Sommarkatt med rätt att njuta

cat-21054_1280
Sommarkatt 

Drottning Akka har talat! Hon anser att det nu är hög tid att hennes likar och även undersåtar visas upp här i Livets Skiftningar. Och då får  vi vara lydiga Drottningen och visa upp ett urval av Sommarkatter. Sommarkatter i positiv bemärkelse. Katter som njuter av sommar, sol och värme. Som gör som vi på två ben kanske borde göra oftare. De kopplar av och bara gör ingenting. Helt fria från stress och jäkt. Titta, lär och njut av bilderna på våra älskade katter.

Titus – en katt som trivs med livet

Att vara utomhus på landet. Få gå och komma som jag vill. Titus berättar att han har det bra där han bor. Lite hemlig är han eftersom han har inte avslöjat mer för Livets Skiftningar än sitt namn, att han bor på landet (sommartid iallafall) och att han har det bra. Han har inte ens talat om i vilket land han bor, men Livets Skiftningar kommer att hålla kattögonen öppna och se om det dyker upp mer bilder och meddelanden från honom på Pixabay.com.

sweden-882941_1920
Börjar dagen med morgongymnastik och en stor gäspning för att få in ordentligt med syre i lungorna!

Och visst är det något speciellt med katter och blommor?
cat-1062667_1920

greece-996277_1920
cat-793267_1920

cat-504549_1280
…och så en catnap i solen.

När vi nu njutit av blommorna, vilat en stund börjar det bli dags för en promenad. Kanske blir det ett mellanmål också. Men först måste jag visa vad jag drömde om när jag sov:

Jag drömde om Afrika och om kärlek!
Nu ska jag och mina kamrater gå ut på åkrarna och se om vi kan hitta på något roligt!

cat-1009957_1920
Jag kunde gömma mig 🙂
nature-957662_1920
…och jag har fått syn på något spännande. Undrar om jag kan gömma mig bakom klövern? Om jag kryper ihop lite syns jag nog inte.
summer-105786_1920
Alla mina kamrater tror att jag jagar, men jag äter hemma och passar på att vila middag istället. Det är ingen som ser mig här i det höga gräset 😉
kitten-1169507_1920
Jag blev utan idag 😦 Går hem och äter istället.

Efter en dag utomhus hägrar lite extra god mat och en skön säng. Men innan sängen mys med lillmatte och lillhusse. Måste ta hand om de små också.

Lillmatte och lillhusse ❤
Sedan gäller det att hitta ett bra ställe att sova på och framförallt – en skön sovstil!

I sängen med nalle eller bara hopkrupen. Det går bra att sova på en skön pläd också.

Tillsammans med mina kamrater kan det se ut så här:
cat-475424_1280
eller så här:
cats-277116_1280

Med denna bildkavalkad av kattkamrater från när och fjärran önskar jag alla läsare en riktigt skön fortsättning på sommaren och en
God Natt

WIN_20160523_00_29_25_Pro
WIN_20160504_21_33_10_Pro
och Sov så Gott. Alla, både stora och små, på två och på fyra ben, behöver vi vår skönhetssömn.
//HKH Drottning Akka

Foto:
Piia-Liisa Pisal – Bild på Drottning Akka (de två avslutande bilderna)
Övriga bilder: Arkivbilder Piaxabay.com

Berätta gärna om dina katter, minnen av katter du haft, katter du har…

Livets Skiftningar tar tacksamt emot texter om och bilder på katter för publicering. Alla typer av berättelser är välkomna. Använd gärna kontaktformuläret om du så vill. Självklart väljer du om du vill vara anonym. Däremot behöver jag ha ditt namn. Ingenting publiceras utan tillstånd från den som skrivit och fotograferat.

8 thoughts on “Sommarkatt med rätt att njuta

  1. bbnewsab 2016-07-07 / 18:39

    Vilka gulliga och rara kattfoton du har lyckats illustrera din nya bloggartikel med, GGV Pipili!

    Jag har ett par frågor till dig angående katter:

    1) Äter de gräs och i så fall varför? De kan väl inte tillgodogöra sig den näring som gräs innehåller.

    2) Hur ”galna” kan katter bli som får vittring på lukten från växter som kattmynta och vänderot (valeriana)?

    3) Jag har hört berättas att det till och med finns leksaker för katter som man kan köpa. Och att dessa leksaker ger ifrån sig dofter som påminner om just kattmynta eller vänderot. Om det stämmer, måste det uppenbarligen vara något speciellt med dessa växter. Men vad?

