Spanska Ridskolan i Wien


(Foto: Lipizzan – Wikipedia, the free encyclopedia)

När jag var omkring 10 år fick jag en bok med bilder från Spanska Ridskolan. Sedan dess var min dröm att någon gång få komma dit och se deras föreställning på plats. Jag drömde om att få se de vackra Lipizzanerna med beridare utföra världens mest avancerade dressyrprogram! (del 1) Del 2-4 nedan. Som barn hade jag två drömmar. Den ena var att åka till Irland, ”Den gröna ön” och semestra med häst och vagn. Irland var, är och förblir en dröm…Den andra var att få se Spanska Ridskolan i Wien.

vienna-106412_1280
Interiör Spanska Ridskolan i Wien

Till Spanska Ridskolan kom jag till Påskveckan 2001. Det är redan 15 år sedan. Men en 30 år gammal dröm som blivit till verklighet försvinner inte på 15 år. Möjligen att vissa minnen är lite lätt ”softade” men fortfarande minns jag ljuden, lukten, känslan, de fantastiska hästarna med beridare. Jag minns hur det var att stå i kö och vänta på insläpp. Känslan att stå i det helt fantastiska ridhuset och den paradox som läktarna utgjorde med bockar och brädor att sitta på. Enstaka, väl slitna stolar, men flest ståplatser. När läktarna var fulla fick ingen mer komma in. Även om man hade biljett.  Vet inte hur många som fick vända eller om de fick komma något annat tillfälle. Vi var iallafall där mellan tre och fyra timmar innan föreställningen skulle börja – på rekommendation från hotellet!

vienna-335377_1920
Kvarter som liknar platsen där hotellet låg.

Spanska Ridskolan har alltså varit min dröm. 2001 gick den drömmen i uppfyllelse. Jag fick möjlighet att resa till Wien och se en föreställning med Spanska Ridskolan. Jag reste med min dåvarande make i samband med hans 50-årsdag. En vecka i Wien med hästar, operett och andra sevärdheter. Resan var hans födelsedagspresent, men också något jag längtat efter i  nästan 30 år (och kunde jag skulle jag åka dig igen ❤ ).

vienna-1148430_1920
Operahuset i Wien

När vi kom till hotellet talade receptionisten om för oss att för att bli insläppt på Spanska Ridskolan var vi tvungna att ha deras originalbiljetter. De biljetter som resebyråerna skrev ut godtogs inte (och när vi väl kom dit såg vi också flera bli avvisade just för att de saknade originalbiljett). Hotellet ordnade allt vi behövde och biljetterna var såsom gamla tiders tågbiljetter i hård kartong. Det enda vi hade bokat i förväg var Spanska Ridskolan och operetten ”Tiggarstudenten”. I övrigt avsåg vi att upptäcka Wien utifrån vad vi kände för. I och med att vi reste Påskhelgen så stod också Gudstjänstbesök på programmet. Påskdagsgudstjänst i St.Stephanskatedralen. Påskdagen är kanske kyrkoårets viktigaste dag. Och hela katedralen var också fylld med människor. Jag har varken förr eller senare deltagit i en så stor Mässa. Gissningsvis så var det mellan 1000 och 1500 besökare och det fanns inte en ledig plats i hela katedralen.

st-stephens-cathedral-426681_1280
St Stephanskatedralen Wien

Utöver Wien hade vi fått rådet att åka till Mozarts födelsestad, Salzburg, vilket vi också gjorde en dag. Vi tillbringade en fantastisk dag där och dit kom vi sedan tillbaka när vi på sensommaren samma år bilade ner genom Danmark och Tyskland tillsammans med våra barn. Men den resan sparar jag till ett annat tillfälle. Kommer du till Saltzburg kan jag varmt rekommendera glassen ”Mozartkuglen” till en kopp espresso.

