Fart och fläkt med Gidas!

Fart och fläkt med Gidas får bli temat för dagen. När maxhastigheten på rullande fot är sju km/timme är det underbart att se och drömma om att springa fritt utan begränsningar. Hundarna får hjälpa till genom att berätta hur det är att kunna springa fritt och upptäcka naturen med alla sina sinnen. german-shepherd-232393_1280 - kopia
Jag som berättar här, Gidas, med lite hjälp av Pipili, tillhör den grupp av hundar som finns på Pixabay.com där vi visar upp oss. Att vara ute och springa och leka fritt hör till min och mina kamraters favoritsysselsättningar. Dessutom ”läser jag tidningen” när jag är ute. Det gör jag genom att lukta på så mycket jag kan. Ibland smakar jag också på ett grässtrå som exempel. Inte alltid jag äter upp just gräset, men det händer att jag tar mig en tugga. Matte mumlar något om att jag inte är en ko, vad det nu skulle betyda? Hon vet ju att jag är en hund, fin hund dessutom, så det så! Men åter till tidningen.Varje centimeter har sitt att berätta. Mmm… här passerade Lucky, och hon ska snart börja löpa. Måste ta en slick också. dog-1060323_1920
Lucky, en labradortös, är en av de snyggare tjejerna som brukar gå samma väg som vi går. Hoppas matte släpper mig på ängen lite längre fram. Då kan jag, om jag har tur, träffa på henne för det är inte många minuter sedan hon gick förbi! Oj, en hare har passerat också. Den ligger säkert och trycker i buskarna en bit bort. Alla dessa människor som har gått här. Jag tror att jag känner igen lukten från de flesta. Många bor häromkring och är matte eller husse till en eller två hundar. Här nedan ser du ett par kompisar till mig som också varit ute och sprungit. Tänka om jag inte kunde springa? Undrar ibland hur det skulle ha varit. Matte pratar om att ”sitta i rullstol” och jag har sett att hon ibland när hon har ont får göra det. Hur jag vet att hon har ont? Det känner jag på lukten och ser på hur hon rör sig. Då får husse eller någon annan gå ut med mig. Men jag tycker det är roligast när matte går.

Ja,ha! Har har katten sprungit över och haft en sork med sig. Men inte en sån som jag gillar. Den här sorken hade katten tagit bara en stund innan han gick över. Jag tycker bäst om sorkar och annat som har legat framme i värmen utomhus. De luktar väldigt gott. Hinner jag med tar jag mig en munsbit. Om inte annat så rullar jag mig i det som luktar gott. Men då blir det duschen, även om jag föredrar dikesbad. Matte brukar ibland säga något om att jag minsann hittar ”allt skit som finns”, vad hon nu menar med det. Det både smakar och luktar gott. Ja, visst, ja! Ängen! Jag fick springa lös och du ska se att det gick undan. Bara på skoj följde jag spåret efter haren en stund. Sedan var det rådjur som också hade varit framme och Lucky. Hennes spår följde jag länge, länge. Tror inte matte har en aning om hur fin hon är och hur gott hon luktar. Kunde inte låta bli att pipa lite så där valpigt när jag kände hennes lukt.labrador-280673_1280
Även Lucky gillar att bada utomhus. Full fart. Jag springer bara för att det är så roligt att springa. Plockar upp en kvist i förbifarten och springer fram till matte med den. Säger till henne att kasta den. Matte tycker den är för stor. Det är en vanlig kvist. Hur kan den vara för stor? Den är inte lika stor som den som FM Kudo bar hem. Inte ens hälften så stor. Ibland är matte konstig. Ja men, ta den då – kasta den! Du vet ju vad jag vill. Orkar inte? För stor? Nej, du ska kasta den åt mig, nu! Ja, ja, jag förstår. Ska hämta en kvist alltså?

FM Kudo 22 mars Schäferpinne 2(2)
FM Kudo bär hem sin pinne. (Foto: Julia Eklund)

Nåja, får väl göra det då, hämta en liten, pyttekvist. Nu dög den att kasta. Matte kastar och jag hämtar. Det kan hon få hålla på med länge. Ibland vill jag kampa en stund, men den kvisten matte  fick mig att hämta håller ju inte 😦 Bara att hämta en ny. Kampa och att hämta kvistar är bland det roligaste jag vet. Jag spårar också och det mesta har nog matte ingen aning om. Ska jag berätta en hemlighet? Lova att ni inte sprider det, för då får jag och mina kompisar inte leka fritt på ängen längre. Det bor en vildsvinsfamilj en bit inne i skogen. De brukar vara bortom den lilla skogsdungen där borta. Matte säger att hon inte tror på det, men det är sant. Och där bakom, där vildsvinen har sin toalett rullar jag mig. Matte har inte varit med mig dit bort så hon vet inte hur det ser ut. Men det luktar så gott! Jo, jag tar mig en smakbit också, men tyst – inget till matte, då skulle hon bara bli så där alldeles svart i ögonen när hon tittar på mig.animal-71662_1280
Så här pytteliten pinne fick jag leka med idag. Det begriper väl alla att det inte är en Schäferpinne!german-shepherd-1169799_1920
Nej, nu måste jag springa vidare. Hej då med er och kul att jag fick komma och hälsa på. Jag tittar in igen när jag har lust och Pipili orkar skriva. Och jag kommer att tvärvägra dusch inomhus nu när jag luktar så gott av vildsvinen, bara så ni vet. Jag ska göra precis allt jag kan för att komma undan, och det är en hel del det.
Puss på er – Ja, ja till mina hundkompisar. Ni tvåbenta gillar ju inte den här lukten…
//Gidas

