FM Kuna – presentation

FM Kuna mars 2016 bild 1
Hej! Jag heter FM Kuna och tyckte att nu var det minsann dags för mig att få komma till tals! Därför bestämde jag mig för att nu skulle jag bara in, så det så! På bilden luftar jag min hamburgare, säger min matte Helena Rydfjord.

FM Kuna är född 24 juni 2015 och är följaktligen drygt nio månader. Hon blir här presenterad utifrån vad matte Helena berättat.

FM Kuna jan 16 bild 2
I januari satt jag och spanade ut på snön. Jag ville gärna ut och leka.

I januari var jag bara sju månader och då ska jag ha varit lugn ett tag men på väg in i något som de som håller på med ”hundens utveckling” kallar för dominansperiod, vad nu det betyder? Jag tyckte iallafall om att få sitta och titta ut genom fönstret. (FM Kunas tankar tolkade av Livets Skiftningar)

”Trött Kuna”
Här passade matte på att ta bilder på mig när jag ville sova. Men svårt att somna när matte fotade, fast hon lyckades iallafall. Jag måste ju få vila. Annars orkar jag inte leka och busa.

FM Kuna kampar
Här kampar jag för fullt! Jag släpper inte taget. Det är mitt rep och det ska minsann ingen annan få.

Kamplek, dragkamp, om olika saker gillar de flesta hundar. Men inte alla. När det gäller tjänstehundar har kampleken också en allvarlig sida. Hundar, kanske främst i Polisens tjänst, har i vissa fall att ta fast flyende personer. Då måste de också kunna hålla i till dess att hundförare och kanske fler i gruppen kommer fram. I filmklippet som länkas till spelar Robert Aschberg ”buse”. Han säger vid ett tillfälle då hunden Jazon tagit fast honom, att han inte hade någon lust att resa sig. Detta eftersom Jazon var ”på” hela tiden. Han ville inte släppa. Vid träning har figuranten givetvis skydd för att förhindra skador. En flyende person utan skydd ligger med mycket stor sannolikhet still. Jazon och hans kollegor på fyra ben håller utan vidare fast en människa. Detta är vad Kuna tränar på när hon kampar.

FM Kuna mars 16 bild 3
”Kuna kan inte bara gosa med mjukisdjur, ja lovar svansen var lös innan jag kom” (Text Monica Rydfjord)

Här har Kuna lekt med ett gosedjur. Ibland så går leksakerna sönder och för vissa hundar finns knappt inte en leksak som går att hålla hel. Vid kamplek rekommenderas brandslang. Ett besök på närmaste brandstation och en förfrågan om att få lite uttjänt brandslang kan kanske bli bästa leksaken. Dessutom billig och hållbar. Och ett populärt initiativ då vi idag tänker på att återanvända det som går att återanvända.

FM Kuna mars 16 bild 2
Här har Kuna hittat en plastback att sitta i. ”Alltid roligt med nya saker” ser Kuna ut att tänka 😉

Nyfikenhet är en annan viktig egenskap hos FM-hundarna. Att vilja undersöka och prova nya saker. Det får, som jag skrivit om förut, vara lite pirrigt, lite otäckt i början. Men nyfikenheten ska ta överhand och det nya utforskas. Kuna är ni i den ålder då hon med stor sannolikhet tycker att hon kan själv och vill bestämma själv. ”Slyngelåldern” som många benämner det. I människoår räknat är hon i 13-årsåldern ungefär. Hundens första år räknas som ca 14-15 människoår. Därefter är ett hundår ungefär sju människoår.

FM Kuna jan 16 bild 1
Här ger Kuna begreppet ”Bed and breakfast” en ny innebörd. Maten är viktig!