mirabell-gardens-535453_1280
Mirabelle, Salzburg

Ett guidat besök på slottet Schönbrunn hann vi också med. Idag minns jag inte särskilt mycket, men det fanns flera olika program att välja mellan som omfattade både slottets interiör och de fantastiska parkerna. Vi valde ett av programmen där vi gick inomhus. Till Schönbrunn åkte vi häst och vagn där kusken guidade oss från centrum i Wien och ända ut till slottet. Det var en fin upplevelse och det gick alldeles lagom fort.

schonbrunn-434588_1280
Shönbrunn med hästdroska

Åter till Spanska Ridskolan. Redan tidigt på förmiddagen hade vi fått rådet att vara där eftersom ridhuset har förhållandevis få sittplatser. De flesta besökarna får stå och det handlar om att stå i flera timmar. Om jag minns rätt var vi på plats dryga tre timmar innan själva föreställningen började. När den väl började var alla platser, såväl sitt- som ståplatser fulla sedan länge. Vi åkte från hotellet direkt efter frukost. Dubbelkollade så att vi hade biljetter, och trots att vi själva tyckte vi var mycket tidiga så var kön till entrén redan lång. Som jag sa var det flera som blev avvisade för att de saknade originalbiljetter. Om de fick återkomma vet jag inte! Så småningom kom vi in i själva ridhuset. Och blev mycket förvånade! Sittplatserna var bockar med träbänkar på. Det fanns några finare sittplatser, men de var upptagna sedan länge. För oss gällde träbänk. Men vi fick plats på en kortsida där vi både såg och hörde bra.
horse-543685_1920
När vi väl kommit in så behövde vi inte vänta länge innan vi fick se de vackra hästarna och deras beridare. Under cirka två timmar bestod nöjet i att få se både uppvärmning av de ekipage som skulle delta i uppvisningen och träning av unghästar som ännu inte var klara för deltagande. Att få se beridarna träna hästarna var helt fantastiskt. Detta var mer än ett vackert dressyrprogram. Vi fick se allt från busiga unghästar, remonter, som reds och utbildades till hästar som tränades både i ”fridressyr” och med töm för att lära det som kallas de högre skolorna. Att få se dessa hästar som under uppvisning rör sig så exakt bete sig som en ”vanlig” häst var i sig en upplevelse. Det var ibland uppenbart att hästen förstod vad beridaren ville, men valde att inte lyssna!

horse-96207_1920
Fridressyr visades upp

Efter dryga två timmars väntan, med mycket god och givande underhållning så kom då själva höjdpunkten. En lång uppvisning av världens vackraste dressyr. Hästar som gick perfekt. Även här var det ett vackert väl sammansatt program med en underbar variation av allt från den vackraste kadrilj till de allra bästa  uppvisningarna av enskilda ekipage. Detta var ridkonst. En ridkonst som en gång utvecklades för strid.

horse-552601_1280

Efter att ha tillbringat dagen omväxlande sittande och stående i Spanska Ridskolans Ridhus i Wien var det inte svårt att förstå varför dessa otroligt vackra hästarna behöver tillbringa några månader på sommarbete i Alperna. De behöver den vilan för att klara av träning och uppvisning. De turnerar även och 2015 besökte de Skandinavium i Göteborg.

horse-1073178_1280

Länkarna nedan visar mycket av den uppvisning vi hade förmånen att se. Även valda delar ur programmet från Skandinavium finns med. Titta och njut av Spanska Ridskolan.

Video del 2
Video del 3
Video del 4

johann-strauss-image-944821_1280
Staty av Johann Strauss


Dressyrprogram ca 28 min
Spanska Ridskolan på besök i Sverige(del 1)
Spanska Ridskolan på besök i Sverige (del 2)

Svenska Lipizzanerföreningen

 

st-stephens-cathedral-south-tower-944820_1280
Inflygning över Wien med St Stephanskatedralen i centrum

 

 

10 thoughts on “Spanska Ridskolan i Wien

  1. M 2016-02-21 / 08:26

    Applåderna måste ha varit höga efter uppvisningen var slut

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-02-21 / 08:42

      Ja, det var mycket applåder om jag minns rätt. S k stående ovationer, dvs alla i ridhuset ställde sig upp!

