Att leva som andra

Tänk dig ett liv där du kan göra det du vill, när du vill. Tänk dig ett liv med friheten att välja själv vad du vill göra, var du vill vara och med vem eller vilka du vill umgås med. Tänk dig ett liv där du utan att fråga, kan tacka ja till en inbjudan på en fika. Tänk dig ett liv utan smärta. Tänk dig ett liv helt enkelt!
coffee-608968_1280 - kopia

Vad är nu detta, kanske du undrar? Det är väl inte några konstigheter. Det är verkligheten. Men arbetet då? Om man har ett arbete att gå till. Oavsett arbete eller arbetslös ställs krav på aktivitet. Inkomst från  exempelvis arbete är en förutsättning för frihet. En inkomst ger mig möjlighet försörja mig och att, om jag vill, vara aktiv på min fritid utifrån mina intressen som alla andra. Men gäller detta verkligen alla?

working-1056596_1280

Nej, det finns något som sätter käppar i hjulet för en del av oss. Vi kan väl kalla det för funktionshinder eller funktionsnedsättning. Ni vet de där orden som dyker upp ibland i någon debattartikel, eller som någon talar om på TV i något program. Ofta bara några minuter för att sedan gå vidare till något annat, mer intressant ämne.

Lagstiftningen talar om funktionshindrades rätt att leva som andra. I två lagar, Socialtjänstlagen (SoL) 5 kap. 7§ står under rubriken Människor med funktionshinder: (…)Socialnämnden skall verka för att människor som av fysiska, psykiska eller andra skäl möter betydande svårigheter i sin livsföring får möjlighet att delta i samhällets gemenskap och att leva som andra”. I Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) står under Inledande bestämmelser 1 kap. 5§: Verksamhet enligt denna lag skall främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet (…) Målet skall vara att den enskilde får möjlighet att leva som andra. Min definition av funktionshinder är i denna text något som hindrar mig från att vara som alla andra och som gör att jag därför har svårigheter eller måste avstå från sådant som en icke funktionshindrad person tar för självklart. (Länk till Wikipedia. Definition och beskrivning av begreppet funktionsnedsättning)

motorized-wheelchair-952190_1920

Att vara funktionshindrad innebär att jag inom vissa områden inte kan fungera som ”alla andra”. Ändå säger lagen att jag som funktionshindrad har den rätten. En rätt som jag hindras från att utnyttja. Ett väl anpassat samhälle skulle minska mitt funktionshinder, och underlätta för mig att delta i samhällslivet just som lagen det står i lagen. Det vill säga, som alla andra. Vilka nu alla andra är! Jag har, som synes, valt att definiera gruppen ”alla andra” som de som på egen hand kan nyttja den service som finns i ett samhälle utan större problem.

hand-65688_1280
Ovälkommen, eller?

Jag är rullstolsburen och har därutöver ständig svår smärta. Det skulle inte behöva vara något problem i sig, men är det ändå många gånger. Problem som gör att jag inte kan fungera i samhället som ”alla andra”. Mitt funktionshinder uppstår egentligen först i de situationer när jag på grund av något slags hinder inte kan vara/göra/delta som alla andra (Läs: Icke funktioshindrad). Jag kan, som exempel, på grund av smärtan inte köra bil, utan är hänvisad till färdtjänst. Färdtjänst är enligt lagen en form av kollektivtrafik för oss som av olika anledningar inte kan resa med den vanliga kollektivtrafiken.

Men för att nyttja färdtjänsten krävs bokning i förväg. Om det gäller en planerad aktivitet ska resan bokas senast dagen innan. Vid bokningar samma dag får väntetiden på, i mitt fall taxibuss, vara upp till två timmar. Jag tar mig inte ombord på buss/tåg och jag klarar inte av de stötar, krängningar och vibrationer som det innebär att resa kollektivt. På så sätt skapas funktionshinder i samhället minst i lika hög utsträckning som att jag är funktionshindrad. För oss landsortsbor är detta vardag även för många friska som reser med kollektivtrafik, ska väl tilläggas. Skillnaden blir dock mycket tydlig då ja kommer in till en stad och behöver förflytta mig längre än vad jag kan med min Permobil.

bus-17158_1920
Var är hållplatsen? Hur tar jag mig dit? Kommer jag ombord?

