Hjärndimma

admire-1139155_1920

Reblogged

I detta inlägg beskriver dr Eric Ronge på ett utomordentligt tydligt sätt vad som händer vid psykisk belastning av olika slag. I trilogin om den lata flickan beskrivs hon just som lat och bekväm av sig. Underförstått att det var viljan att göra något som saknades, inte förmågan. Det gör mig ont att läsa att detta är lika aktuellt idag som på 70- och 80-talet då flickan växte upp. Även andra beskriver detta. Läs gärna Supermamsen och Pixiepatrullen. Två bloggande mammor som båda beskriver det dr Ronge talar om nedan.
Återigen; Tack dr Eric Ronge för ytterligare ett klargörande inlägg.

Dr Eric Ronge

…eller hjärntrötthet, mental trötthet som torde motsvara ”kroniskt trötthetssyndrom ” eller som i engelsk litteratur CFS ”chronic fatigue syndrome”,
är ett tillstånd som beskrivs i olika sammanhang, ofta som komplikation efter skador eller sjukdomar i hjärnan av olika slag. Det kan också stämma in på det s k utmattningssyndromet.

Men fenomenet är också vanligt hos patienter med EDS/HMS och fibromyalgi.
Chronic fatigue syndrome is commonly diagnosed in patients with Ehlers-Danlos syndrome hypermobility type/joint hypermobility syndrome
I en färsk neurologisk tidskrift beskriver neuropsykolog Birgitta Johansson på Göteborgs universitet  det väldigt bra hur patienter upplever denna ålkomma:

”Trötthet uppstår ofta och dagligen för alla. Men att förstå mental trötthet, eller som det också kallas hjärntrötthet är svårt. Det är en helt annan trötthet, som man själv inte har kontroll över. Det är en förlamande trötthet som kan komma mycket snabbt och helt slå ut personens förmåga att tänka och fungera i relation till…

View original post 479 fler ord

7 thoughts on “Hjärndimma

  1. bbnewsab 2016-03-12 / 09:59

    Sånt där kan också jag känna mellan varven.

    Fast jag misstänker att vad du och Eric Ronge tar upp är en avsevärt värre ”upplevelsevariant” av den sortens symtom/fenomen som beskrivs. Men, som sagt, även jag kan ibland, vissa dagar, känna att det tar emot att göra ens de enklaste saker, som till exempel att duscha eller klä på sig.

    Vad jag vill få sagt är att som så mycket annat kan detta som du och Eric Ronge fäster uppmärksamheten på nog beskrivas utifrån ett spektrumsynsätt, dvs vi har alla erfarenhet av den här upplevelsen/erfarenheten, en del av oss mer, andra av oss mindre (jfr autism som numera brukar beskrivas i en spektrumskala).

    Hjärnforskaren Arvid Carlsson har berättat att han har sett lovande resultat med en ny läkemedelssubstans, som just nu håller på att testas. Läs mer här: http://www.brainmessenger.se/nyhet.htm . Och här: https://www.gothiaforum.com/nyheter/-/blogs/1557318 . Men det dröjer säkert länge än, innan denna kemiska substans kan godkännas som läkemedel. Tyvärr.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-03-13 / 00:03

      Tänker på det du skriver om att duscha och klä sig. Vid hjärndimma bl a, är detta helt oöverstigligt. Det finns inte en möjlighet att ens ta sig in i duschen. Kanske, kanske orkar en med att få på sig de enklaste hemmakläderna eller något liknande.
      För mig personligen var det duschen som fick mig att ringa biståndsbedömaren för kommunal hemtjänst första gången jag sökte hjälp. Jag kom på mig själv med att skjuta fram duschen dag för dag pga smärta och bristande ork. Insåg att jag inte kunde ha det så – och på den vägen är det.
      Idag är hemtjänsten en helt oumbärlig del av min vardag. Hemtjänstpersonalen hjälper mig med allt från det som kallas ”intimnära hjälpbehov” till att städa och vattna blommor. Utan deras hjälp skulle jag inte klara ett eget boende. Och som jag nämnde om i början – ta inte duschen för
      given!
      //Pipili

      PS! Ett stort TACK till den underbara hemtjänstpersonal som servar mig dygnet runt, och aldrig är längre bort än ett tryck på larmknappen (Jag har sk trygghetslarm och kan på så sätt få kontakt med personal dygnet runt)

