Kvällsbön

sunset-122980_1280 Nu sover vinden

Herre, håll om mig


Lägg dina armar kring mig, Herre
låt min smärta lindras
låt mig sova gott
och vakna lugn och trygg

Luta ditt huvud mot mig Herre
låt ditt ord ge tröst
låt din Ande komma
vakande över oss

Ta mig i din famn min Herre
ge vad jag behöver
lyft nu av mig bördan
hjälp mig dag för dag

Vandra med mig Herre
lär mig nu att lyssna
lär mig ock att tro
och förstå ditt ord

Bär mig käre Herre
när all ork är slut
när jag bara tvivlar
ge mig då din kraft

Låt mig vara din o Herre
Håll om mig för alltid
nu och i all evig tid
för livet jag dig tackar

Text: Piia-Liisa Pisal 2014

sunrise-182302_1280

7 thoughts on “Kvällsbön

  1. bbnewsab 2016-01-30 / 23:46

    Tidigare i kväll råkade jag höra på Helgsmålsringning i riksradions P1. Även där framfördes ett liknande budskap som ditt.

    Din bön, Pipi, skulle absolut passa i ett dylikt radiosammanhang.

    Eller i P1:s radioandakt varje vardag runt kl 05.45 (tror jag det är).

    Varför inte ta mejlkontakt med de redaktörer som ansvarar för dessa religionsprogram? Det kan ju inte bli värre än ett Nej, tack.

    Liked by 1 person

  2. M 2016-01-31 / 15:50

    Duktiga du! Tänk om man vore lika duktig på att skiva som!

    Liked by 1 person

  3. Piia-Liisa Pisal 2016-02-02 / 19:35

    Vill skicka med ord ut sången ”Att mötas och skiljas är livets gång, att skiljas och mötas är hoppet sång”
    Väl mött igen!
    //Piia-Liisa

    Liked by 1 person

    • bbnewsab 2016-02-02 / 21:39

      Tänkvärd sångtext i videon från skolavslutningen i Växjö domkyrka. Men faktiskt tycker jag din dikt i själva blogginlägget ovanför kommentarsfältet är väl så bra. Dels är din dikt mer variationsrik textmässigt och innehållsmässigt sett , dels är din dikt mer trösterik och mer trygghetsskapande genom sitt detaljistiska, dvs konkreta, innehåll och budskap.

      Liked by 1 person

      • Piia-Liisa Pisal 2016-02-02 / 21:55

        Tack för den fina kommentaren. Att bli jämförd med en så känd text som ”Att mötas och skiljas” känns mycket hedrande.

        Gilla

Kommentera

