FM-hundarna och våren

FM Fatzy i gröngräset får slå an tonen för Påsken 2016.

12513749_10201299319082726_6430130076992887893_o
FM Fatzy är nu hemma hos matte Eva efter att ha varit på BB Hilton i tre månader.  (Foto: Eva Qvick)
12795294_10153306941161759_340691134350029399_n FM Kyra med mobiltfb
FM Kyra lånar mattes telefon. Undrar vem hon tänker ringa till?   (Foto: Ida Östling)

Nu är våren här, eller iallafall på väg! Fåglarna kvittar, solen värmer och där snön ännu ligger kvar tänker jag mig att dagsmejan kungör vårens ankomst. Med våren följer sol, värme och helt underbart leriga vägar!  Och ska man ut och gå ska man ha telefonen med sig. Det har FM Kyra lärt sig, och tar mattes telefon! 

FM Kyra lerig feb 16
Favorit i repris – En lycklig FM Kyra. ”Men matte, måste jag verkligen duscha när jag kommer hem?”    (Foto: Ida Östling)

Att vara ute nu när våren har kommit, eller åtminstone börjar vara på väg lite beroende på var vi finns i vårt avlånga land, gillar de allra flesta. Att det är blött och lerigt gör inget. Kanske det rentutav finns ett dike att ta sig ett härligt vårdopp i? Precis som barn älskar många hundar vatten och lera. Utomhus. Inte alltid lika populärt när matte eller husse envisas med att man måste duscha inomhus innan man kommer in!

FM Krus vill gå ut.
”Har legat sjuk i några dagar, så det har bara blivit korta promenader den senaste veckan. Fick ändå bli den vanliga, långa rundan idag, och trots huvudvärk och en minst sagt överenergisk liten Krus så var det riktigt uppskattat av oss båda. Och blicken man fick när man ställde frågan ”ska vi gå ut?” var minst sagt oslagbar! ”      (Foto och text: Susanne Andersson)

Våren är underbar och nu under Påskhelgen kommer våren. Vårdagjämningen är passerad och det blir allt varmare ute. Både människor och djur lever upp och tycks bli gladare och ivrigare. Vårkänslor! Ovan visar FM Krus vad han tycker när matte frågar om han vill gå ut!

WIN_20150815_000337
Akka ”sjunger” vårsånger för matte av och till. Hon kastrerades först då hon var nio år eftersom hon varit avelshona. Akka har fått ett flertal kullar och är anmoder till många av Appleroads avelshonor. (Foto: Piia-Liisa)

Det berättas också av både kattägare och andra att nu är det vår. Katterna ”sjunger” dag som natt. Även Akka stämmer understundom in i kören, trots att hon är kastrerad sedan några år tillbaka. Men katter som kastreras långt efter att de blivit könsmogna kan ha kvar en del av samma beteende som icke-kastrerade katter har. En uppmaning till dig som har okastrerad katt: Om du inte ska ha din katt till avel – kastrera den för både din, dina grannar och för kattens skull. Du slipper en skrikande katthona eller en katthane som kan få för sig att rymma. Dessutom minskar du antalet kattungar. Att kastrera en katt är en vinna-vinna-situation för alla.

flowers-193973_1920
Penséer, Tulpaner, Påskliljor… Blommor som hör våren till.  (Foto: Arkivbild Pixabay.com)

Med våren kommer blommorna. Att ta hunden på en vårpromenad i skog och mark eller kanske längs stranden och följa hur växtligheten förändras och blir fylligare dag för dag är en underbar upplevelse. För både människor och djur lockar våren till utomhusvistelse. Att vara ute, upptäcka nya platser och återupptäcka tidigare favoritställen. Många tar varje tillfälle till att få vara ute. Petra Dunder är matte till en ny bekantskap, FM Fingal, ”Fille” kallad, som var hennes första FM-Hund. Fille hade sitt alldeles speciella sätt att upptäcka nya platser och lära sig nya saker. Petra berättar:

FB_IMG_1458342570099 (1)
                            FM Fingal här med koppel. Undrar om han hade varit ute på egna äventyr?                         (Foto: Petra Dunder)

