FM Hund – Frågor och svar

Detta är ett lite annorlunda inlägg då det bygger på att jag fått så många frågor i kommentarerna till de inlägg jag skrivit om Försvarsmaktens hundar. Jag är därför tacksam om Du som har kunskap kan hjälpa mig att besvara frågorna. Frågorna kommer att fetstilsmarkeras.

Introduktion 15 sek

Bilden visar FM Kola då hon miljötränar.  FM Kola är fortfarande valp och har ännu inte genomgått några tester för kommande tjänstgöring. Men under hennes uppväxt har fodervärd och matte Camilla ett stort ansvar att träna henne utifrån Kolas ålder och förutsättningar. FM Kola bär ett tjänstetäcke som visar att hon just nu tränar. Denna väst/täcke är också en påminnelse till oss alla som ser henne att inte störa genom att t ex gå fram till henne. Oavsett hur söt och rar hon är. Kola är ca fem månader gammal och då är träningen lekfull och rolig.

”Läskigt med motorsåg men jag försöker leta godis samtidigt/FM Kola    (Foto och text: C. Andersson)

Allvaret smygs in successivt och Kola kommer att möta utmaningar som får henne att tänka, att lära sig möta sådant som kan upplevas otäckt och skrämmande men samtidigt spännande.

Träningen bygger, som sagt, på nyfikenhet och lekfullhet och anpassas alltid efter den enskilda hundens specifika förutsättningar. Samspelet mellan matte/husse och hunden är, vad jag kan förstå, det i särklass viktigaste och bygger på att hunden har total tillit till sin förare. Kärlek och förtroende.

Hur hanterar du som matte/husse (fodervärd under hundens uppväxt) den känslomässiga bindning som uppstår mellan dig och den hund du är fodervärd åt då du vet att du med stor sannolikhet kommer att få lämna ifrån dig hunden efter godkänt test? Svara gärna i kommentarsfältet, så lägger jag sedan ut en kopia på ditt svar här.

Erika Malmgren skriver så här: ”Jag kan säga hur jag försökte hantera det känslomässiga. Försökte se dem som fosterbarn. De kommer in i ens liv och man guidar dem genom livet under en kortare tid. Sen blir de stora och flyttar hemifrån och börjar jobba. Att få bilder och ha någon att vända sig till för höra hur det går gör det också lättare. De får en plats i hjärtat för alltid. Jag arbetar till vardags på förskola och upplever samma sak. Barn fastnar i hjärtat men de slutar och går vidare i sin utveckling.” (Facebookgruppen Försvarsmaktens hundar 160212)

Här kommer en video som visar hur ett L-test kan gå till. I videon framkommer också de alternativ som kan finnas efter testet.

Vilka uppgifter (”yrken”) kan bli aktuella för en FM-hund? 

Här har jag letat en del bland öppna källor på bland annat Youtube och hittat en del korta filmer om olika arbetsuppgifter. Det finns säkerligen många fler. Hjälp mig att komplettera med text, bild, film. Polisen i Stockholm får börja med att berätta om några olika yrken för tjänstehundar.

Tjänstehundens yrken

Special: Blåljus Östergötland Polisens Hundenhet

Patrullhunden i förbandet

Patrullhunden vid objektet

Hur effektivt är det att arbeta med hund respektive att arbeta utan hund? Den frågan ställdes och svaret redovisa i denna film. I filmen visas ytterligare exempel på FM-hundens arbetsuppgifter. Även här tar jag givetvis mycket tacksamt emot svar och kommentarer!

Utöver att arbetande hund kan också hunden bli uttagen till avelshund. Fodervärdarna har då, om jag förstått rätt, möjlighet att ha kvar tiken hos sig, det vill säga fortsätta att vara fodervärdar och för var gång en kull tas lämna tiken till det som i inlägget om FM Jönso och mamma FM Fatzy kallas för ”BB Hilton” (Försvarets Hundavelsstation) under tiden strax innan valpning och till dess att hennes valpar har placerats ut hos nya fodervärdar. Tiken är då borta från fodervärden i ungefär tre månader. Du som har erfarenhet av att vara fodervärd till en avelstik – berätta gärna hur det är. Hur känns det att skicka din hund till ”BB Hilton”? Hur är det att följa dräktigheten, men sedan inte hennes valpar som exempel?

FM Fatzy valp 1 mån bild 10
FM Fatzy med valpar (Foto BB Hilton)

Frågor och svar om FM-hundar

Hur ofta, och hur många kullar kan tas av en avelstik? När går hon ”i pension”?

Hur det är att ha en hane som används för avel. Arbetar en avelshane och hur länge kan en hane användas för avel? 