Säg den tonårsförälder som inte tänkt eller sagt ungefär så här: ”Skillnaden mellan en treåring och en trettonåring är bara ettan framför”. I utvecklingsschema för hundens mentala utveckling, står ofta att hunden kommer in i en dominansperiod då den är mellan sju och elva månader. Hur uttalad denna dominans är, eller mer vardagligt uttryckt, slyngelfasonerna, varierar mellan individerna precis som hos oss människor. Det är här FM Jönsos kottar i öronen blir påtagliga. Nu vet jag inte hur FM Kuna är, men jag kan gissa att hon är en bestämd ung dam, med mycket egen vilja. En livsnödvändig egenskap för hundar som kommer till ett både hårt och många gånger farligt, arbete. Och testar, testar och testar matte igen. ”Kanske lyckas jag till slut få som jag vill”. Vem är mest envis – matte eller Kuna? (Länk till FM-hundens effektivitet)

Så här berättar matte Helena idag (160405) om Kuna: ”Som tur var så har Kuna inte kommit in i någon trotsålder ännu. Kuna blev omplacerad till mig i slutet av december och var grön i mycket. Hon är konstant glad även om alla okända människor funderar på att äta upp henne och visa sig stor inför andra hundar.hon blir modigare för varje dag, men även mer fäst vilket vi jobbar på  🙂 ” Tack matte Helena för kompletteringen och berätta gärna mer allteftersom. FM Kuna förtjänar att få vara med fler gånger!

FM Kuna nyår 15 - 16
Kuna åker bil. Det verkar som om Kuna tar detta att åka bil med ro iallafall.

Avslutningsvis två bilder från december -15 då FM Kuna var sex månader.
FM Kuna dec 15

FM Kuna sex mån dec 15

Nu Kuna, hoppas Livets Skiftningar att du blivit presenterad ordentligt. Ett tack till matte Helena för att du ställt så fina bilder på FM Kuna till förfogande. Du är varmt välkommen med fler bilder och mer berättelser om FM Kunas öden och äventyr.

Och som vanligt – Kommentera gärna!

 

8 thoughts on “FM Kuna – presentation

  1. bbnewsab 2016-04-06 / 21:10

    Jag har sett fram emot att få göra nya FM-hundbekantskaper. On nu äntligen var det dags igen.

    Som vanligt blev det en helt underbar mix av text och bilder. Framför allt gillar jag att GV Pipili ofta byter perspektiv och berättar om saker och ting ur hundens, i detta fall FM Kunas, eget perspektiv.

    Dylik perspektivförskjutning ökar och förhöjer läsupplevelsen. Inte vem som helst klarar av slikt. Detta, mina damer och herrar, är en talang som normalt kan återfinnas blott hos etablerade författare.

    Med detta sagt och konstaterat måste slutsatsen rimligen bli, att GV Pipili inte bara har författardrömmar. Hon ÄR på sätt och vis redan en professionell författare, i alla fall vad gäller konsten att skriva fängslande och engagerande.

    Det är sällan jag får/har anledning att konstatera och slå fast en sådan sak. Men nu känner jag att det bara måste bli sagt. GV Pipili är i allra högsta grad förtjänt av att berömmas och hyllas för det hon skriver på sin fina blogg.

    Den här ådagalagda litterära talangen hos GV Pipili underbyggs dessutom än mer av hennes verbala stilsäkerhet och goda språkbehandling. Det finns ett slags inneboende rytm, en behaglig sådan, i de meningar och satsflätor hon producerar.

    Även GV Pipilis bildtänkande förtjänar att lyftas fram. Illustrationerna samspelar med texten på ett sätt som får mig att vilja associera till ett par professionella dansare, vilka får varje danssteg, varje manöver/åtgärd på dansgolvet att se ut som de är direkt sprungna ur den musik, till vilken dansnumret utförs.

    Du må vara handikappad, GV Pipili, IRL, men när du skriver/författar, då är det som om du lämnar din handikappade kropp och i stället förmår att visa upp ditt äkta jag, en Pipili som transcenderat och lyckats befria sig från den skröpliga kroppens rörelsehindrande bojor.

