Sjukersättning är omöjligt

Kan bara instämma med Arga Klara!

Länk till Arga Klara

”Den första tanken som ploppade upp i mitt huvud i morse när jag vaknade handlade om pengar. Jag kände mig verkligen sur och irriterad över att samhället har medvetet försatt människor som får sjukersättning i en sits där de inte har en chans att köpa mediciner och behandling, och där en hobby eller att ens ta en fika på stan med en bekant är helt uteslutet. När man blir sjukpensionär så har man redan varit sjukskriven i många år.

Eftersom det är så otroligt svårt att få sjukersättning (det som folk i allmänhet kallar att vara sjukpensionär) så har så gott som alla varit helt eller delvis borta från arbetsmarknaden under en lång tid innan man får sin sjukersättning, och man har en SGI som antingen är noll, eller väldigt, väldigt låg. Sjukersättning beräknas på den inkomst man har haft de senaste åren, och det är precis där vi blir helt jävla överkörda.

Visste ni till exempel att det är meningen att en svårt sjuk människa, som aldrig kommer att bli frisk, som aldrig kommer att få alla de behandlingar som behövs för en någorlunda vettig livskvalitet, ska överleva på så lite som 8900:- före skatt med sjukersättning på heltid? Det blir runt 6150:- efter skatt. Det ska räcka till boende, försäkring, telefon, internet, sjukvård, hjälpmedel, mediciner, mat, kläder och skor, resor med kollektivtrafiken, förbrukningsvaror, oförutsedda utgifter och alla andra slags utgifter som vem som helst har. Det. Är. Helt. Jävla. Omöjligt. Oavsett var i vårt fantastiska välfärdsland man bor, så är det omöjligt.

Självklart kan man ansöka om handikappersättning för extra utgifter man har som är direkt relaterade till sjukdomen man har, men det har visat sig vara väldigt godtyckligt och extremt svårt att få. Jag ansökte med exakt samma saker två gånger och genomgick några rättsliga instanser. Första gången blev det avslag. Andra gången blev det godkänt, men då hade jag skrivit en artikel om det i Expressen samma dag som de ringde upp mig och bad mig ansöka igen.

Överklagande, ansökan om handikappersättning, till Kammarrätten. Ritualen upprepas. Sjukersättning i Sverige är omöjligt och förnedrande.

Det är ingenting som händer 99.999% av de flesta människor som uppbär sjukersättning. Dessutom fick jag bara ersättning för en bråkdel av de extra utgifter jag haft, de 150000:- jag lagt ut hittills är borta för evigt och de 1500-2500:- man kan få per månad i handikappersättning ersätter inte ens hälften av de extra kostnader jag och många andra faktiskt har. Det är bättre än inget, men det är ändå bara en tidsfråga innan man går i personlig konkurs och tvingas till brott för att kunna leva. För tro mig, man får inte mycket hjälp av landstinget.

Sen finns det bostadstillägg, vilket man kan ansöka om när man har sjukersättning. Man kan få upp till 93% av bostadskostnaden, 4650:- om man är ensamstående eller 2325:- om man är sambo. Jag tror inte att jag känner en enda människa som har så låg boendekostnad, men även om man bara betalade 4650:- i månaden för en bostad så har man ändå bara knappt 6000:- som ska räcka till allt det där jag räknade upp tidigare. Det Är. Fortfarande. Helt. Jävla. Omöjligt. Dessutom räcker det typ att sambon ska äga en bil eller att man bor i en bostadsrätt som han äger för att Försäkringskassan ska säga att ”ni har så stora tillgångar så det är hans skyldighet att försörja dig”. Va…?

Om vi inte ens har gemensam ekonomi, hur sjutton kan en myndighet omyndigförklara människor med sjukersättning på ett sånt sätt? Som ett exempel, ska verkligen en människa som får ut 25000 kronor efter skatt tvingas betala det mesta av boendekostnaden och dessutom några tusen för sambons vård och mediciner, när de inte har gemensam ekonomi? Varför förstöra ytterligare en människas liv och ekonomi?

Dessutom finns det en potentiellt riktigt jävla usel situation i det här som politiker, feminister eller folk i allmänhet aldrig någonsin tar upp. Den person som har sjukersättning, oftast en kvinna, är helt och hållet utlämnad till sambons goda vilja att betala tusentals kronor i månaden för sjukpensionärens fortsatta existens. Eller i vissa fall, sambons elaka och förnedrande krav för att sjukpensionären ska få bo kvar. Go figure. Det är rent ut vidrigt att samhället skapar sådana situationer, som är potentiellt farliga.

Ensam kvinna. Om potentiellt farliga situationer för människor som uppbär sjukersättning.

Jag har självklart inget bostadstillägg eftersom min sambo har ett jobb. Men anta att han skulle sparka ut mig i dag. Jag kan inte bara sova hos någon en vecka eller två, jag måste ha min specialsäng och det är inte riktigt så att jag kan bära med mig den själv. Jag kan inte få en handikappanpassad hyresrätt på en dag, eller ens alls på egen hand med min inkomst. Även om det var jag som ägde bostadsrätten själv och det var han som flyttade ut, så skulle jag inte kunna betala avgiften, och skulle jag vara berättigad till bostadstillägg om jag ägde en bostadsrätt i Stockholm? Väldigt tveksamt. Om jag ändå skulle få det, så skulle det säkert dröja mer än 10 arbetsdagar innan jag hade pengarna på kontot.

