Trött

teddy-bear-792279_1280

Trött
på att leva
att inte orka
trött i hela min själ

Trött
på min smärta
att alls inte kunna
trött på de som vill väl

pray-58057_1280

Trött
på att tigga
att inte ha råd
trött av skuld och av skam

Trött
på att vänta
att be dig om hjälp
trött att inte nå fram

Trött
på att leva
att inte orka
Trött i min själ

depression-824998_1280

Trött
på att minnas
allt som har varit
trött på liv i misär

Trött
på att inte
inte och inte
trött på allt som var där

rose-697648_1280

Trött
på min rullstol
alla ortoser
trött på det som är jag

Trött
att du ser min
skam och min svaghet
trött intill dödens dag

Trött
på att leva
att inte orka
Trött – Nu och Här

cross-219858_1280

Copyright text: Piia-Liisa Pisal 2016

14 thoughts on “Trött

  1. Victoria Qvarnström 2016-02-09 / 18:25

    Din dikt berör så jag vill gråta.. Kan bara skicka en kram och resten gör du själv, du har nog lärt dig mer än de flesta gör under en hel livstid.
    Victoria

    Liked by 3 people

    • Piia-Liisa Pisal 2016-02-09 / 19:21

      Tack för dina ord, Victoria!
      De värmer mitt ❤

      …och livserfarenheten bär jag med mig, precis som du skriver. Ibland innebär det djupa dalar. Men jag har också fantastiska glädjefyllda stunder jag bär med mig. En sång som ibland har fungerat som ledstjärna är sången "Små nära ting"

      //Piia-Liisa

      Liked by 2 people

      • bbnewsab 2016-02-09 / 20:19

        Vilken fin text! Ja hela musikvideon är jättebra.

        Du har god smak, Pipili. Och är full av levnadsvisdom! Se där två anledningar till varför jag tycker så mycket om dig och din blogg och har valt att kommentera så ofta just här i dina kommentarsfält.

        Det är nog högst var tionde bloggare jag följer, vars blogginlägg erhåller mer eller mindre regelbundna kommentarer från mig. Du och din blogg tillhör alltså den tiondelen.

        Om mina kommentarer skulle misshaga dig mer än tilltala dig, Pipili, ber jag dig att vara ärlig och säga åt mig att sluta upp med kommenterandet. Inget hindrar ju att jag kan kan bli en ”tyst” följare av din blogg (eftersom jag, som sagt, är just det i mer än 90 procent av fallen vad gäller de bloggar jag prenumererar på).

        Förresten: Du är den första bloggare som jag följt från starten. Jag kände redan från dag 1 att din blogg skulle kunna bli något extra. Och för varje nytt inlägg som du publicerar, stärks jag i detta synsätt. Därav mitt myckna kommenterande. Du är helt klart den bloggare, i vars kommentarsfält jag skriver flest kommentarer.

        Något som oroar mig lite är att jag förmodligen ”skrämmer bort” andra kommenterare från din bloggs kommentarsfält. Tyvär har jag inget ”mellanläge”, dvs antingen blir det massor av kommentarer från mig eller blott sporadiska sådana eller nästan inga alls.

        Liked by 1 person

  2. bbnewsab 2016-02-09 / 18:53

    En dikt som BÅDE innehållsmässigt OCH rytmmässigt måste klassas som professionellt skriven.

    Dess emotionella djup är också stort- Även det ett tecken på professionalitet.

    Men, Pipili, jag vill ändå avråda dig från att publicera sådana här dikter, hur bra de än må vara, här på din fina blogg alltför ofta. Varför det? Jo, för att bloggföljare överlag inte ”alltför ofta” vill bli ”matade” med dystra och/eller dystopiska teman/ämnen. Vi har som regel nog av och fullt upp med vår egen existentiella livsångest.

    Nu menar jag INTE att denna dikt var ett övertramp på något vis. Jag tycker att du överlag, och generellt sett, är duktig på att varva positivism och negativism, optimism och negativism. Något som gör din innehållsrika blogg spännande och intressant att följa.

