Sommarminnen

lake-900534_1920

wood-677760_1920
Liten välskött kommunal badplats ute på landet.

Sommar, sol, värme och bad. Så här års var det ofta höskörd under de varmaste dagarna. Att hålla på med hö är slitsamt. Både när det är nyslaget och när det torra höet ska tas in.

hassjning-433730_1920
Trådhässja eller stånghässja spelar inte så stor roll. Risken att trådhässjan havererar är dock lite större eftersom tråden kan gå av.

Varje år ställdes samma fråga: Hur blir vädret de närmaste dagarna efter slåtter? Skulle det chansas på fortsatt värmebölja och lätt vind eller var regn i antågande?

human-802390_1920
Hö torkat på sträng eller möjligen resterna av att ha tagit hö på dessa stora rulbalar!

Svaret avgjorde om det skulle hässjas eller inte. Var det fortsatt värme och minimalt eller ingen nederbörd fick höet ligga på sträng och vändas manuellt. Då försvann flera tunga arbetsmoment. Dåligt väder = hässja! Efter en dag på vallen är man varm, svettig och full av allt möjligt som kliar! Som synes så är det inte bara vi tvåbenta som kan tycka om att vila i hö 😉

cat-1055759_1280 - kopia
Hö är mjukt och varmt – och är man svettig av arbetet med att få in det torra höet kliar det dessutom!

Att då sno ihop en matsäck lite snabbt, slänga in badväskorna i bilen och åka till närmsta badsjö, helst en som inte är så välbesökt, är underbart. En tjärn 10 min bilväg bort var favoritplatsen.  En liten brygga och från det att bilen parkerats fem minuters promenad, på med baddräkt och så med huvudet före rakt i vattnet! Lite beroende på tidpunkt på dygnet kunde detta med baddräkt ibland hoppas över. Tjärnen var välkänd bland de boende i dess närhet, så det var bara nattetid som det blev bad utan badkläder. Efter första doppet kom duschtvål och schampo fram. Därefter  stannade jag i vattnet till dess att det endera inte kändes behagligt längre eller att jag var hungrig. Var barnen med var det att stanna i vattnet så länge de orkade. Badplatsen var inte direkt barnvänlig så det krävdes en total närvaro hos oss föräldrar och bra flythjälpmedel. Och det fungerade bra.tarn-1313481_1920
lake-900497_1920
Fanns det bär svamp så plockades det efter att jag sköljt av mig allt som kliade, och tagit på kläder som skyddade mot insekter som också bidrog till klåda. Nackdelen med en skogstjärn i södra Mellansverige är att det ofta är gott om diverse stickande insekter såsom knott, bromsar, häst-, älgflugor och mygg, inte att förglömma. Bromsarna tillsammans med häst- och älgflugorna var de värsta då deras sting utöver att de kliar gör riktigt ont. När barnen var små var det att skydda dem ordentligt mot dessa små stickande insekter.
background-2281_1920
Ibland kokades kaffet på plats, ibland fanns det med i termos. Allt beroende på om det var lämpligt att tända en eld i den iordningställda grillplatsen. Eldningsförbud var inte alltför ovanligt på grund av torka. Men oavsett vilket kompletterades måltiden ofta med solmogna bär. Svampen togs med hem för att bli ett gott tillbehör till en kommande måltid.

background-2276_1920
Solmogna bär smakade alltid gott!
norway-703631_1920 (1)
Efter att ha ätit gott var det inte fel med ett svalkande avklätt nattdopp innan färden gick hem. Barnen sov gott väl skyddade från insekter. 

Efter mat och bad slocknade två trötta och nöjaktigt rena barn som senare fick bäras till bilen. Konsekvens? Lika svettig, lika mycket klåda som innan bad, men av annan orsak och två trötta föräldrar släpande på packning som såg ut att vara för två veckor i stället för några timmar! Men timmarna vid tjärnen hade varit underbara. Tröttheten i kroppen var en frisk trötthet som kom av att först ha arbetat hårt i värme och sedan få slappna av efteråt utan tillstymmelse till stress och jäkt. Barnen hade känt av den behagliga stämningen och hållit sams hela tiden ända till dess de inte förmådde hålla ögonen öppna!