Det här är bara pengar, man slipper i alla fall betala för boende och vård när man sitter i fängelse. För det är ungefär samma sak som att ha sjukersättning och aldrig ha råd att betala för sig, inte ens för den vård och de mediciner man behöver. Sen verkar det även som om vårt fantastiska samhälle inte tycker att människor med sjukersättning förtjänar att ha en meningsfull vardag eller fritid heller. För hur tusan har de tänkt att vi ska kunna träffa en kompis och fika? Eller ens åka till stan för att fika? Att skaffa en hobby? Att följa med på ett museum eller en konsert? Att ha råd att träna på gym eller i simhall? Helt omöjligt. Vi kanske inte förtjänar sådan lyx.

Det är inte Försäkringskassan som är så här omänskliga. De bestämmer inte hur fattiga vi ska vara, de bara administrerar vårt öde. Men varför i helvete är det ingen politiker som bryr sig om att det är på det här viset? Varför hör man aldrig ett enda ord om vår situation? Hur kan samhället sätta oss i en sådan potentiellt farlig och framförallt helt ovärdig situation, och ingen bryr sig? Tidningarna i dag skriver om vilken hastighet i vilken någon har lyckats slå iväg en tennisboll, och om en semla som kostar 995 kronor. Jag är bara en person och jag skriker så starkt jag kan, men fler måste hjälpa till. För i helvete.”

Reblogg Arga Klara 160204

 

12 thoughts on “Sjukersättning är omöjligt

  1. bbnewsab 2016-02-04 / 23:32

    Bra rutet! Bortsett från att den personliga friheten är inskränkt, kan det ibland vara ekonomiskt fördelaktigare att sitta i fängelse – iaf om det är egalt om man bättrar på sin SGI eller inte. Maskorna i det svenska välfärdssystemet kan emellanåt vara skrämmande stora..

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-02-05 / 00:40

      Kan bara instämma. Lever ju i en liknande verklighet som ”Arga Klara” men med den skillnaden att jag bor i en småstad. Gissningsvis är det fler invånare i Arga Klaras närmaste omgivning (kvarter/stadsdel?) än vad det är i hela staden där jag bor. Likaså skiljer sig möjligheterna att beställa hem mat via nätet. Jag kan bara ta hem torrvaror då ingen butik i närheten har hemleverans. Bara för att ta ett exempel på skillnad mellan storstad och småstad.

      Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-02-05 / 08:16

      Jag håller med dig, Ladyfi. Dessutom är det en övervägande majoritet kvinnor som lever med så låg ersättning att de inte kan försörja sig själva. De som är gifta blir ”inlåsta” i äktenskapet. Om de skulle vilja bryta upp har dessa kvinnor ofta mycket svårt då de är ekonomiskt beroende av sin partner. Personligen tycker jag inte detta är värdigt Sverige 2016.

      Liked by 2 people

  2. bbnewsab 2016-02-05 / 09:01

    Undrar om politikerna, som bestämmer ramarna, har detta klart för sig (att människor – läs: i första hand kvinnor – hamnar i en sådan här beroendeställning till sin partner). Detta kommer inte fram i den offentliga debatten. Var helt nytt för mig. Arga Klara har satt fingret på en veritabel varböld, vilken jag misstänker politikerna inte har någon större kännedom om.

    Med politiker är det nog som med ledningen för Arla (enligt Uppdrag Granskning), dvs de skiter i personer/medlemmar som de är satta att tjäna.Det mesta synes handla om att sko sig själva på andras bekostnad. Och handikappade är som grupp betraktade sällan bra på att slå igenom i mediebruset. Nästan allt fokus i samhällsdebatten är ju numera på migranterna. Vem läste senast något i ”gammelmedia” om hur handikappade kan uppleva sin situation? Så det är jättebra att ni som bloggar om detta försöker lyfta upp frågan på agendan. Var inte rädda att ryta till. Våga ta plats! Vägra låta er bli hunsade! Utgå ifrån att ingen annan kommer att göra något för er räkning.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-02-05 / 10:10

      Det är därför som det är så bra när bloggare som Arga Klara (med omkr 50 000 läsare/dag) lyfter denna fråga. Den sprids också på FB i EDS-grupperna och därmed associerade grupper.

      Gilla

  3. inte fan gör det det 2016-02-05 / 15:02

    jag säger bara FY FAN…det är så vidrigt idag så man spyr.
    Jag har redan skrivit om detta ett antal gånger…och har min strategi klar: jag kommer att se till att på det ena eller andra sättet hamna i fängelse- då slipper man oroa sig för allting. Vore nog som en befrielse.
    Bra att texter som denna sprids- DET ÄR NOG NU!

    Liked by 3 people

Kommentera

