FM Lago & FM Labina lyssnar lagom

 

FM Labina saknar mamma första kvällen hos matte och gråter i mattes knä
Första kvällen borta från mamma och syskonen. Då är det inte konstigt om liten är ledsen och söker gråtande tröst i mattes famn.
FM Labina 9 veckor Sån ska jag åka när jag blir stor 12 mars
När jag blir stor… tänker FM Labina och drömmer sig bort.

Idag kommer två syskon och hälsar på hos Livets Skiftningar. De heter FM Lago och FM Labina och hör till våra yngsta medarbetare. De har lagom passerat halvåret och börjar närma sig tonåren. De är inte där än, slyngelåldern brukar komma omkring åtta månader ungefär, men busåldern – den föds de nog in i.

FM Lago 10 v foto Sylvia
FM Lago 10 veckor och full fart. (Foto: S. Ardenstedt-Blom)

Som sagt – dessa två har gett upphov till många glada skratt, frustration, uppgivenhet, ilska och massor av glädje. Finns det någon som kan motstå ett par valpögon som bedjande tittar upp, mitt i ett totalt kaos, med huvudet lätt på sned och som säger: ”Jag, skulle jag har gjort något? Sakerna på bordet? Jag bara smakade om de var goda! Gick det hål på gardinen? Det var absolut inte jag”. En blick oskyldig som få, kanske ett litet valpgny därtill och hjärtat smälter. Därtill kommer att valpar, likt barn, hör det de vill höra! Kanske tänker du att matte måste ha varit hårdhudad och lämnat liten valp ensam länge för att ett helt rum ska bli kaos, men inte. Om Livets Skiftningar förstod det hela rätt hände det när Labina var ny i familjen och matte sprang igenom duschen. Liten hinner mycket på kort tid. ”Sjövild” tror jag bestämt att jag hörde matte viska om FM Labina. Att broder FM Lago är med beror på att han varit och hälsat på sin syster och de tillsammans fick smeknamnet ”Partners i Crime” av matte Jeanette.

FM Labina Det råkade bli hål i gardinerna. Det var inte jag 17 mars
JA matte det råkade bli några hål i gardinerna…men det var inte jag…:-))” (Text J.E)
FM Labina 12 mars Vaddå Jag Lyssna sjövild enl matte
Övre bilden: ”Vilar lite i soffan, men matte påstår att jag varit alldeles sjövild och att jag bara lyssnar med ett öra. Men det kan ni ju alla se att jag kunde inte annat då.” Nedre t.v. ”Det är godare att tugga på sängen än på leksakerna. Dessutom gillade jag inte musiken matte spelade (t.h) så jag ordnade det också” hälsar Labina.

”Konsulenten från  Försvarsmakten sa att ” hundarna har mycket motor”, jag lovar hon skojade inte…:-))” (Text: J.E)
FM Labina är uttråkad och kollar om sakerna på bordet går att äta mars

Att bli med valp är något alldeles speciellt. Bilderna ovan är ögonblicksbilder. Men bilder som för alltid finns kvar, oavsett om de finns dokumenterad som här eller bara finns i minnet. Allt, lukten, gnyendet, tröttheten klockan tre på morgonen när valpen är kissnödig och stoltheten över att bli väckt. Allt fördras av vad liten gör.

FM Labina byter mjölktänder mot tuggben juni 16
Labina byter mjölktänder mot ett tuggben! Tandfen kommer alltså även till hundar! Men hur var det nu, Labina? Kunde du ta ditt tuggben utan att stjälpa glaset?

Vi kliver framåt i tiden och Labina blir större. Precis som människobarnen tappar sina första tänder gör även hundvalpar det. Under april kommer FM Lago på besök till Labina. De bildar ett utmärkt par. FM Lago är väluppfostrad, likt sin syster, och tar absolut inte något från bänkar och bord. Ja, i ärlighetens namn ska väl erkännas att just det hyser inte Labina några som helst betänkligheter mot. Och Lago är av den bestämda åsikten att allt som ligger på golvet tillhör honom och hans syster. Labina har sedan hon var liten ansett att det som går att stoppa i munnen också går att äta… Hur var det matte sa nu igen: ”Partners in Crime”?