Ett annat exempel är om jag vill handla i den lilla stad där jag bor. De allra flesta butiker är belägna i äldre fastigheter och har några trappsteg in. För att komma in till dessa finns i vissa fastigheter bakdörrar som går att åka in genom. Men då är det istället trångt så att det blir svårt av den anledningen. Apoteket, Systembolaget, ICA och några få butiker till tar jag mig in på. Likaså kommunhus, bibliotek, vårdcentral och turistbyrå. Men det är många ställen jag inte kommer in på. Ibland saknas dörröppnare som försvårar, ofta är det alldeles för trångt.

store-945705_1920
Kommer jag in med Permobilen?

Jag vill på detta sätt försöka att visa på hur det som vi så ofta tar för självklart inte är det för alla. Som rullstolsburen och med svår smärta till följd av sjukdom är stora delar av samhället stängt för mig. Jag är dessutom beroende av andra för att kunna göra det som för dig som frisk är så självklart att du inte ens tänker på det! Jag måste också ha ledsagare med mig utanför min bostad vad än jag ska göra. Idag har jag ledsagning genom hemtjänsten. Rent praktiskt innebär det att jag aldrig kan göra något spontant. Allt måste planeras i flera dagar i förväg, även det som är ett kort ärende för den friske.

man-791049_1920

Hur var det det stod i lagen nu? ”Att leva som andra…”?

Vad är ”att leva som andra för dig”?  Berätta gärna! Du får gärna dela med dig av din erfarenhet av funktionshinder oavsett om du själv är funktionshindrad/har en funktionsnedsättning eller erfarenhet/kunskap du tillägnat dig på annat sätt.
Allas tankar och erfarenheter är lika välkomna!

 

14 thoughts on “Att leva som andra

  1. bbnewsab 2016-02-24 / 08:26

    Bra skrivet! Viktigt innehåll. Förtjänar stor spridning.

    Vi som tillhör gruppen ”Alla andra” tänker sällan på hur privilegierade vi är. Ändå tycks det mig som att det är vi i denna grupp som gnäller mest.

    Jag frapperas av hur exempelvis du, Pipili, med dina handikapp trots dem kan vara en sådan trivselskapare och glädjespridare. Även därvidlag har vi som tillhör gruppen ”Alla andra” något att fundera över – och helst också lära oss av.

    Liked by 1 person

  2. Piia-Liisa Pisal 2016-02-24 / 09:32

    Ett förtydligande angående färdtjänst: De regler jag beskriver i texten är de som gäller i den region jag är bosatt. Regler för s.k. samhällsbetalda transporter (sjukresa, färdtjänst) är beroende av bostadsort och varierar mycket inom landet.
    Du som har färdtjänst och omfattas av andra regler – berätta gärna! Det är bara bra om skillnaden synliggörs.
    Tack på förhand 🙂

    Liked by 1 person

  3. inte fan gör det det 2016-02-25 / 08:54

    Visste inte att du hade det så här- för jävligt. Jag lever själv med en kronisk smärtsjukdom och det där med smärta och värk är hemskt. Att dessutom sitta i rullstol och allt vad det innebär- kan inte annat än att skicka dig massor av energi och styrka! ( jag är ju en person som samlar stenar och snäckor ifrån världens alla hörn: brukar alltid ge mina vänner och bekanta små ”enerig stenar”- vill du ge ut din adress så skulle jag gärna skicka dig en liten sten med styrka och kramar i! Och du: jag tar inte illa upp om du säger nej! )
    kram ifrån lilla mig 🙂

    Liked by 2 people

  4. ilse-marie 2016-02-25 / 12:39

    Mycket viktigt och bra skrivet!
    Något att tänka på för alla människor. Det kan hända vem som helst – våra liv och våra förutsättningar kan förändras från en dag till en annan – även om vi alla tror att vi är odödliga tills det händer. Just därför är det så viktigt att skapa förutsättningar för alla att kunna leva friare liv, och att alla får den hjälp i vardagen de behöver. Vi är alla människor. Vi har alla samma värde. Tack för att du påminner oss!

    Liked by 2 people

  5. Piia-Liisa Pisal 2016-02-25 / 18:35

    Tack för dina kloka ord, de värmer gott och de gör mig glad. Jag hoppas få se fler kommentarer från dig 🙂
    Kramar
    //P-L

    Liked by 1 person

  6. Piia-Liisa Pisal 2016-02-25 / 18:46

    Ett varmt tack till er alla som kommenterar. Jag blir glad över era kommentarer, de ger mig kraft och mod att fortsätta skriva. Så fortsätt gärna att kommentera både nya och gamla inlägg. Dessutom är konstruktiv kritik något som hjälper mig att utvecklas med en förhoppning om att skapa en intressant och läsvärd blogg. Än är jag bara nybörjare inom bloggosfären.
    Kram 🙂
    /P-L

    Liked by 1 person

Kommentera

