EDS/HMS=Den felande länken

Reblogg

Lite tankar som väcks av ytterligare ett mycket bra inlägg av dr Eric Ronge
Här återfinns de medicinska förklaringarna till de upplevelser som beskrivs i trilogin om den lata flickan. Hur är det att vara barn med EDS/HMS?
Tre generationer (minst) med överrörlighet och svår smärtproblematik. Smärtan ser olika ut hos det tre. (Mor, dotter och dotterdotter). Det tycks som om problematiken med överrörlighet och smärta blivit sämre generation efter generation.
Tack dr Eric Ronge för ett klargörande inlägg om överrörlighet och långvarig smärta.
//Piia-Liisa

young-woman-1178146_1920
Överrörlighet?                                                           (Bildkälla: Piaxbay.com)

Dr Eric Ronge

Läser man stora arbeten om kronisk smärta så avhandlas först och främst smärttillstånd som går att härleda till påvisbara skador eller sjukdomar. Sedan kommer man in på kronisk smärta där ingen påvisad avvikelse har kunnat påvisas.  Dit hänför man fibromyalgi och oklara smärtsyndrom.  Man pratar om symptomdiagnoser, dvs patientens beskrivning ligger till grund för diagnosen.

Det här är inget som läkare gillar, i alla fall inte om man är skolad till att alltid kunna relatera ett sjukdomstillstånd till vedertagna studier och objektiv diagnostik.  Inom läkarkåren är man synnerligen skeptisk till svåra smärttillstånd där alla undersökningar visat normala förhållanden. Då måste det sitta ”i skallen” vill man påskina. Ja, man trodde det förr i tiden innan fenomenet sensitisering m m kunde påvisas under 90-talet. Men många läkare har ej hängt med i utvecklingen.

Dessa patienter upplevs mycket frustrerande för ingen vill känna sig manipulerad och utnyttjad.  I en studie som rangordnade olika diagnoser efter prestigevärde hamnade fibromyalgi längst…

View original post 557 fler ord

2 thoughts on “EDS/HMS=Den felande länken

  1. bbnewsab 2016-03-08 / 00:02

    Man lär sig verkligen mycket, om de mest skilda ämnen, genom att följa dig i ditt bloggande, GV Pipili!

    Jag är så glad över att jag har lärt känna dig.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-03-08 / 00:45

      Tack för de värmande och uppmuntrande orden. Om min blogg kan bidra till ökad kunskap har jag nått ett av de syften jag satt upp för mig själv. Utöver att bidra till ökad kunskap har jag också en önskan att bloggen ska vara trevlig att läsa och ha ett skiftande innehåll. Även inlägg som tar upp allvarliga ämnen ska kunna ge ett leende under läsningen, även om det kanske inte är den bestående känslan. I andra poster önskar jag att allvaret ska finnas i bakgrunden, men att glädjen och kärleken ska vara det som är bestående. Så går mina tankar kring bloggen.

      Till dig som läser: Berätta gärna för mig vad som gör en blogg läsvärd och vad som får just dig att återkomma till en blogg!

      @bbnewsab: Även jag är glad över att få lära känna dig. Jag har lärt mig mycket av dina fylliga kommentarer. //FM Pipili 😉

      Liked by 1 person

Kommentera