      Gilla

  2. bbnewsab 2016-02-21 / 11:48

    Ännu ett av dina många berikande blogginlägg! Tack för det, Pipili!

    Jag läste för nån vecka sen om att hästar, liksom hundar, är bra på att interagera med oss människor, bra på att läsa av mänskliga känslor. Vem vet, kanske just därför som vi så ofta fascineras av och blir så¨förtjusta i just hästar och hundar? De kommer oss nära på något vis, blir liksom ”en av oss”. Vad tror du om det, Pipili?

    Ett helt annan sak: Varför finns det en SPANSK ridskola just i österrikiska Wien? Finns det spanska ridskolor runt om i Europa, kanske även i övriga världen?

    En tredje sak: Jag har sett olika stavningar av hästens släktnamn. Ser att Wikipedia stavar namnet LIPIZZAN. Har sett stavningar som LIPPIZZAN, LIPIZAN, LIPPIZAN. Vet du möjligen vad som gäller, Pipili?

    Wikipedias stavning Lipizzan låter som vore den hämtad från en pizzerias meny. Inte utan att jag kommer att tänka på hästköttsskandalen häromåret. Då skojades det på följande vis: ”Har du sett eller läst My Lidl Pony?” Med svaret: ”Nej, men jag har ätit den och tyckte den smakade gott.”

    Liked by 1 person

  3. Piia-Liisa Pisal 2016-02-21 / 12:54

    Avseende stavningen vet jag faktiskt inte vilken som är korrekt. Den vanligaste stavningen tycks vara Lipizzaner med ett p och dubbel-z. Själv har jag nog stavat Lippizan genomgående, vilket jag ska rätta till. Svenska rasföreningens (http://www.lipizzaner.se/) stavning är som synes Lipizzaner.
    Troligen varierar stavningen med språket. Om jag minns rätt så heter det Spanska Ridskolan av den anledningen att just denna högre form av ridkonst, syftande till att utveckla snabba och starka stridshästar har sitt ursprung i just Spanien. Hästarna är också av spansk härkomst. Under rubriken ”historia” på Lipizzanerföreningens hemsida finns en utförlig beskrivning av Spanska Ridskolans historia från slutet av 1500-talet och framåt. Se bifogad länk i länksamlingen efter filmerna.

    Lipizzanerhästarna och den Kejserliga Spanska Hovridskolan i Wien har m a o en historia som omfattar ca 450 år. Imponerande!

    Liked by 1 person

  4. lundabergs 2016-02-21 / 23:28

    Fantastiskt. Något jag skulle vilja dyka djupare in i än bara en uppvisning. Kanske vara med i deras träning under en vecka för att lära mig hur dom arbetar med sina hästar.

    De är så fantastiskt att se hur dom får hästarna i dom högre skolorna.
    Den är ett fantastiskt arv dom har här.

    Det måste ha varit magiskt att vara där!

    Liked by 2 people

  5. Piia-Liisa Pisal 2016-02-22 / 00:17

    Det var magiskt. Jag hade redan då känningar av EDs och att sitta/stå i timmar samt gå långa sträckor varje dag kändes. Men timmarna på Spanska Ridskolan bara försvann. Och att se dessa hästar bli levande framför mina ögon. De var inte längre bara helt fantastiska hästar utan också vanliga hästar med hyss och egenheter. Varje häst/ekipage hade just sin personlighet. DET fick verkligen mig att bli fascinerad. Det gav liv även åt föreställningen att veta att dessa hästar kräver ett oändligt tålamod, oerhört mycket kunskap och framförallt konsekvent hårt arbete då de inte är ”lätta” hästar. Det är endast hingstar som tränas för uppvisning.

