Valborgsmässoafton 2016

sweden-123784_1920

Livets Skiftningar vill önska alla läsare en riktigt Trevlig Helg med bilder, sång och musik hämtat från tidigare år.
Lite Skönsång till brasans sken:
Hedemora gymnasieelever sjunger

Givetvis vill FM-hundarna också hälsa Våren Välkommen FM Krus och FM Kudo representerar FM-hundarna. Bilderna är tagna av respektive matte idag sista april.

FM Krus 160430

FM Kudo sista april 16 bild 2
FM-hundarna vill gärna, mitt i all glädjen, skicka med en hälsning som gäller fyrverkerier. De önskar att fyrverkerier ska  hållas på förutbestämda platser och anordnas av dem som är professionella. Många av deras vänner och andra djur far illa av smällare och raketer. De ber om visad hänsyn och tycker att det räcker så bra med de officiella fyrverkerier som till exempel kommunerna eller andra som har ansvar för Valborgsmässofirandet ordnar. Här kommer lite fakta om fyrverkerier och säkerhet från MSB och TV4.

Skansen Valborgsmässoafton 2012
Fyrverkeri – skådespel 17 maj 2015 Norge
DNs Fyrverkeri Riddarfjärden 2014

fireworks-768706_1280

Trevlig Valborg

önskar Livets Skiftningar
fireworks-728527_1280 (1)

Foto FM Kudo:   Julia Eklund
Foto FM Krus:    Susanne Andersson
Övriga foton:     Arkivbild Pixabay.com

12 thoughts on “Valborgsmässoafton 2016

  1. bbnewsab 2016-05-02 / 21:31

    Vilken fin, trevlig och omtänksam Valborgshälsning! Tyvärr läser jag inte blogginlägget förrän nu några dygn efteråt.

    Bra att du tar upp detta med hundar och fyrverkerier/starka ljud(knallar). En person, hundägare, berättade för mig häromåret att hon och övriga familjen fick försöka flytta ut på landet under nyårshelgen för att slippa ett evinnerligt skjutande som tenderar att börja långt före tolvslaget och hålla på till långt efter detsamma. Hennes hund, en pudel, fick nästan ett psykiskt nervsammanbrott av smällarna. Kröp in under sängen och vägrade att komma fram igen.

    Nu sägs pudlar vara ovanligt nervösa hundar (jag vet inte om det är sant), men oavsett så tycker jag nyårssmällar är ett oskick. Helt meningslöst i ett sekulärt samhälle som avvisat detta med magisk tro på allehanda oknytt. Så anser iaf jag. Men ingen synes vilja lyssna på mig därvidlag.

    Tyvärr har man börjat med att skjuta smällare och avfyra fyrverkerier även nu vid Valborgsfirandet. Ännu en dum sed i mina ögon. Men det är väl för att mota bort häxor som flyger runt uppe skyn, kanske sedan de likt nattfjärilar lockats av skenet från majbrasorna. Eller vad tror du, GV Pipili?

    Jaja, snart så får man väl höra att Näcken spelar vid dessa majbrasor och att skogrån och älvor dansar runt bålet. Kan just undra om även vättarna deltar i dansandet runt majbrasan. Vad är din åsikt om det, GV Pipili?

    Själv låg jag, kan jag berätta, i koma hela Valborgshelgen. Akut alkoholförgiftad.

    Har vaknat till sans först i dag, måndagen efter helgen.

    Närå, bara skojar. 🙂

    Om folk smakar alkohol lika lite som jag gör, då finge nog Systembolaget läggas ned på de flesta orter i landet.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-05-02 / 22:17

      Tack 🙂
      Jag har nyligen beställt min största mängd alkoholhaltiga drycker någonsin! Två flaskor likör och en flaska mörk rom av finare slag. Jag räknar med att dessa ska räcka de kommande fem åren iallafall 😉 En anhörig till mig firade sin 50-årsdag genom att tillsamman med sin make besöka Cap Verde, därav min beställning. Så jag delar din syn på alkohol. Samma gäller fyrverkerier.

      Som jag skrev till svar i en FB-kommentar i gruppen där FM-hundarna samlas, så skulle jag personligen gärna se ett totalförbud.Nu inser jag att det är en utopi, varför jag då väljer det som är minst dåligt – ett väl kontrollerat skjutande och förbud för privatpersoner. Det skulle kunna vara en framkomlig väg, om viljan fanns. Då huldror, häxor, vettar och annat oknytt håller sig borta från oss ändå ser jag ingen anledning till varför en privatperson ska få handha dylika pjäser.