    Inte konstigt att du då så ofta som du gör lyckas förmedla glädje, trivsel och eftertänksamhet med hjälp av dina texter. Ingen lämnas oberörd av dem!

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-04-06 / 21:49

      Tack käre vän. Dina ord rör och berör. Jag har älskat att skriva, tror jag var åtta eller nio år då jag skrev min första dikt… Sedan dess har pennan och djuren varit mina bästa vänner. Naturen och skogen framförallt är också något som ligger mig varmt om hjärtat. Och det hjärtat är fyllt av, skriver jag om!
      Återigen; Tack!
      //Pipili

      Liked by 1 person

  2. bbnewsab 2016-04-06 / 22:08

    En helt annan sak som jag har tänkt en hel del på: Har en schäfer ALLTID så upprättstående öron! Eller kan öronen ”sloka”, om schäferhunden mår mindre bra?

    Att FM-hundar hamnar hos fodervärdar som vet hur man får en hund att trivas ser jag som en självklarhet. Men kan det alltså vara så, att dessa FM-hundar har extra upprättstående öron? Som ett tecken på att de mår extra bra och trivs med livet? Det skulle i alla fall inte förvåna mig om så vore fallet.

    FDETDA: Hur bra hör – och ser – en hund? Jag anar att det är luktsinnet som en hund har mest nytta av, men visst kan man väl tänka sig situationer då FM-hunden kan ha nytta också av bra hörsel och bra syn.

    Vet du något om det, Pipili? Även andra får förstås svara på mina frågor.

    Gilla

    • Piia-Liisa Pisal 2016-04-06 / 22:25

      Vad gäller FM-hundarnas öron är det rasstandard att Schäfer ska ha upprättstående öron. Som valp viker sig öronen och de får ett lätt okynnigt utseende, ibland med ett upprätt och ett vikt öra. Här följer en länk till Brukshundsklubbens information om Schäfer.
      Avseende syn och hörsel är de väl utvecklade hos hunden. Hörseln är betydligt bättre än människans som exempel. Många hundar gör som vi människor, använder alla sina sinnen för att sköta sitt arbete. När det gäller luktsinne tränas hunden särskilt att använda det i stället för synen i vissa fall. Detta gjordes av en fodervärd på så sätt att hundens ögon bands för med en mjuk schal för att försvåra uppletandet vid sök. Och hunden tyckte det var roligt, så ingen behöver vara orolig för hundens välbefinnande.

      En hund som är döv eller blind klarar sig bra, men det innebär ändock en funktionsnedsättning. Hunden kompenserar det förlorade sinnet med att, precis som människan gör, förfina fungerande sinnen. Största handikappet är nog om hunden förlorar sitt luktsinne. Det är att jämföra med exempelvis blindhet hos människan. Så en hund har absolut nytta av bra hörsel och syn!
      //Pipili

      Liked by 1 person

  3. bbnewsab 2016-04-06 / 22:29

    Tack för informationsrikt svar! Och nu hade jag inga som helst problem med att se din länkning.

    Liked by 1 person

  4. M 2016-04-07 / 08:20

    Älskade Pipili! Kvinnan, legenden och författaren! Mvh norr ifrån.

    Liked by 2 people

    • bbnewsab 2016-04-07 / 11:59

      Där träffar du huvudet på spiken, M.

      Pipili är definitivt ingen dussinmänniska.

      Liked by 1 person

      • Piia-Liisa Pisal 2016-04-07 / 12:34

        @M och @bbnewsab: Tack för ert beröm. Det gör underverk för självkänslan. Det skapar också (välbehövlig) press på mig att upprätthålla den kvaliteten på artiklarna som ni skriver och som jag strävar efter. Jag hoppas att ni två, och även alla ni andra läsare också talar om när kvaliteten brister. Det är ännu viktigare att jag verkligen får reda på.
        Återigen; ett ödmjukt Tack ❤
        //Pipili

        Liked by 1 person

Kommentera