    Här kan jag göra en jämförelse med FM-hundarna. De kräver också oerhört mycket mer av fostran och träning än vad en vanlig brukshund gör. Samma skillnad finns mellan Spanska Ridskolans hästar och de dressyrhästar som t ex tävlar på internationell nivå.

    Det handlar i båda fallen om starka, självständiga individer som kräver lång utbildning för att nå den näst intill intuitiva förståelsen och kommunikationen mellan förare/beridare och hund/häst!

    När ekipagen kommit så långt att de kan ”tjänstgöra” bygger samspelet på nästan helt osynlig kommunikation. Att se beridarna få sin häst till de mest avancerade dressyrkonster tillsynes utan att använda hjälper såsom skänklar och händer är ren skönhet. Samma skönhet ser jag i kontakten förare/hund. En snabb blick, tyst ord, handrörelse och hunden vet exakt vad föraren förväntar sig och gör sin ledare till viljes med glädje. Samma glädje fanns hos hästarna!

    Kunde jag skulle jag åka tillbaka och se detta igen skulle jag inte tveka ett enda ögonblick!

    Vad jag kunde se av uppvisningen såg jag inte ett enda fel någonstans. Hästarna dansade till musiken. Varje rörelse var kontrollerad och exakt i harmoni med de andra hästarna och/eller med beridaren då de också hade enskilda ekipage som visade de allra svåraste och vackraste rörelserna i fridressyr och med töm.

    Om jag minns rätt från den information vi fick på Spanska Ridskolan så har en hingst en uppvisningsperiod från ”färdigutbildad” till pensionär om ca åtta år (ålder ca 10-18 år).

    Liked by 1 person

  6. bbnewsab 2016-02-22 / 00:33

    Din senaste kommentar, Pipili, skulle ju lika gärna ha kunnat vara ett blogginlägg nr/del 2 om Spanska ridskolan i Wien. Så informationsrikt är det. Och skrivet med samma kärleksfullhet, fascination och detaljrikedom!

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-02-22 / 00:47

      Tack för de uppmuntrande orden. Nu får det ligga som en kommentar. Däremot kommer jag med stor sannolikhet att återkomma till andra upplevelser genom åren då jag fortfarande kunde åka och köra bil. Det finns många minnen och upplevelser från både Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. Samt Salzburg och Wien inte att förglömma!

      En upplevelse som jag ska berätta om inom några veckor är när jag på mindre än ett dygn körde bil genom hela våren!

      //Pipili

      Gilla

  7. Jag 2016-02-25 / 04:34

    Vilken upplevelse det måste ha varit. Såna fina minnen vårdar man och lever länge på. Att din dröm äntligen uppfylldes efter trettio år och blev kanske ännu finare än du hade kunnat tro! Underbart!

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-02-25 / 08:39

      Tack för din kommentar 🙂
      Det var verkligen en dröm som uppfylldes. Och som du skriver, att få möjligheten att uppfylla en barndomsdröm är något helt underbart. Aldrig kommer jag att glömma känslan av att få vara på plats. Var gång jag återkommer till mina minnen är jag i Wien igen 🙂 Dessa minnen från den resan i allmänhet och Spanska Ridskolan i synnerhet kommer säkerligen att följa mig med glädje och tacksamhet livet ut. Även om jag skulle drabbas av en demenssjukdom tror jag att jag skulle ha kvar minnet av Wien.

      Min önskan är att alla skulle få en sådan möjlighet att förverkliga en (barndoms-)dröm på samma sätt som jag fick genom resan till Wien påsken 2001! Våra drömmar må se helt olika ut, men jag unnar alla en sådan upplevelse att bära med sig genom livet. Just för att det ger så oändligt mycket under så många år ❤ .

      Kram
      //Pipili

      Gilla

Kommentera