Berättelsen om Gidas är helt fiktiv och bygger på bilder från Pixabay.com. Gidas har egenskaper hämtade från många olika hundar jag haft/kommit i kontakt med på olika sätt. Hoppas ni har lika kul när ni läser som jag har när jag skriver.
Varmt välkomna att kommentera, reflektera, fråga… Kommentarer är alltid roligt.

dog-664298_1920

5 thoughts on “Fart och fläkt med Gidas!

  1. bbnewsab 2016-04-20 / 21:56

    Denna Gidas måste du bara berätta mer om. Gärna i den kåserande stil som har blivit något av ditt kännetecken, ditt signum, GV Pipili!

    Kåserande betraktelser av det slag som du lyckas åstadkomma ä skulle platsa i vilken dags- eller veckotidning som helst. Dina betraktelser innehåller en precis lagom kombination av fakta och känslor. Ofta dansar dessa båda ”kontrahenter” (ingredienser) med varandra så att det står härliga till.

    Ibland kan det inträffa att fakta försöker dansa vals medan känslorna känner för en tango. Men inte i dina kåserier, GV Pipii!

    När du håller i ”pennan” enas fakta och känslor om att dansa samma sorts dans, typ en ”rävtrippande” foxtrot. Och det är helt klart mycket bättre. Gör sig mycket bättre än om ena parten envisas med att försöka dansa vals och den andra tango. Eller hur?

    Bara som en liten detalj: Detta textstycke från dig är ju helt underbart. Du läser av Gidas, tankar och funderingar helt perfekt i det att du skriver så här:

    ”Jag tycker bäst om sorkar och annat som har legat framme i värmen utomhus. De luktar väldigt gott. Hinner jag med tar jag mig en munsbit. Om inte annat så rullar jag mig i det som luktar gott. Men då blir det duschen, även om jag föredrar dikesbad. Matte brukar ibland säga något om att jag minsann hittar ”allt skit som finns”, vad hon nu menar med det. Det både smakar och luktar gott.”

    Detta är vad jag vill kalla för bull’s eye. En mitt i prick-iakttagelse som säkerligen de allra flesta hussar och mattar kan känna igen sig och nicka instämmande i.

    Och så har vi ditt helsköna bildtänkande. Med massor av väl utvalda bilder/fotografier. Som Gidas med tungan ängande så långt ute, att man kan ta den för att vara en slips eller varför inte haklapp.

    Eller tag bilden med Kudo som kommer dragandes med en liiiten liiiten pinne (tala om understatement här, av mig). FM Kudo tycks tänka: ”Jag ska visa matte vad som är en pinne, så att hon inte kommer med sina löjligt små kvistar som möjligen kan duga åt små chihuahua-valpar att leka med. Nej, don efter person ska det vara! Ju förr matte fattar det, dess bättre för mig.”

    Egentligen skulle jag kunna kommentara snart sagt varje fotografi lite extra, men jag väljer att sätta punkt för min kommentar här.

    Liked by 1 person

  2. Piia-Liisa Pisal 2016-04-20 / 22:28

    Livets Skiftningar med Pipili tackar för berömmet och suger åt sig! Gidas har lovat att återkomma och berätta mer om sina äventyr. Han hördes viska något om Lucky, men Pipili hann inte med att höra. Däremot kunde inte någon undgå att höra hans pipande när han spårade Lucky. Tror nog att Gidas är kär, jag. Vi får väl höra vad han berättar om när han kommer tillbaka. Gidas matte berättade att lydnad inte var hans starkaste gren. Han hör dåligt ibland 😉
    Kramar
    //Pipili

    Liked by 1 person

  3. bbnewsab 2016-04-20 / 22:38

    Diagnos på Gidas är svår att ställa.
    Jag tror dock ej det är salmonella.
    Utan det är nog en diagnos
    som är känd och kan förstås
    med att när Gidas lekt och rastat
    så har kottar i hans öron fastnat.

    Vad tror GV Pipili om den diagnosen?

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-04-20 / 22:50

      Se vad FM Jönso viskade! Kottar innehåller dessutom en form av filter som bara tillåter synnerligen speciella ljud att gå igenom. Vilka dessa ljud är är en väl bevarad hemlighet, men sådant som ”Kom hit” ”Gå hem” och liknande når definitivt inte fram! Däremot prasslandet av en påse hundgodis kan ibland slinka igenom! Men det är lömskt prasslande eftersom det kan innebära koppel ända hem!

      Liked by 1 person

  4. Piia-Liisa Pisal 2016-04-20 / 22:46

    ”Såsom du så säkert skriva
    kottar må i öron riva
    men det för Gidas inget göra
    för matte kan han dock ej höra”
    //hördes FM Jönso viska

    Liked by 1 person

Kommentera