”Jäklar Lago , vi missade kycklingen på bänken innan hon kom, vi skulle inte börjat med riset.!
Partners in Crime.
FM Labina & FM Lago” (Text J.E)

”Gud så gött 😜 FM Labina älskar glass och njuter varje sekund 😍😂” ”Du kan kolla under tungan oxå matte, det var inte jag som snodde pannkakorna…. Fm Labina gapar stort och förnekar att hon är en pannkakstjuv..” (Text J.E.)

Om man ni inte kan förse sig med godsaker eller som i bilden ovan, tigga till sig glass när det är sommar och varmt, kanske man kan bada istället! Lago och Labina är måttligt förtjusta i sina smeknamn FM Knubbsäl Lago och FM Grisen. Jag håller med. Lite mage får man lov att ha Lago, och bara för att du älskar sand och lera, Labina så är du faktiskt en fin FM-hund. Men matte sa något sött om ”grisen” sockergris kanske? För söt är du (och brorsan din också).  Det finns en gammal sång om detta: Med käckhet kan man komma långt…
Både Lago och Labina gillar vatten, sand och lera även om de har lite olika stil.

FM Labina har lekt gris, säger matte 4 maj
Syns det att jag gillar sand och jord ?! …Matte kallar mig FM Grisen(Labina) idag, vi har tränat på stranden och jag var tvungen att köra nosrace i sanden:-)) (Text J.E.)

T.v:”Vadå inte roligt ?! När vi passade FM Lago och han badade i diken skrattade du bara! Nu gör jag likadant i alla de lerigaste diken och då skrattar du inte längre matte?!
FM Labina har blivit en schäfrodil och badar i alla djupa leriga diken.” T.h: ”Varför ska man lära sig att göra ingenting ??! så tråkigt !!! FM Labina blundar och tar en powernap.” (Text J.E)
FM Lago och Labina badar 30 maj
”Väldigt intressant att ha två syskon och se deras olika personligheter, FM Labina sprang snabbt genom vattnet en gång, nosade ett varv sedan satt hon sig på vakt mot vägen där det passerade hundar och massa människor,
FM Lago var extremt nyfiken på stenarna, han provade flera gånger, ramlade i vattnet för de var halkiga, upp igen och ett varv till, han brydde sig inte alls om allt runt oss. En mysig kväll vid havet <3″ (Text J.E.)

Avslutningsvis lite bilder på syskonkärlek:

Det är Labina som har koll på Lago och säger till honom på bilderna. Lago lovar att göra som Labina säger. Undre bilden vaktar de vägen så att det inte kommer några farliga cyklister!FM Lago gillar inte cyklister. Syrran Labina vaktar 31 maj
Och med det önskar Lago och Labina alla FM-kompisar, läsare vänner och bekanta en riktigt trevlig julisöndag!

Labinas matte, Jeanette Edsjö, (J.E.) har generöst ställt sina bilder som professionell fotograf och tillhörande bildtexter på syskonen till  Livets Skiftningars förfogande. Tack Jeanette. Samtliga foton tillhör Jeanette Edsjö om ej annat anges.

Visningsbild: ”Syskonkärlek” Jeanette Edsjö

7 thoughts on “FM Lago & FM Labina lyssnar lagom

  1. bbnewsab 2016-07-10 / 08:17

    Vad jag har längtat efter att få läsa om FM-hundarna och deras bravader! Men det var sannerligen värt att vänta.

    Fast är Lago och Labina hundar? Jag skulle vilja klassificera dem som charmtroll, och det är väl en helt annan djurart – eller?

    Stort TACK både till GGV Pipili och, inte minst, matte Jeanette Edsjö, för både text och bilder!

    Jag hoppas att de båda FM-hundarna snart gör nya gästspel här på Livets skiftningar-bloggen.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-07-10 / 08:44

      FM Lago och framförallt FM Labina kommer att komma tillbaka. Om Pipili inte misstar sig helt, så lever Labina stundtals på sina vackra bedjande ögon, trots ett och annat hyss från den, enl matte, stundtals ”sjövilda” fröken! Det ska bli mycket intressant se vad de kan hitta på under slyngelåldern 😉
      //Pipili

      Liked by 1 person

  2. bbnewsab 2016-07-10 / 09:14

    Apropå fröken Labina. Och för den delen Lago också. När blir hundar könsmogna?

    En helt annan sak: För första gången har jag nu sett foton på schäfrar, där båda öronen inte alltid pekar rakt upp.

    Men ibland (för det mesta?) pekar öronen käckt upp på känt schäfermaner. Betyder det att en schäferhund kan välja att ha sina stora öron pekande rakt upp eller låta dem sloka?