    Men samtidigt noterar jag, att av alla de bloggar jag följer, och de är rätt många, så tillhör just din blogg nog den ”dystraste” fjärdedelen. Så om jag finge önska mig något, så skulle det vara att minska lite på allvaret, ledsenheten, frustrationen, dysterheten osv. Jag kan bara tala för mig själv, men JAG vill hellre bli GLAD när jag läser en blogg än känna mig NEDSTÄMD och DYSTER efteråt. Dämed inte sagt att jag alltid vill ha ytlighet och humor.

    Förresten, hur ser du själv på din tematiska mix på bloggen, Pipili? Är du själv nöjd med den? Tycker du att du har funnit en bra mix att hålla dig till?

    Och vad tycker ni andra som följer denna blogg? Anser ni att Pipili bjuder på en bra mix/balans? Eller vill ni ha fler lättsammare ämnen? Eller rent av fler ”dystrare” och allvarligare ämnen? Inget är rätt eller fel här. Så det är bara att tycka till utan att vara rädd för att tycka fel.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-02-09 / 19:14

      Tack för din innehållsrika kommentar. Jag är själv medveten om att denna dikt, ”Trött” är mörk och tung. Och kommande inlägg kommer att bli mer av det lättsamma slaget. Jag har en tanke bakom denna blogg och det är just att blanda det mörka med det ljusa, det tunga allvaret med lättsamhet och humor. Min önskan med bloggen är att väcka känslor av alla slag. Precis som livet inte alltid är ljust, kommer inte heller bloggen att vara det. Däremot ska det (förhoppningsvis) vara lätt att utifrån inläggets rubrik avgöra vilka känslor inlägget talar till. Jag vill ge dig som läsare möjlighet att välja (bort) inlägg som kanske (inte) passar din sinnesstämning här och nu.

      Så sent som för någon halvtimma sedan sa jag till en vän att hen inte skulle läsa ovanstående inlägg – av den anledningen att hen inte för stunden skulle må bra av det.

      Lite så är mina tankar kring bloggens innehåll.

      Jag ser gärna att du som läsare har synpunkter och kommentarer, precis som de som bbnewsab efterfrågar. Det hjälper mig som färsk bloggare att göra denna blogg bättre.

      Återigen; Tack!
      //Pipili

      Liked by 1 person

      • Piia-Liisa Pisal 2016-02-09 / 21:40

        @bbnewsab: Jag ser inga problem med dina kommentarer. Nu märker jag att jag successivt får fler unika besökare och det har också blivit en ökning, om ännu liten, avseende kommentarer. Vill du gör riktigt långa utläggningar så är alltid mejlen ett alternativ. Ett förslag kan vara att växla mellan mejlen och bloggen helt beroende på vad du själv känner dig mest bekväm med. Dina kommentarer tillför och gör bloggen mer innehållsrik. Skulle jag uppleva det annorlunda så talar jag givetvis om det!
        Kramar ❤ ❤ ❤
        //Pipili

        Liked by 1 person

  3. Kristin 2016-02-10 / 18:08

    Trött
    på min ångest
    all denna oro
    Trött på det som är jag

    Liked by 2 people

  4. Jag 2016-02-12 / 16:42

    Så smärtsamt bra, precis så kan det kännas trots att jag inte sitter i rullstol och behöver påminna mig om det då och då. Trött på att vara trött.

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2016-02-12 / 17:16

      Tack för din kommentar. Det smärtar mig att du känner igen dig – samtidigt så tar jag emot dina ord som en komplimang. Läs gärna Kristins vers i kommentarsfältet som hon skrev till istället för versen om rullstol. Kanske den speglar din din situation?

      Diktens ursprung, den är nog minst tiotalet år gammal, var just denna förlamande trötthet djupt in i själen och då hade jag varken ortoser eller gånghjälpmedel. Sedan redigerades den inför publiceringen på bloggen för att jag skulle få den aktuell utifrån dagsläget.
      //Pipili

      PS! Länka gärna till din blogg, och om du så känner för det, något foto som du tycker passar extra bra, Till denna, eller någon av de övriga inläggen. Jag uppskattar din blogg. Mycket!

      Liked by 1 person

      • Jag 2016-02-12 / 17:20

        Tack, Piia-Liisa. Jag får återkomma. Är så trött dessa dagar så jag inte har orkat kommentera riktigt.

        Liked by 2 people

Kommentera