Avslutningsvis några sommarbilder.

summer-423241_1920
Svensk sommar. Risk för åska?
sweden-1090017_1920
Lummig gångväg till den undanskymda badplatsen.
child-419410_1920
En hel evighet – ett sommarlov!
walk-on-the-beach-1434044_1920
Lycka en sommarkväll vid havet.
vastervik-905403_1920
Västervik för några decennier sedan.
hjalmare-kanal-208397_1920
Hjälmare Kanal, Västmanland.

Berätta gärna om något som är sommar för dig…

8 thoughts on “Sommarminnen

  1. bbnewsab 2016-07-02 / 07:49

    Sommar för mig, särskilt när jag var barn, handlade mycket om att njuta av allehanda bär, kanske främst jordgubbar, hallon och körsbär (dessa tre bär fanns tillgängliga hemma på tomten) och så ute i skogen smultron, björnbär och blåbär.

    Hemmavid växte det även krusbär samt röda och svarta vinbär. De bären har jag aldrig gillat något vidare. Har än i denna dag inte förstått tjusningen med dessa bär. Och likadant är det med skogens lingon, inte heller det bäret får mig att gå i spinn. Vad ska man med lingon till?

    Små morötter, inte mycket större än fingrar, möjligen lite längre, förknippar jag också med sommaren. Men rädisor, rödbetor och rabarber, vilka också odlades hemmavid, var inget för mig.

    Numera finns bär, i alla fall i fryst form, att köpa och äta året runt. Så nu är deras koppling till just sommaren mindre påtaglig. På gott och ont.

    Sommar förknippar jag också med blodsugande fästingar, surrande flugor, fladdrande fjärilar, inande myggor stickande bromsar och ilskna getingar (vilka är mycket mer närgångna än bin). Fast nu för tiden bor jag mitt i en stad och ser sällan fjärilar, getingar och bin. Däremot avlägger flugor och myggor besök hos mig. Dessa envetna sommarbesökare kommer vare sig jag bjudit hem dem eller inte.

    När detta skrivs lyssnar jag på Naturmorgon i radion, ett av mina favoritprogram. Där talas det i dag just om sommarens insekter. Bara i Sverige finns runt 50 olika sorters stickmyggor. Och totalt finns här i Sverige ca 2.500 olika myggarter. En sak är säker. Om Gud skapat allt liv, så måste Han vara ett myggfreak. Vad ska vi med ca 50 olika sorters stickmyggarter till?

    Kanske GGV Pipili har ett bra svar på det? Gärna också om varför Gud skapat fästingar och huggormar. Dock är jag glad att det i Sverige är låg risk att man under en skogspromenad ska komma i kontakt med en spottande kobra. Är det något jag räds, så är det just kobror som kan spotta sitt gift flera meter mot bytets ögon.

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2016-07-04 / 02:00

      Kära GGV!
      Spottande kobror är även jag mycket tacksam över att slippa. Pipili håller sig gärna långt från ringlande saker i naturen. Tittar på dem – men vill ha en tjock glasskiva mellan mig och de ringlande varelserna!
      Och varför skapade vår Herre alla dessa små och stora djur som vi människor, ibland kallade skapelsen krona, långt från alltid har fördrag med? Om jag hade svaret på frågan hoppas jag att exempelvis Nobelkommittén hade uppmärksammat detta 😉 Skapelsen krona? Njae, jag vet inte – jag är inte så säker på att vi är förtjänta av detta epitet. Tycker att människan, skapad med en egen fri vilja, nog har fått denna krona både skev och vind och lätt på sné!

      När det gäller bären är det för väl att vi har olika smak. Jag älskar krusbär och fr a svarta vinbär. Röda går an om jag får ta dem från busken direkt, då är de som godast. Förresten, de flesta bär är goda solmogna! Rabarberstjälk, helst lite tunnare, må vara syrlig och ha lite beska, men så god att tugga på! och vad vore världen (läs: maten) utan lingon?