”Först har vi försvarsmaktens Fingal ”Fille”, han är född 10-08-02, detta var min första FM hund. Han kom till mig som 11 månaders slyngel hund. Jag minns så väl när världens bästa konsulent tog ut han ur bilen och jag tänkte ”va fasen har jag gett mig in på?!”. Ut ur bilen kom en jätte hög pojke som absolut inte hade nån koll alls på varken ben eller huvud, smal och rätt omusklad. Fick veta att han bott ute på en gård någonstans och ingen visste vad han hade fått för social träning innan. Han utvecklades dagligen och blev en mycket trevlig hund! Han fick dock smeknamnet Houdini rätt fort.. det visade sig att han tog sig lös från allt! Allt från låsta dörrar till stålvajer lyckades han rymma från Det var på min mosters bröllop, han var tvungen att följa med men han kunde inte vara med och mingla då det fanns folk som var hundrädda där. Han tuggade av kopplet först, sen klättrade han ut genom ett bilfönster och tillslut så slet han sig från en stålvajer, ingen fattade hur! Han har även sprungit in på affärer för att leta upp mig ett ex antal gånger… Nå han gjorde iallafall testet och snubblade på målsnöret så nu bor han nere hos min pappa på en gård i Lidköping” (Text: Petra Dunder)

FB_IMG_1458342606193 (2)
FM Fingal ” Houdini” njuter av värmen.                                                                 (Foto Petra Dunder)

Som avslutning för denna gång vill jag presentera FM Kerro som blir fyra månader den 8 april (f. 151208) Han hör till dem som är nya här på bloggen precis som FM Fingal. Sedan finns ytterligare några nya hundar som väntar på presentation. De kommer snart också att få komma till tals här i bloggen, så håll ut ni som väntar på fler hundar!

FM Kerrs Påsken -16 5507_10208084482687228_8755859868866639414_n
”Vi inviger påsken med att undersöka skjutbanan på militärt område, Kerro funderar på hur han ska komma över på andra sidan där husse befinner sig”                                                  (Text och foto: Isabella Erlandsson)  

Här sitter FM Kerro och njuter av vårsolen hemma hos mattes syster. Där kan Kerro springa fritt, leka och ha roligt.

FM Kerro  11 mars 2016800289_10207933359469242_4056128093817331095_n
Idag har vi varit hos mattes syster och jag har fått springa friii, Jippie!  Men man måste ju pausa för lite bilder, stilig som man är 😜 / FM Kerro 13 v                                               (Text och foto: Isabella Erlandsson)

Lite kamplek är aldrig fel – och det får bli dagens sista bild.

FM Kerro kampar 1424371_10208013784719823_2376109689761150115_n
Idag åkte vi ut till militärernas ställe igen, husse kom med en kampleksak för att testa mig och medan jag kampade med husse var det några knäppisar som försökte distrahera mig med att hoppa omkring, klappa händerna, vissla och prassla med godispåse med MITT GODIS I 😱 trodde dem verkligen att jag skulle släppa för det? Nädå!!! Inte förrän jag fick order om att släppa minsann 😁 Sedan var det sök efter leksak och matte och en massa fri lek såklart👏🏼 Nu har jag en stolt husse och matte för idag var jag en stjärna😄 / FM Kerro 14v”     (Text och foto: Isabella Erlandsson)

Hur du upplever vårens ankomst. Är den positiv, negativ eller kanske helt neutral? Om du har djur – påverkar våren dem? Berätta gärna!

2 thoughts on “FM-hundarna och våren

  1. bbnewsab 2016-03-30 / 22:46

    Så kul, GV Pipili, att du låter oss (dina följare) få lära känna allt fler FM-hundar.

    Det kommer att bli ett sant nöje att få lära känna alla dessa pälsklingar och få följa deras öden och äventyr.

    Nästan så att alla dessa fina berättelser med tiden skulle kunna sammanställas till en bok.

    En bok som skulle bli en perfekt present för alla djurvänner, i synnerhet då hundälskare.

    Bra jobbat, GV Pipili!

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-03-30 / 23:29

      Tack för den fina kommentaren. den värmer verkligen Pipilis <3. Och jag lovar att återkomma med fler FM-hundar. Alla har ännu inte blivit presenterade. Ett stort, varmt tack till alla er fodervärdar, hundförare och andra som arbetar med FM-hundarna för att ni så generöst delar med er av era hundar och deras upptåg och äventyr i ord och bild. Ett tack också för all kunskap ni delar med er till mig på olika sätt. Utan er beredvillighet att dela hade det inte blivit några blogginlägg om era hundar!
      Tack ❤
      // Fk Pipili

      PS! Fk var vad som stod på namnbrickan då jag som frivillig inom Lottorna tjänstgjorde som PV-ass (bat.ass) åt FM!

      Liked by 1 person

Kommentera

