. Nu skulle hon få (ta) det tillbaka.

Efter ca två dygn hade Akka funnits sig väl tillrätta. Svansen stod återigen rakt upp och hon gick genom rummen i min tvårumslägenhet med högburet huvud. Samtidigt gav hon mig audiens. Jag fick hennes tillåtelse att bli uppassare till henne. Det innebar att sörja för hennes välbefinnande på alla plan. Det innebar också att hon utsåg vilo- och sovplatser. Som första plats valde hon min säng. Men under en förutsättning och det var att jag också befann mig i sängen. Satt jag uppe letade hon sig fram till en undanskymd plats där hon såg, men inte sågs. Så gör hon fortfarande.

Just nu, kl 04.10 Fredagen den 22 januari sover hon vid mina fötter, lugnt och skönt.

WIN_20150811_224411

Akka har tagit över som härskarinna och jag återger henne med glädje Drottningtiteln. Hon finns nästan ständigt vid min sida oavsett om jag är i sängen eller är uppe. Hon vaktar på mig och talar uppfordrande om vad hon behöver och vill ha. Under de dryga nio månader som hon varit hos mig har hon lagt på sig välbehövlig vikt och återfått glansen i pälsen och även sitt högvälborna beteende.

Hon är ett underbart sällskap och jag skulle aldrig vilja vara utan henne. När jag ligger i sängen ligger hon ofta på mig och hon ser till att jag har det bra. Och självklart ger jag henne detsamma. Akka har dessutom charmat personalen som hjälper mig. Hon är ju inte för inte Drottning, och så gott som samtliga som kommer hit hjälper mig att se till hennes välbefinnande genom att ge henne mat och uppmärksamhet. Helt på hennes villkor.

Kel ingår också. Hon är ingen katt som lägger sig i knät då jag sitter uppe, eller vill bli buren någon längre stund. Däremot tycker hon mycket om att bli kammad och kliad t ex under hakan och bakom öronen. Hon bestämmer helt enkelt. Akka kan ligga i timmar på min mage när jag ligger i sängen så länge jag är stilla. Behöver jag gå upp kan jag av Akka få mycket förnärmade blickar.

Så – det var en presentation, förhoppningsvis värdig min vackra Drottning Akka. Jag kommer att återkomma till Akkas öden och äventyr. Detta är ju bara en presentation av henne.

WIN_20160117_06_27_51_Pro

 

 

6 thoughts on “Drottning Akka – en presentation

  1. bbnewsab 2016-01-22 / 08:50

    DETTA, Pipi, är bland det finaste jag någonsin läst om relationen mellan människa och katt. Du bör sprida denna bloggpost åt alla håll kanter. Det vimlar på webben av kattälskare som både vill och borde läsa om sånt här. Besök nu andra ”kattbloggares” sajter och sprid denna fina post, så att både du och Akka blir kända i bloggosfären.

    FDETDA: Hur valde du namnen Saratoga och Akka?

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-01-22 / 11:40

      Jag har inte valt namnen, utan båda mina katter var/är omplaceringar. Raggarungarnas Saratoga kommer från en kull där samtliga kattungar hade namn från bilar, och varifrån namnet Akka kommer vet jag inte. Inte annat än att Akka var gåsen Nils Holgersson åkte med genom Selma Lagerlöfs utomordentliga geografilektion i ”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige” https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Holgerssons_underbara_resa_genom_Sverige
      samt att Akka på finska betyder ”Gumma” eller som en ur personalen säger: ”Kärring” (som ett gammalt gift par, där gubben kärleksfullt kallar frun sin för sin kärring.
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Akka eller kanske ska jag skriva käring i stället;) )

      Liked by 1 person

  2. bbnewsab 2016-01-22 / 12:02

    Käring = kär-ing.
    Raring = rar-ing.

    Det ena ordet med negativ klang, det andra positiv.

    Kärring förstärker nog snarast den pejorativa klangen i ordet käring, ett ord som redan har ”muterat” till det sämre. Kärring är att betrakta som en mutation av mutationen.

    Jfr hur Pipi (Kortstrump) är en mutation av Pippi (Långstrump).

    Liked by 1 person

  3. Piia-Liisa Pisal 2016-01-22 / 16:13

    …och som jag nog tidigare sagt – jag är hedrad av jämförelsen och bär med stolthet namnet Pipi Kortstrump 😉

    Tack för lektionen i svenska språket. Den behövs, ska gudarna veta! Grammatik har aldrig varit min starka sida när det kommer till samtal om språket som språk. Däremot har jag kanske en intuitiv känsla för hur jag ska använda språket för att förmedla tankar och känslor, hoppas jag.

    Liked by 1 person

Kommentera