Jag avslutar detta inlägg med att dels länka till två filmer om Räddningshundar, dels med ett par frågor om även hundar kan tilldelas förtjänsttecken för extraordinära insatser. Samt givetvis ett TACK till alla som gjort och gör mina inlägg om arbetande hundar möjligt. (Jag är medveten om att filmerna visar upp SBKs frivilliga ekipage, men räddningshund är även ett yrke för FM-hundar)

Räddningshund film ca 13 min

Räddningshund film ca 28 min

search-dog-620175_1920
                                                                                                                                                       Arkivbild: Pixabay.com

Filmerna om räddningshundar väcker fler frågor. Som dessa:
Hur många av dessa tjänstehundar får sätta livet till (being killed in action) under sin tjänsteutövning? Kan en hund postumt – eller i levande livet – tilldelas medalj för tapperhet i tjänst?

Ett stort TACK till alla medverkande. Utan er insats hade jag inte kunnat skriva denna bloggpost. Genom att ni ställer upp och medverkar i filmer och informerar öppet på Internet har jag fått möjligheten att kanske ge svar på några av alla frågor som ställts. Och ni som läser och har svar – ge er gärna till känna! Vill ni inte skriva i kommentarsfältet öppet finner ni mig som Piia-Liisa Pisal på Facebook. Där kan ni skicka mig PM med svar eller få mina kontaktuppgifter vilket ni själva så önskar.

FM Kola tittar ut genom fönstret feb -16Om nu största intresset är att titta ut genom fönstret så får man väl tillgodose det för en liten ? 160131 (Foto och text C.Andersson)

En komplettering som visar hunden som arbetskamrat.

7 thoughts on “FM Hund – Frågor och svar

  1. bbnewsab 2016-02-10 / 23:41

    Bra initiativ av dig, FM Pipili! Tack för alla dina länktips! Du har lagt ned massor av tid på detta, förstår jag. Så även du förtjänar en medalj/plakett för god ”tjänsteinsats”!

    På tal om att uppmärksamma hundar för hjältemodiga insatser, så har jag läst om att så kan ske då och då med militära hundar, som tjänstgör i amerikanska stridande enheter. Och jag tycker det är helt rätt att göra så. Även om hunden kanske inte riktigt kan förstå varför den hedras långt efteråt. Men alltid kan den väl förutom plaketten/medaljen också bli tilldelad ett extra saftigt köttben att gnaga på.

    I värsta fall kan den få gnaga lite på mitt smalben, om nu ingen annan vill offra sig och ställa upp. 🙂

    Liked by 1 person

  2. Piia-Liisa Pisal 2016-02-10 / 23:53

    Hunden förstår nog inte annat än att den får extra mycket uppmärksamhet och omtanke. När det gäller FM-hundarna har jag förstått att utöver den mat som Försvaret bistår med så är det märgben som gäller som ”godis”.
    (Om jag missuppfattat ber jag dig som själv har eller har haft FM-hund att rätta mig)

    Liked by 1 person

  3. bbnewsab 2016-02-11 / 00:00

    Då ska jag bannemej köpa ett maffigt märgben för att kunna ge dig också något saftigt och gott att gnaga på, FM Pipili. Ty du gör ett STRÅLANDE jobb med din blogg och förtjänar att uppmärksammas och hedras därför.

    Gilla

    • Piia-Liisa Pisal 2016-02-11 / 00:25

      Tack för de fina orden. De värmer gott ❤
      (likt en soppa kokt på märgben 😉 )

      Gilla

  4. Piia-Liisa Pisal 2016-02-11 / 00:06

    Gör så 😉 (Tillsammans med morötter, palsternackor, potatis, lök mm så blir det en utmärkt soppa åt matte!)

    Liked by 1 person

  5. lundabergs 2016-02-11 / 20:38

    Det är häftig träning och på största allvar. Dessa jyckar är fantastiska.
    Jag har varit med och skyddstränat lite hund i min ungdom.
    Men fokuserade mest på så kallade problem hundar.
    Inser i dag att det som mer var ett nöje för mig hade kunnat vara en luckrativ verksamhet för framtiden. Men ja klok har jag nog aldrig varit.
    Så roligt att läsa och se det du skriver om.

    Såg en annons för bara någon månad sedan att försvaret sökte valpmänniskor. Och ja jag blev sugen. Så himla sugen på att ta en valp och ge den en skjuss på vägen.
    Men tror att det är lite för stort format och kanske lite för mycket energi för min kropp.

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2016-02-11 / 21:06

      Jag har läst mycket om dessa fantastiska hundar och det som återkommer är att det är krävande hundar. Hundar som ska arbeta under tuffa villkor kräver ett stark psyke bland annat. En underbar vän som du lämnar ifrån dig efter ca ett och ett halvt år… Personligen tror jag det kräver ett starkt psyke också att vara fodervärd.
      Hade jag haft fysiken hade jag ansökt om en valp. Den känslan (önskan) blir starkare för var bild jag ser, var text jag läser. Så lundabergs – psyke och fysik är två av säkert fler faktorer som avgör om en person får förtroendet att bli fodervärd. Det är min bild. FM ger fodervärden förtroendet att ge en blivande arbetskamrat den första, kanske avgörande, fostran för ett arbete för vår skull.
      Tack för din kommentar och att du delar dina erfarenheter ❤

      Liked by 1 person

Kommentera