    Naturligtvis ställer jag dessa frågor även till andra läsare av denna fina blogg. Men jag vet av erfarenhet att det brukar bli just GGV Pipili som försöker svara på de frågor jag ställer. Så det är därför jag apostroferar just henne. Fast som sagt: ÄVEN andra får gärna svara.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-07-07 / 21:47

      Visst svarar jag, GGV HH!

      Många gånger äter katter gräs för att få upp hårbollar, ett kräkmedel helt enkelt! Sedan tycks vissa katter vara förtjusta i att tugga på växter och kattmynta innehåller något ämne som tilltalar de flesta katter. Ampellilja hör också till de växter som en del katter gärna tuggar på. En del katter ”slaktar” varenda växt de kommer över medan andra öht inte bryr sig.

      Just detta innebär att när man skaffar katt, att man även bör vara förberedd och veta vilka växter som är giftiga för katten. Vanligt är ju annars att djur undviker giftiga växter och vissa katter gör det, men långt från alla!

      Kattleksaker med kattmynta brukar vara så populära att de ”slaktas” tämligen omgående. En katt kan ”leka” hårt med sådant den finner roligt och som sagt, kattmynta tilltalar de flesta! Hur galna de kan bli kan jag inte svara på, men att de kan ställa till ordentligt är säkert!

      Kanske någon läsare har en katt som gärna äter eller slaktar blommor kan berätta?
      //Pipili

      Liked by 1 person

  2. Piia-Liisa Pisal 2016-07-07 / 22:32

    Kan komplettera med att vissa katter tycker att det är roligt att sitta på fönsterbänken och mycket medvetet peta ner blomkrukor på golvet! Vissa gör det som lek, andra för att få uppmärksamhet eller för att tala om sitt missnöje med matte/husse! Det kan även vara andra saker som petas ner. Pipili hade en kattmadame som satte sig högst upp i bokhyllan då hon kände sig förbisedd och där knuffade sakta, sakta på prydnadssaker till dess hon åtnjöt uppmärksamhet! Då slutade hon. Om hon inte fick tillräcklig uppmärksamhet åkte prydnadssaker i golvet. Hon petade prydnadssaken till kanten – där väntade hon en stund innan den åkte i golvet. Hon gav Pipili en chans att ge henne uppmärksamhet!

    Liked by 1 person

  3. bbnewsab 2016-07-08 / 07:46

    Det du berättar, GGV Pipili, påminner om en artikel jag läste nyligen om att katter förstår elementär fysik. Typ detta med tyngdkraften, som ju får föremål att falla nedåt, mot golvet.

    I ett experiment visade man upp en låda för ett antal katter. När försöksledaren skakade lådan, hördes det att den var full av kulor, klossar eller andra föremål som genom skakningarna krockade med varandra. Sedan vände man upp och ned på lådan, så att föremålen inuti lådan skulle ramla ut och falla ned på golvet.

    Men experimentledaren hade manipulerat lådan och försett den med starka magneter. Så om magneterna aktiverades, såg dessa till att hålla fast de lösa objekten inne o lådan, innebärande att inget ramlade ut från lådan.

    Då blev de katter som hört och sett allt detta jag beskrivit förvånade. De gick fram till lådan, undersökte den och dess omgivningar noga. I kattens hjärna förväntades, att det som skramlat inuti lådan skulle ramla ut och ned på golvet.

    Man upprepade samma experiment på samma katter senare. Fast då var lådan tom. Inget låg och skramlade inuti densamma. När en sådan tom låda vändes upp och ned var det förstås inget som ramlade ut från lådan. Men det var enligt katterna helt i sin ordning. I deras hjärna var ju lådan tom. Så då ska heller inget ramla ut från en tom låda. Inget att bry sig om att undersöka.

    Samma katter fick även se försöksledaren skaka en låda, medan magneterna var aktiverade, så att inget skrammel hördes. Sedan vändes denna ”tysta” låda upp och ned samtidigt som magneterna slogs av (inaktiverades). Varvid det förstås ramlade ut föremål från denna tysta låda nu när magneterna inte kunde hålla fast dem.

    Även då gjorde katterna stora ögon. Katthjärnan tänkte uppenbarligen: Men vad nu? Lådan var ju tyst, dvs tom, när den skakades. Då ska väl inga objekt ramla ut ur denna låda, när den vänds upp och ned.

    Så visst förstår sig katter på fysik. Låt vara att de inte kan förklara alla de konstigheter de ställs inför.

