Att ta sig fram

motorized-wheelchair-952190_1920
Att ta sig fram med Permobil är inte alltid det lättaste.

Tillgänglighet har blivit ett begrepp som kommer upp till diskussion lite nu och då. Och det är något som berör mig i allra högsta grad. Jag är helt beroende av min Permobil (liknande den på bilden) för att kunna förflytta mig både inom- och utomhus. Men många är de ställen jag är utestängd från just för att jag inte tar mig in. Staden jag bor i har av EU fått utmärkelser för sin tillgänglighet vilket jag personligen tycker förpliktar.

gastronomy-327125_1920
Jag tar gärna en kopp kaffe när jag är ute. Men var ska vi sitta?

Det är inte självklart att att sig in i butiker och andra ställen jag vill besöka. Många gånger blir jag stående vid dörren och kommer sedan inte längre. Det kan räcka med ett litet trappsteg om några centimeter eller en dörr utan automatisk dörröppnare för att jag inte ska komma in utan att be om hjälp. Ibland finns det andra ingångar till butiken/lokalen, ibland finns lösa ramper som personal kan lägga fram för att jag ska komma in. Men, som sagt, det innebär merarbete för alla berörda, och ett krångel som jag inte alltid är beredd att ta. Jag vill ta mig fram på så lika villkor som de gående kan göra.

store-984393_1920 (1)

Har jag väl kommit in i, låt oss säga en butik, ska jag ta mig fram i butiken också. En liten stad, små gulliga butiker innebär ofta även trånga butiker. De som har butiken vill självklart att varorna ska presenteras på ett tilltalande och säljande sätt. En liten yta utnyttjas för att exponera varorna. En del varor ställs direkt på golvet, andra staplas på olika sätt. Och jag är alltid lika rädd för att köra på… Ledsagare är mina ”ögon i nacken” bland annat. Men ibland är det för trångt och jag får ta mig ut ur butiken. Att se mig omkring är inte möjligt.

china-shop-948784_1920
Jag vill gärna gynna ortens butiker. De behövs och behöver sina kunder. Men det blir svårt ibland av ovanstående anledning. (Arkivbild Pixabay.com)

switzerland-670177_1280
Kullersten är vackert i gamla städer och byar, men jobbigt att ta sig fram på.

När jag är ute har jag alltid ledsagare med mig. Hen hjälper mig givetvis så långt det är möjligt. Till skillnad från en manuell rullstol som går att tippa till en del för att komma över kanter, ta sig uppför/nedför enstaka trappsteg och så vidare, så är det helt omöjligt med Permobilen på grund av dess tyngd. Därför är jag helt beroende av att kunna köra över det hinder som finns.

russia-978856_1280
Även årstid har betydelse för framkomligheten. Välplogade gator och trottoarer kan utgöra skillnaden för om jag över huvud taget ska kunna ta mig ut eller inte.

 

 

 

Fortsättningsvis kommer jag att länka svåra/ovanliga ord till en synonymordlista som en service åt dig som läser.

 

 

 

6 thoughts on “Att ta sig fram

  1. bbnewsab 2016-02-02 / 10:43

    Att det kan vara trångt i butiker har även jag, som inte nyttjar rullstol, upplevt att det är. Ofta får man åla sig fram, låt vara stående/gående (inte liggande), mellan ställningar på vilka varor exponeras, Röra sig på ett sätt som påminner en del om dansen twist – om nu någon minns den. Du, Pipili, är kanske gammal nog att minnas den (jfr poplåten Twist and shout)? Dansen gick ut på att man skulle försöka slå knut på sig själv medan man utförde ormliknande rörelser. Iaf är det så jag minns den.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-02-02 / 15:48

      Let´s twist again… är den som kommer upp hos mig 😉 och ja, jag är gammal nog att minnas, även om jag inte var så stor när twist var populärt. (Den kom ett par år innan jag föddes!)

      Liked by 1 person

  2. Jag 2016-02-03 / 14:11

    Jag har funderat på det här med framkomlighet sen jag så ditt inlägg. Det måste vara frustrerande att inte ta sig fram överallt, att känna sig utestängd. Men permobilar är nog inte gjorda för trånga utrymmen, tyvärr. Du nämner manuell rullstol och då kommer jag att tänka på dem med hjälpmotor. Säkert har du undersökt alla möjligheter och funnit att det är endast permobilen som passar dig. Jag tänker på min bror när jag ser backen med kullerstenar och hur han försökte bo en vinter i Spanien. Där fanns det många hinder, bland annat mycket höga trottoarkanter. Mycket är väl på gång men det går kanske långsamt. Jag vet att bror min ibland har skickat in hunden med en lapp i affärer till och med.

    Liked by 2 people

  3. Piia-Liisa Pisal 2016-02-03 / 15:25

    Här i kommunen är det främst distriktsarbetsterapeuterna (AT) som tillsammans med den som behöver t ex rullstol, som plockar fram de lämpligaste alternativen. I mitt fall blev det en förhållandevis liten smidig Permobil c400. Detta eftersom jag använder den både i hemmet och utomhus. AT är de som öht har hjälpt mig både att få bostaden anpassad och att få (låna) de hjälpmedel jag behöver för att klara vardagen så bra som det bara går.

    Manuell rullstol med batteridrivna hjul känner inte jag som något alternativ eftersom jag inte kan använda händer och armar i tillräcklig utsträckning. Jag har manuell stol nattetid och vid tillfällen då jag är mycket trött, eftersom jag inte är tillräckligt koncentrerad då för att köra Permobilen, men får då sparka mig fram.

    Det har hänt många gånger att jag stått vid dörren och handlat… eller att min ledsagare får gå in -och det fungerar ju i vissa butiker, helt beroende på vad jag behöver. Kläder t ex är inget jag kan handla så 😉 men som exempel hos företaget Pingvin, som har lagerförsäljning av sina produkter här i staden, plastpåsar, bakformar mm går det utmärkt att handla vid dörren hos, liksom hos ett litet hembageri!

    Liked by 1 person

  4. bbnewsab 2016-02-04 / 23:37

    Det verkar som att det är bättre att vara ung och frisk än gammal och sjuk.

    Liked by 1 person

Kommentera

