FM Kerro – valp med attityd

FM Kerro har hunnit fylla sex månader. Och som många andra FM-hundar har han stora öron. Hemligheten med dem är att de är så stora för att det ska gå lätt att stoppa kottar i dem! Ja, matte till Kerro säger att han är döv (ibland), men Kerro själv uttalar FM Jönsos namn med andakt. Det är verkligen han stora idol. Han ska minsann gå i hans spår när han blir stor. Detta berättade Kerro för matte som var snäll och talade om det för Livets Skiftningar. Vi skickar samtidigt så här genom bloggen hälsningar till FM Jönso och ber att ni som läser denna artikel och har kontakt med honom framför hälsningen och gärna berättar att han har idolstatus bland de yngre hundarna!

FM Kerro 29 maj
Öronen😍😍 och ändå hör han så ”dåligt” 😉 FM Kerro (Foto och text: I Erlandsson)

Hej! Kerro här. Jag lovade att komma tillbaka och berätta om en del jag har gjort. Ja, ni vet ju att matte och jag inte alltid är helt överens om hur nödvändigt det är att göra vissa saker. Så det är bara att börja berätta. Det var det här med tapeten i sovrummet. Där det nu är en grå fläck på ett ställe. Kan ni tänka er att matte tar in mig i sovrummet och jag tror förstås att vi ska lägga oss att vila. Fast vila när man kan leka? Visserligen var jag nog lite trött, men iallafall, aldrig kunde jag tro att hon skulle komma på den dumma idén att lämna mig ensam i sovrummet. Skulle jag, Kerro, vara ensam? Nej, det gillade jag inte.  Jag kände på lukten att hon höll på med mat och hörde hur både hon och husse satte sig för att äta. Då började jag också att äta! På tapeten. Kerro lämnar man inte ensam utan att det händer någonting. Det skulle minsann både matte och husse lära sig, tyckte jag alltså. Matte sa nånting annat när hon såg att jag tuggat på tapeten. Och nej, jag tänker inte tala om vad hon sa. Så det så.
FM Kerro har gått och lagt sig!

Matte Isabella berättar: ”Vi tänkte börja smått med det där med ensamträning innan vi lämnade honom korta stunder hemma helt själv. Så vi stängde in honom i sovrummet medan vi åt lunch (sovrummet är stort och rymligt) och han verkade trött så vi tänkte att detta ska nog gå bra. Jag går tillbaka när vi ätit upp för att se om han är vaken så jag kan ta ut och rasta honom.  Då ligger han och gnager på en kant av väggen och drar upp tapeten, som tur väl va kom jag in precis när han påbörjat sitt lilla hyss så det var ingen jättestor bit som försvann, men det vita sovrummet har numera en grå fläck sedan detta buset ägde rum.” (PS! Bilderna är tagna vid ett annat tillfälle förf. kommentar)

FM Kerro på bushumör juni
”Kerro är riktigt busig, det är från mys till bushumör på 2 sekunder!! När han är trött får man en lugn och mysig vovve men resten av tiden är det gärna håll igång! FM Jönso verkar verkligen vara någon Kerro ser upp till!”  (Foto och text: Isabella Erlandsson)

Kerro älskar att bada. Det bästa han vet att springa upp och ner i vattnet om och om igen. Han badar överallt han kommer åt. Ett badkar inomhus eller ett stort hav tycks inte ha någon betydelse. Huvudsaken är att det är vatten. Nedan en bildserie på när Kerro hoppar i.

…och så ett par badbilder till:

Kerro berättar om när han badade i badkaret en morgon. Klok vovve som badar på morgonen tycker Livets Skiftningar, men just denna morgon var inte matte nöjd. ”Matte hade väldigt bråttom och skulle springa till bussen var badkaret fortfarande fullt med vatten, jag älskar vatten och matte kollade bort en sekund. Så jag sprang allt vad jag kunde och hoppade ner i det fulla badkaret och tog mig ett bad, matte fick lyfta upp mig och blev dyngsur. Hon fick byta kläder, och vänta på nästa buss!” berättar Kerro. Här förstår ju alla som läser att Kerro, utöver att han älskar vatten, också är duktig på att hoppa. Att kunna hoppa är mycket praktiskt, både inom- och utomhus.

FM Kerro väntar på mat
FM Kerro vet att kattmaten står på bordet – och han kan hoppa…

Här på bilden sitter jag i köket och spanar. Jag väntar på att att jag ska bli ensam i köket en kort stund. Eller att matte åtminstone kan titta bort och sluta ta kort på mig. Jag vill ha kattmat. Det är inte bra för hundar, säger matte, men det struntar jag i! Det behövs bara en kort stund så att jag kan hoppa upp på bordet och ta mig någon eller några tuggor. Jo, ska väl erkännas, det tar slut om jag hinner äta upp innan matte eller husse kommer. För ett tag sedan hittade jag något riktigt gott, en pizzabit! Matte sa något om att hon blev utan mat. Men varför lägger hon fram mat till mig om det inte är meningen att jag ska äta upp den? Matte skulle gå och hämta en grind när hon lämnade maten till mig. Men när jag tänker efter så låg inte pizzabiten på bordet utan på bänken. Men det spelar ingen roll. Det viktiga var ju att jag fick mat.

Och kan ni förstå – jag får inte vara ensam i köket längre. De stänger mig ute om de inte är i närheten. Om jag hoppar på andra ställen? ja visst gör jag det! Hemma hos husses mamma och pappa kan jag nu välja själv om jag vill vara i trädgården eller inte. Det är bara att hoppa över staketet om det blir långtråkigt i trädgården. Får jag chansen kan jag ju alltid passa på att jaga katt som det händer att jag gör hemma hos mattes mamma och pappa. Då är det inte alltid att jag hör när matte ropar, inte första gången iallafall.