      Numer kokas lingonsylt på ca 1 kg bär och maximalt en halv dl socker pga erhållen diabetes. Har iofs alltid tyckt om lingonsylten lätt sötad, men inte fullt så lätt som nu. Och de första stora lingonen som mognade, kallade vi för råglingon, var goda att stoppa i munnen såsom de var! Jag hör till dem som har lingon till mycket. Kött, köttfärs, gröt och pannkaka till exempel. Eller varför inte som efterrätt? Lingon och lite grädde (tål inte längre mjölk). Blodpudding, lingonsylt och lite, lite grädde på sylten smakar också bra (tycker Pipili!) OK då – Jordgubbar, hallon och blåbär slinker allt ner de också. Nu när jordgubbssäsongen pågår finns alltid färska jordgubbar hemma! Och de äts som godis.

      Även om bären finns i butikernas frysdiskar året om är det inte samma som att få dem färska. Vissa bär köper jag frysta, andra äts bara när det är säsong. Samma gäller svamp som exempelvis kantareller. Smörstekta kantareller på en god smörgås….

      Men Pipili kan inte längre plocka själv 😦 men brukar få smaka iallafall då goda vänner plockar!

      Smaklig sommar till min GGV och till alla andra läsare
      önskar
      //Pipili

      Gilla

  2. Jag 2016-07-02 / 11:14

    Sommarminnena med höskörden delar jag med dig. Varje sommar hos farmor, långa dagar ute på fälten. Karlarna med lie i rad, svisch, svisch, kvinnor och barn efter med räfsor. Upp på hässjestörar med pinnar, det var en konst i sig. Så jag älskade dessa dagar, varma, svettiga, underbara med matpauserna vid elden; rågbrödet, saften, och kaffet för de vuxna. Men mor min var inte förtjust, hennes dyrbara semesterdagar från tungt jobb gick varje år till detta i fars föräldrahem.

    Sen var det ibland lång väg hem till farmors hus från utmarkerna. Inget badvatten nära, så bastun fick rena och lena. Men oj, så det sved i skinnet av alla rispor och all svett. Men efteråt en ro efter väl förrättat värv.

    Hos mormor var det mera sol och bad och många kusiner. Morfars enorma växtland med jordgubbar och annat gott krävde förstås ogräsrensning men efteråt vankades belöning med bad i egen sjö, som vi tyckte då. Det bodde ingen vid stranden och en spännande stig genom skogen förde oss dit. Vi stannade till vid källan och drack av det friska vattnet. Första badet varje sommar var spännande: skulle vattnet gå upp till skogsranden eller skulle det vara lågvatten så att vi fick en enorm sandstrand att tumla runt på? Där lärde vi oss simma med röda korkdynor på ryggen. Barndomens somrar då solen alltid sken.

    Liked by 3 people

    • Piia-Liisa Pisal 2016-07-04 / 01:41

      Tänk att solen alltid sken på sommarlovet när man var barn 🙂 Jag minns några veckor hos en faster till mig, tror det var 1974, och 37 grader varmt i skuggan. Men höskörden kom man inte undan (och ville inte heller!) Så fort det var rast så var det full fart till sjön. Inte för att man blev något svalare, men det slutade klia för en stund. Sedan var det att fortsätta. På den större, då kommunala (nu privat camping) badplatsen var det simskola som började första veckan på sommarlovet. Enda tillfället jag kan minnas att det inte var varm 12-13 gr i vattnet och 15 i luften! Östra Laxsjön i Sydnärke är inte känd för att vara varm! Denna lilla sjön Östersjön som ligger just öster om Östra Laxsjön däremot var alltid varm! Det var i den vi badade vid höskörden då gården låg jämte stranden.
      Ibland är det skönt att kunna sålla i minnets arkiv och bara plocka fram det som var roligt
      //P-L

      Gilla

  3. annsomiannorlunda 2016-07-02 / 14:32

    Vilken härlig berättelse! Jag trodde faktiskt bromsar och hästflugor var samma sak. Sommar för mig var min mosters familjs sommarstuga som vi tyvärr inte har tillgänglig längre.

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2016-07-02 / 16:27

      Tack AnnsomiAnnorlunda för att du berättar vad sommar var för dig. 🙂

      Bromsar, hästflugor, älgflugor… många namn har de men jag skiljer på de som ser ut som flugor och på de som är mer avlånga som jag kallar för broms. Gemensamt är att det gör ont att bli stungen av dem, tycker jag! Läs gärna på denna länk. Jag lärde mig en hel del nytt där!
      //P-L

      Liked by 1 person

Kommentera