      Ett 100-tal personer skadas varje år, och flera av dem får men för livet. Någon mister livet pga fyrverkerier, inte sällan hemgjorda därtill. I kombination med alkohol är det dödligt. Skulle man genom ett förbud förhindra om så bara ett enda dödsfall är det väl motiverat.

      Både tamdjur och vilda djur stressas och skräms av fyrverkerier. Vissa stressas till döds av vilda djur. Att som gammeltanten ZsaZsa tillsammans med husse var helgdagsafton och dagar före och efter få åka till Trolltiven och en lånad sommarstuga mitt ute i skogen för att komma ifrån smällandet är inte OK! Nu vet jag att de båda trivs ypperligt i sommarstugan (som är vinterbonad) så det går absolut ingen nöd på dem. Men det är långt alla förunnat att ha den möjligheten. Alternativen som lugnande och sömngivande medicin till hunden/katten pga fyrverkerier känns illa är 2016. Ingen ska behöva fly hemmet eller droga sitt djur pga att det skjuts i dagar! Ett kortare fyrverkeri, begränsat till en viss tid är då betydligt lättare att hantera.

      Så tänker Pipili!

      Liked by 1 person

  2. bbnewsab 2016-05-02 / 22:27

    Bra rutet! Fyrverkerier kostar dessutom en hel del i reda pengar. Jag brukar jämföra med att kasta pengarna i sjön. Eller snarare kasta upp dem i skyn. Hundratals kronor för en fyrverkeripjäs som sprider, i bästa fall, några sekunders fyrverkeriunderhållning. När en kommun håller i fyrverkerierna brukar kommunnotan uppgå till flera hundra tusen kronor!

    Kan man verkligen inte finna på ett bättre sätt att använda så stora/många pengar på? Nej, tydligen har folk än i dag behov av att hålla koll på häxor, troll och annat oknytt. Och vi kallar oss, som lever i dag, för upplysta människor!?

    Men du, GV Pipili, räds varken Fan eller trollen. Men så är det också ruter i dig.

    Liked by 1 person

  3. bbnewsab 2016-05-02 / 22:33

    Glömde kommentera din förbrukning av alkoholhaltiga drycker. Även du bidrar tydligen till att Systembolagsbutiker kanske måste läggas ned i olika delar av landet för att de inte bär sig ekonomiskt tll följd av snudd på löjligt låg omsättning. .

    Hur i all världen kan du vara så osolidarisk? 🙂

    Sådana som du och jag borde nog spärras in. Vi är ju ”onormala” och bidrar på det viset föga till att hålla landets BNP-siffror på hög nivå. 😉

    Liked by 1 person

  4. Piia-Liisa Pisal 2016-05-02 / 23:04

    Om du som läsare lovar att hålla tyst ska jag tala om varför jag slår på stort och beställer två flaskor likör (Hasselnötslikör och Hjortronlikör):
    Jag ska göra chokladmousse! Jag sänder härmed ut efterlysning till en bibliotekarie i ett samhälle som lär ha en av Nordeuropas största rangerbangårdar att i kommentarsfältet skriva receptet på chokladmoussen med hasselnötssmak!
    Hjortronlikören ringlas över fruktsallad/fruktcocktail och serveras med lättvispad grädde. Själv tycker jag att att ca en cl likör/port är lagom.

    //Pipili

    Liked by 1 person

  5. bbnewsab 2016-05-02 / 23:52

    Nä, nu blev jag nästan hungrig. Det där lät mycket lockande. Men ack så farligt för midjemåttet.

    Du borde kanske överväga, ifall du inte ska propagera också för lite mer ”jordnära”, dvs mindre ”himmelsk” mat. Typ knäckebröd.

    Fullkorns knäcke behöver dock en liten slogan för att locka och sälja bättre.

    Vad sägs om denna slogan: ”Fullkorns knäckebröd ger dig nyttiga fibrer i magen och massor av kli i rövva. Så den sortens mat är väl vad vi alla kan behövva.”

    Eller har du någon bättre slogan att föreslå, GV Pipili?

    Liked by 1 person

  6. bbnewsab 2016-05-03 / 00:06

    Åjo, nog kan du dikta du också, GV Pipili. Till och med skriva rimmad vers. Det är det inte många som gör i dagsläget. Men desto fler skriver orimmad vers. Det går naturligtvis, det också, fast oavsett rim eller icke-rim måste det förstås därutöver finnas ett budskap i en text,

    Det gäller både prosa och poesi.

    Just budskap är något som finns i dina bloggartiklar. Ovanligt mycket budskap, till och med.

    Åsedås!

    Liked by 1 person

Kommentera