    Men OM hunden kan välja, borde den då inte sloka med båda öronen samtidigt? På de foton som illustrerar denna trevliga bloggartikel är det öronen rakt upp som gäller för det allra mesta, men på ett par fotografier kan man faktiskt se att ena örat står rakt upp samtidigt som det andra slokar.

    En förklaring önskas. Så att min nyfikenhet kan stillas.

    Gilla

    • Piia-Liisa Pisal 2016-07-10 / 13:57

      Pipili ska göra vad hon kan för att stilla nyfikenheten. Schäferhundar har som regel hängande öron som valpar, men ska ha upprättstående öron som vuxna. Därför blir det som med det lilla charmtrollet Labina ibland att ett öra har rest sig och det andra är vikt, vilket ger ett lika okynnigt som charmigt utseende. Lägg därtill den bedjande valpblicken, lite pip och huvudet på sned och så har du en valp som kan charma sig igenom mycket. Precis som barn lär de sig att ex v valpgny är något som kan hjälpa dem då de gjort sådant de vet att de inte får, och ibland kan även lite äldre hundar ta till detta.

      En tik löper för första gången då hon är mellan sex och nio månader och hanhunden blir könsmogen ungefär samtidigt. Vid två års ålder är hunden vuxen, ung vuxen, men den har passerat tonåren. Ibland kallas tiden mellan ca åtta och femton till arton månader för ”slyngelåldern”. Därefter bör de värsta slyngelfasonerna klinga av. Givetvis är detta lika individuellt som hos andra däggdjur. Vissa blir vuxna tidigare än andra och en del tycks ta lång tid på sig, om de någonsin blir det. Precis som valpen testar, så testas det friskt i slyngelåldern. Precis den ålder FM Jönso var i då han satte kottar i öronen. Och som hundägare undrar man vart den lydiga, läraktiga valpen tog vägen. Den som gjorde precis som matte ville och vart den ”uppkäftiga” slyngeln kom ifrån. Vad har jag gjort för fel? vet jag att jag frågade mig själv när allt som hunden kunde förra veckan bara är borta. Är det verkligen samma hund?

      Ni som har/har haft tonåringar hemma kan troligen väl känna igen beteendet.
      //Pipili

      Liked by 1 person

  3. bbnewsab 2016-07-10 / 17:35

    Än en gång stort TACK för denna infomation!

    Är slyngelåldern ett allmänt vedertaget begrepp? Eller är det ett slags nyord som din ordnyskapande kreativa hjärna har ”uppfunnit”?

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-07-10 / 18:43

      ”Slyngelåldern” är ett vedertaget begrepp bland FM-hundarna och deras fodervärdar/hundförare. Hur det är utanför den gruppen kan jag inte svara på. Men FM-hundarna har en period då många fv har det tufft med sina hundar.

      Om jag förstått rätt så kan det upplevas som att hunden har tappat precis allt som den kunde, ”kottar i öronen” och därtill en egen, mycket stark, vilja och ett driv som är betydligt starkare än många andra hundar. En envishet som heter duga. Att det då handlar om vem som orkar hålla ut längst blir inte så svårt att förstå, och att alltid vara konsekvent i dessa lägen är en nästintill omöjlig uppgift. Även om det är vad som egentligen krävs, så är vi alla bara människor. Att tappa humöret, att ge upp en kort stund osv är normalt och mänskligt i dessa situationen, även om det innebär ytterligare arbete.

      Men allt detta arbete belönas med total och villkorslös kärlek ❤ och jag är fullt och fast övertygad om att det är denna som gör att fv och hundförare orkar med slyngelåldern! Nu är inte alla hundar sådana, men jag tror att det är ett mer framträdande drag hos hundar som i vuxen ålder behöver detta driv, denna starka motor, som det talas om, för att klara de uppgifter de kan komma att ställas inför!
      //Pipili

      Liked by 1 person

  4. Piia-Liisa Pisal 2016-07-11 / 10:10

    FM Pipili ber att få meddela att ”Charmtroll” är det som man transformeras till för att undkomma eventuella mindre behagliga ord och uttryck då man exempelvis ätit pannkakor eller tuggat bordsben som FM Kerro. Genom att då bli ”charmtroll” så kan det gå att få matte att smälta. För det mesta iallafall.
    //FM Pipili

    Liked by 1 person

Kommentera

