Akka berättar om att vara ensam hemma

WIN_20160117_06_27_51_Pro
”Akka vill berätta om när matte åker bort”

Nu tycker Akka att det är dags att jag skriver om henne. Hon har idag varit ovanligt talför. Det hör till att hon talar om för mig vad hon vill, och förstår jag inte upprepar hon. Men idag har varit en speciell dag. Matte har varit hemifrån två dagar i sträck.

”Ja, Akka, jag har hört dig. Ditt budskap har gått fram.” Och det har varit mycket Akka har berättat. Hungrig givetvis, och då ska serveras kattmat från portionspåse med smak av kyckling och lever. Nu kunde jag inte kliva ur sängen var gång Akka talade, men jag kunde svara henne. Och hon fick sin mat med kyckling och lever som önskat.

-Är det något jag inte tycker om, säger Akka, så är det att vara ensam. Det måste jag berätta för matte så hon verkligen förstår hur synd det är om mig när hon åker bort. Och jag har sagt det till matte många gånger idag. Jag väntar till dess att hon nästan har somnat, då talar jag med henne för jag vet att hon lyssnar extra noga just då! Dessutom håller jag extra koll på matte för jag vet att hon har ont.

WIN_20150815_000337
”Matte! Du måste lyssna på mig. Jag blir orolig när du har ont. Det är ju då de där människorna i gröngula kläder kommer och hämtar dig.”

Hon har också blivit kammad ordentligt, vilket jag normalt gör minst en gång varje dag, ofta fler. Men även kamningen har fått stryka på foten, då mina händer inte vill vara med som en orsak. En annan att rutinerna blir lite annorlunda och vår kelstund tidig morgon har helt enkelt sovits över. Akka brukar sitta framför mig i en av rullstolarna då jag kammar henne. Att hon tycker om det märker jag på hur hon flyttar sig runt så jag kommer åt och dessutom – hon spinner. Det är enda tillfället jag hör henne spinna.

WIN_20151124_003043
”Så här sitter jag gärna när matte kammar mig.”

Akka har också varit orolig. Resorna jag varit på har tagit hårt på mig framförallt fysiskt, med svår smärta som följd. Och hon känner på något sätt av att jag inte mår bra. Som jag berättade i presentationen så vaktar hon extra noga på mig. Idag har hon valt att inte ligga hos mig så mycket, utan på en plats i bokhyllan i sovrummet. Hon har två platser i den som är hennes egna, iordninggjorda med mjuka rena dynor. Därifrån kan hon se mig, men jag ser inte henne. Dessutom så är det ett bra sätt att hålla sig undan från hemtjänstpersonalen som fått tillbringa mycket tid hos mig under dagen.

Nu har Akka återtagit platsen i min säng. Jag tolkar det som att jag är förlåten för att jag lämnade henne två dagar i sträck.

WIN_20160103_19_32_13_Pro
”Jag passar på att lägga mig på mattes kudde när hon är uppe en stund”

WIN_20151213_23_38_25_Pro
”Här gör jag mig redo att lägga mig inför natten.”

Ja du, Akka. Vad skulle jag vara utan dig? Drottningen som jag får bo tillsammans med och som värmer min säng, vaktar och vakar över mig och är mitt sällskap både dag och natt. Bättre sambo än ”Drottning Akka” kan jag inte tänka mig.

 

4 thoughts on “Akka berättar om att vara ensam hemma

  1. bbnewsab 2016-01-27 / 22:27

    Helt underbar berättelse! Så fylld av kärlek, i båda riktningarna.

    Får mig att erinra mig en artikel om prärieråttor, vilka är kända för sin monogamiska livsstil. Om ena partnern fanns i en bur och andra partern befann sig i en annan bur, och om partner 1 såg partner 2 erhålla elstötar och fara illa (= signalera smärta), så hände följande, när de båda prärieråttorna strax efteråt placerades i samma bur igen. Då började den av prärieråttorna, som sett den andra råttan plågas och lida att kela med, smeka, den råtta som mått dåligt och haft ont. Det här kelandebeteendet pågick i uppemot tio minuter. Här kan man sannerligen tala om empati och vilja att trösta.

    Och något liknande vill jag mena att Pipis nya blogginlägg här ovanför handlar om. Kärlek, tröst, empati.

    När man läser om sådant här, börjar man onekligfen fundera över hur etiskt det är av oss människor att döda (slakta) djur för att sedan äta upp dem. Eller vad tycker ni andra som just läst Pipis fina bloggartikel och min kommentar?

    Liked by 1 person

  2. Jag 2016-01-29 / 13:23

    Så fin hon är, Akka! Hoppas att du återhämtar dig så att du slipper åka ifrån din sambo!

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-01-29 / 14:20

      Tack för din kommentar och dina uppmuntrande ord. Tyvärr är min sjukdom sån att jag inte kommer ifrån ett och annat akutbesök framförallt pga att smärtan totalt tar överhand. I de flesta fall blir jag bara borta till dess att akutpersonalen hävt den värsta smärta, men ibland blir jag inlagd. Det beror på hur bra jag svarar på smärtstillande just då. Det varierar beroende på mitt allmäntillstånd.
      Återigen; Tack för din kommentar och du är varmt välkommen med fler 🙂

      Gilla

Kommentera