    Har GGV Pipili, eller andra kattägare, fler kattminnen att lyfta fram, gör då gärna det här i detta kommentarsfält eller på annan plats i denna fina och så läsvärda blogg.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-07-08 / 17:52

      Nog vet en katt vad som händer om man puffar något över exempelvis en bordskant – och de gör det mycket medvetet! Intressant experiment. Tack för att du delade med dig av det 🙂
      // Pipili

      Liked by 1 person

  4. bbnewsab 2016-07-08 / 19:04

    Jag känner en person som har två katter. Han har döpt dem till Darwin och Einstein.

    Kanske inte helt fel namn på två intelligenta katter. Inte att döma av vad du har att berätta om katter, GGV Pipili.

    Liked by 1 person

  5. bbnewsab 2016-07-09 / 21:40

    Apropå katter så har jag en fråga till dig, GGV Pipili (eller någon annan kattägare). Jag har fått för mig att katter kan visa ett ovanligt stort mått av svartsjuka och missunnsamhet.

    Eller har jag fel?

    Jag tänker i alla fall så här: Du skriver, GGV Pipili, att katter vill ha uppmärksamhet. Får de inte det, sätter de sin plan i verket, dvs då låter de prydnadssaken eller blomkrukan falla ner från hyllan.

    Från att söka och kräva uppmärksamet är steget inte långt till svartsjuka och missunnsamhet, anser jag. Dvs katten verkar ”tänka” lite som så här:

    ”Här är jag men matte ser mig inte, hon håller på med annat. Detta måste hon straffas för. Jag vill ha hennes fulla uppmärksamhet och är beredd att se till, att jag också erhåller densamma. Så det är inte mitt fel att prydnadssaken eller blomkrukan puttas ned på golvet. Ibland måste jag bara vidtaga såna åtgärder för att matte ska fatta att hon är till för mig och inte jag för henne.”

    Kommentar emotses gärna. Jag skrev nyss i annat kommentarsfält om att jag inte vet så mycket om hunduppfostran. Samma sak gäller kattuppfostran. Men rent evolutionsbiologiskt kan jag föreställa mig att det finns ett stort överlevnadsvärde i att katten eftersträvar full uppmärksamhet av den eller dem som är hens ”vårdnadshavare”.

    Sedan kan man förstås diskutera hur pass medveten en hund eller katt är när den beter sig som den gör mot matte, husse eller andra människor. Det ligger onekligen närmast till hand att se beteendet som instinkter snarare än genomtänkta komplexa kognitiva beräkningar/slutsatser. Eller?

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-07-09 / 23:15

      Jag skickar gärna frågan vidare till dig som läsare som har mer erfarenhet av katter än vad jag har. Flockdjur är jag mer hemma på. Katten, som ofta lever som solitär, har jag betydligt mindre erfarenhet och kunskap om. Så till dig som har och är kunnig om kattdjurens beteende – svara gärna!
      //Pipili
      Jag lovade att återkomma med svar. Det som jag lyckats läsa mig till är att hundar har en suverän förmåga att läsa människor och situationer, för att kunna erhålla önskade fördelar och katter är säkerligen inte sämre. Däremot tycks de ha olika sätt att nå fördelarna. Hundar gör ofta ”ofog” när vi tvåbenta har uppmärksamheten riktad mot annat håll. Katten ser till att få vår uppmärksamhet då den önskar och tar till de metoder den lärt att de fungerar. Pipili hade en katt som lärde sig att jama så att det lät precis som hon sa ”mamma”. Första gången var kanske en tillfällighet, men jag förstärkte hennes jamande genom att reagera och hon kom sedan att använda ”mamma” när hon skulle väcka mig. Det fungerade ju alltid! Dvs RAS släppte igenom ljudet som ett viktigt ljud (RAS Retikulära aktiverinssystemet) Katter kan också koppla samman specifika beteenden med en unik person. Min Drottning Akka kräver att två personer från personalen lyfter upp henne i min säng, men hon kräver och accepterar det dessutom, endast av dessa två individer!
      Som människor tolkar vi gärna djurens beteende i mänskliga termer och till en del finns likheter. Allt kan inte förklaras med att djuret lär sig tonfall och liknande. De lär sig förstå ord och meningar. Och de läser oss människor i långt högre utsträckning än vad vi tidigare trott, om jag förstått aktuell forskning korrekt. Kattdjuren är inte mindre intelligenta än flockdjuren, men de agerar annorlunda eftersom de i hög utsträckning är solitärer och beroende av att klara sin överlevnad på egen hand utan att ha en flock som skydd.

      Liked by 1 person

Kommentera