      Gilla

  2. Piia-Liisa Pisal 2016-03-12 / 10:56

    Tack för din kommentar. Precis såsom kommentaren såg ut en kort stund, blir den när man är¨drabbad av den trötthet som hjärndimman innebär. Då ska man egentligen inte försöka sig på att svara på kommentarer. Nu gjorde jag det – och det blev till en helt obegriplig kommentar 😉 Tur att WP har en utmärkt redigeringsfunktion.
    En trötthet som inte går att vila bort. En trötthet där sömnen slår ner likt en rovfågel som tar ett byte! Precis mitt i aktivitet. Men jag är inte utvilad när jag vaknar. Jag är lika trött som innan. EDS-dimma, Fibro-dimma. Kärt barn har många namn, sägs det. Denna trötthet följer av fysisk och/eller psykisk utmattning, i mitt fall är tröttheten ett symtom på och en följd av de kroniska sjukdomar jag har. (EDS-ht, fibromyalgi och Addisons sjukdom)
    Så kan det se ut…
    hälsar en för dagen mycket trött
    //Pipili

    Liked by 1 person

  3. bbnewsab 2016-03-12 / 11:57

    Jo, den där kommentaren gick ut till alla oss som prenumererar på dina bloggartiklar. Jag såg direkt att du måste ha slumrat till mitt i en mening, så att händerna/fingrarna hamnat på tangentbordet och råkat trycka ned vissa tangenter slumpvis.

    Men HEDER åt dig, Pipili, för att du trots dessa trötthetsattacker i alla fall försöker hålla bloggandet och kommenterandet vid liv. Jag är övertygad om att ingen av dina följare – bortsett från denna kommentar, vilken du nu har redigerat, alltså – har lagt märke till att du för tillfället befinner dig mitt uppe i en febrig och influensaliknande situation/belägenhet. DET, om något, visar att du inte är någon gnällspik, GV Pilipi! Och att du liksom stora artister och trivselskapare följer devisen: ”The show must go on.”

    Du är värd massor av BERÖM för att du kämpar på som du gör. Och förmår upprättahålla och bibehålla den höga kvaliteten på din blogg!

    FDETDA: Jag har just varit på Facebook och tittat på dina texter och fotografier där. Och jag vill gärna få fört till protokollet, att din Facebook-sida är lika fin, den, som din blogg är.

    Önskar GV Pipili en Trevlig Helg med massor av Krya på dig-hälsningar och dito kramar!

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-03-12 / 13:14

      Jag tar emot dina ord med ödmjukhet och tacksamhet för förståelsen för min situation. Ett varmt tack för förståelsen och de vänliga orden om min blogg och FB-sida. De värmer verkligen mitt ❤

      Under kvällen/natten till söndag kommer så äntligen det inlägg som jag tidigare aviserat om resan genom en hel årstid på en dag. Från norra Jämtland till södra Bergslagen (ca 70 mil) genom hela våren. Jag hoppas att kunna glädja både dig, bbnewsab, samt er övriga läsare med min skildring av en resa som för alltid finns kvar i mitt minne.

      Vänligen
      //Pipili

      Liked by 1 person

  4. Jag 2016-03-12 / 22:52

    Idag gjorde jag en s.k. glädjekalkyl. Jag trodde att jag skulle klara av att följa med min man till köpcentret för att handla. Jag vet att jag redan för många år sedan valde bort helger för sådant eftersom jag inte klarade av så mycket folk. Det gick inte så bra, jag insåg det redan när vi klev in. Det är precis det här det handlar om.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-03-12 / 23:31

      Tack för att du berättar. Vi är säkert många som gör glädjekalkyler.

      Jag gör det, som synes, alldeles för ofta! Och så somnar jag där jag är och befinner mig! Sittande i rullstol, taxi, hemma, borta. Med eller utan kaffemugg i hand. Hemtjänsten har hjälpt mig många gånger då jag stjälpt över mig kaffe eller annat drick-/ätbart.

      Önskar dig allt gott och att du kommer ut och får handla när det inte är för mycket folk ute. Vid tillfälle kan hända jag berättar om hur det gick när jag och en väninna till mig skulle köpa tyger till bröllopskläder i samband med att min dotter skulle stå brud! I efterhand skrattar vi åt det…

      Varma kramar
      //P-L

      Liked by 2 people

Kommentera