Matte berättar att Kerro också hoppar bara för att det är roligt att hoppa. Finns det sedan någonting att nypa tag i, som en bajspåse tex, så hoppar Kerro upp och biter sönder påsen. Matte har inte berättat vad hon tycker om detta påhitt av Kerro, men Livets Skiftningar har sina aningar. Men nu när Kerro har blivit stor kanske han han har slutat med dessa hyss, eller hur är det Kerro? Nej, nu hör inte Kerro, så vi slutar för idag.

Foto: Isabella Erlandsson
Visningsbild: FM Kerro 10 april

5 thoughts on “FM Kerro – valp med attityd

  1. bbnewsab 2016-06-12 / 07:26

    Ett par goda råd till FM Kerro.

    Hej, FM Kerro!

    Nu när jag har tagit del av båda versionerna av den där famösa tapetincidenten, måste jag säga till dig att du nog framöver för säkerhets skull ska passa dig för tapeter. Dels blir man sällan mätt av att käka tapet (det är ju typisk smalmat, serverad i ytterst tunna skivor). Och dels kan man lätta råka i (tapet)klistret och få bannor om man väljer den sortens mat, för den är rätt dyr i inköp.

    Men annars håller jag med dig om att det mesta är ätbart.

    Varför ska man låta sig styras av sina smaklökar som vore man en gourmet/finsmakare? Det belev rät dyrt i slutänden. Gourmetmat brukar vara mycket dyr. Betydligt bättre då vara gourmand, dvs någon som äter för att fylla magen oavsett om det som stoppas i detta slukhål smakar gott eller inte. Magen är inte kräsen. Den tar emot nästan vad skit som helst utan att knota. Se bara på getter som kan äta plåtburkar.

    Fast ta nu inte efter getterna, Kerro, ty jag tror att sådan hårdsmält diet kan göra dig däst och mindre leksugen. Välj gärna att äta pizza om du kan. Pizza innehåller mer lättsmälta kalorier än plåtburkar, eller för den delen tapeter, gör.

    Matte måste förstå att en hund som leker mycket också fort blir hungrig, eftersom kaloriförbrukningen då blir hög.

    Att matte blev irriterad för att du åt hennes pizza är nog något du nog måste vänja dig vid i ditt liv; Kerro. Människor, både hussar och mattar, är sådana. Visst heter det, officiellt, att ni i familjen ska dela allt och hålla ihop i vått och torrt, men det där är blott tomma ord när det kommer till kritan eller tapetklistret. Då brukar det bli annat ljud i skällan. .

    Själv tar du förstås talesättet om vått och torrt på fullaste allvar, Kerro. I alla fall när det handlar om den våta delen. Att matte klagar över att hon blir våt när du är våt och tvingas byta kläder kan jag inte förstå. Hon kan väl göra som du. Skaka sig torr. När du gör det, blir din päls torr i ett nafs genom att vattendropparna förflyttar sig till annat som finns i din omgivning. Jag tycker att du ska lära matte hur man gör för att snabbt bli torr och fin efter ett bad. Använda handduk till att torka sig med – äsch, det är bara för veklingar. Då blir ju handduken våt. Vem gillar våta handdukar?

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-06-12 / 21:23

      Tack! Jag gillar att nån håller med mig! Fast du har nog rätt i att jag ska låta bli tapeten, men jag var faktiskt bara tvungen att visa matte och husse att de inte gör så mot mig utan att det blir konsekvenser. Och allt som luktar gott brukar också gå att äta. Konstigt nog tycker inte matte alls om det jag tycker luktar gott? Jag tror nog till och med att hon skulle försöka ta det från mig, det som luktar bäst! Och tror jag hört henne muttra något om ”skit” vad det nu är… FM Kerro, jag alltså, hälsar till alla tuffa FM-hundar och till alla andra som också vill läsa om mig. Jag ska tjata lite så kanske jag kan komma tillbaka hit till Livets Skiftningar!
      Ha det bra, både fyrbenta och tvåbenta finingar.
      //FM Kerro

      Tack Kerro för ditt svar. Livets Skiftningar önskar dig en Trevlig Sommar ❤

      Liked by 1 person

      • Piia-Liisa Pisal 2016-06-12 / 22:06

        …och visst är du Välkommen tillbaka vid tillfälle. Först är det några andra FM-hundar som jag lovat att de ska få komma till tals, men du är absolut välkommen hit igen!
        //Fk FM Pipili

        Liked by 1 person

  2. bbnewsab 2016-06-13 / 07:34

    Jag hoppas verkligen att FM Kerro vill fortsätta att gästblogga här hos dig, GGV Pipili. Så gör allt du kan för att få honom att återkomma. Du har ju kattmat, en av Kerros favoriträtter, att bjuda honom på. Fast jag är inte säker på om HKH Drottning Akka är villig att dela med sig av sin mat. Eller vad tror du om den saken, GGV Pipili? Du som är Akkas hovdam.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-06-13 / 08:40

      HKH Akka delar med sig av en smakbit, trots att din matte sagt att kattmat inte är bra för hundar. Annars hade HKH Akka gärna delat en hel påse med dig, FM Kerro! Och Kerro, du är är varmt välkommen att fortsätta blogga på Livets Skiftningar när det passar.

      Livets Skiftningar ser fram emot att följa Kerro och hans utveckling från valp till ståtlig vuxen hund, kanske rentutav Polishund. Det visar sig vad FM Kerro bedöms passa bäst, då det är vad som avgör hans framtida arbetsuppgifter,

      hälsar
      //Fk FM Pipili
      redaktör för FM-hundarnas medverkan

      Liked by 1 person

Kommentera

