När orken tryter – långvarig svår smärta

För dem av er läsare som själva lever med svår smärta är det som sägs i denna artikel inte obekant. Istället kanske det kan vara av värde att känna att du är inte ensam. För någon är detta kanske helt nytt, för andra finns det bland nära och kära, vänner och bekanta. För er som inte är drabbade är förhoppningen att artikeln kan bidra till en ökad insikt i hur smärta kan påverka hela livssituationen. Oavsett situation, så se denna artikel som ett exempel på hur det kan vara. För smärtan och dess konsekvenser är individuell. Det är bara ett vi kan vara säkra på och det är att det finns inte någon som skulle vilja ha sin smärta kvar om det gick att bli av med den.

mistake-876597_1920
Tröttheten skapar merarbete som gör att tröttheten ökar som i sin tur skapar merarbete som…

Tänk dig en krok på väggen. Du ska hänga av dig dina ytterplagg. Men var gång du försöker så halkar plagget av kroken och kommer på dig någonstans. Kanske kastade du kepsen och den studsade tillbaka mot dig. Hur du än gör står du med dina plagg och får dem inte upp på hängaren. Irritationen ökar med varje försök att hänga upp dina kläder. Låt gärna det bli en bild av smärtlindring. Kroken är den smärtlindrande behandlingen, och ytterplaggen smärtan. Till slut har du lyckats att få kepsen hänga snyggt och prydligt. Jackan håller du i, skorna fick du visserligen av dig men å andra sidan fryser du om fötterna.

jeans-828693_1920.jpg
Biverkningar av läkemedel (och hypermobilitet?)

Du kapar toppen på smärtan med behovsläkemedel (kepsen) och din grundläggande smärtlindring (skorna) bidrar till att du har en viss effekt, men biverkningarna följer som brev på posten (du fryser om fötterna). Men jackan blir du inte av med. För den går inte att hänga upp eller kasta ifrån sig. Du kan försöka, men följden blir att du då istället får ta en tröja. Smärtan har bytt karaktär, men är fortfarande kvar. För kroken där du skulle hänga den var redan full! Av allt annat som också behöver få en plats. Du försöker på alla sätt att göra dig av med plaggen, men oavsett vilket så misslyckas du allt som oftast.

Hela kroppen värker.Trötthet och orkeslöshet  tar över vardagen. Att bara kliva upp ur sängen är ett helt företag. Att sitta uppe mer än kortare stunder är en ansträngning långt utöver vad kroppen vill medverka till. Varför har det blivit så här? Varför skakar du inombords? Tittar upp på klockan och inser att sömnen tagit en halvtimme. Igen. Somnar utan förvarning, utan att märka. Smärtan och tröttheten tar från dig delar av dygnet liksom tankeförmåga. Av och till feberkänsla, som om en influensa var i antågande. Flera olika preparat för att hålla ner mängden läkemedel och öka interaktionen dem emellan. Ett nyare sett att se på smärtlindring.
drug-1070943_1920
Långvarig (kronisk) smärta blir något du ständigt bär med dig. Den är tung och jobbig att bära och smärta stressar kroppen. Utöver att du har ont får du med stor sannolikhet också symtom på utmattning. Hela kroppen påverkas negativt av långvarig smärta. Trötthet är ett vanligt symtom. För trött för att orka vara vaken, för pigg för att kunna sova. Eller, rättare sagt, många gånger gör det för ont för att sova. Kroppens naturliga sömnkurva planas ut, på ett liknande sett som vid långvarig stress, och gör att den drabbade går och är ständigt trött. Hur tröttheten tar sig uttryck varierar givetvis. Att slumra till allt från några sekunder till någon timme, ibland utan att ens märka detta förrän vid uppvaknandet, är en variant. Kanske som mest farlig innan individen lärt sig att hen faktiskt somnar. Korta stunder är inte sällan helt omedvetna för den drabbade.

sleep-102436_1280
Microsömn?

Smärta är en av kroppens starkaste varningssignaler. Det gör att vi som individer aldrig vänjer oss vid smärta på samma sätt som med exempelvis lukt eller smak. En lukt som finns i vår omgivning kommer hjärnan till slut att sluta registrera. Smärtan fortsätter att registreras, ibland långt efter att det som från början gjorde att vi fick ont läkt ut. Kroppen blir inte sällan överkänslig och kan komma att registrera till och med mycket lätt beröring som svår smärta. Vi kan lära oss att leva med smärtan, lära oss att fungera någorlunda men aldrig vänja oss. Viktigt att komma ihåg är också vad som utlöst eller utlöser smärtan hos en individ. Vid viss smärta kan och mår vi kanske till och med bra av att röra oss så gott det går. Träna utifrån egna förutsättningar. För en annan individ, till synes med samma slags smärta kan träning innebära att smärtan blir betydligt sämre. All smärta går inte att träna bort. Det finns ibland en övertro på att träning. I många fall är träning bra. Men inte alltid.

fitness-332278_1920 - kopia
Träning individuellt anpassad fungerar ofta, men inte alltid. Vissa tillstånd försämras av träning.

Många som lever med svår smärta är multisjuka. Olika former av gånghjälpmedel såsom kryckor, rullstol, rollator är hel nödvändiga hjälpmedel. Bara för att en person till stor del använder rullstol innebär det inte med nödvändighet att hen är förlamad. Att som rullstolsburen resa sig upp ur rullstolen och gå en liten bit är vanligt. Rullstolen är trots detta helt nödvändig. Många rullstolsburna kan gå några meter. Eller kanske i sin bostad, men inte utomhus. Rullstolen är förutsättningen för att kunna vara med. Ingen av oss har valt att vara rullstolsburen. Vi är det av nödvändighet.

wheelchair-749985_1920
Rullstolen är ett hjälpmedel som kan användas på flera sätt. Ibland kan det vara skönt att stå upp och ta några steg med rullstolen som stöd, för att sedan sätta sig igen. 

Till sist: Smärta är ett dynamiskt tillstånd. Det innebär att idag kanske det fungerar att sitta uppe och vara med under några timmar på en aktivitet. Nästa dag/vecka kan samma aktivitet vara omöjlig.

^0E3A1C74A2A1A0CFA2DBC07BB63A6B7AC5D5B2503FB5A67ECB^pimgpsh_fullsize_distr
Ridning kan fungera bra även för personer med svåra funktionsbegränsningar.

Går det ”att lära sig leva” med smärta 24/7? Hur ser du som för det mesta är smärtfri på långvarig/kronisk smärta?
Dela gärna med dig av dina tankar och reflektioner kring smärta.

9 thoughts on “När orken tryter – långvarig svår smärta

  1. Josef Boberg 2016-07-18 / 11:38

    Lyckliga jag som ej har ont någonstans och äter inga mediciner – trots att jag är halvvägs 150 år LivsErfaren.

    Liked by 2 people

  2. bbnewsab 2016-07-18 / 22:01

    Här tar du upp ett ämne, GGV Pipili, som jag tror att alla känner igen sig i, mer eller mindre, åtminstone från och till.

    Förvisso är smärtan nödvändig för vår överlevnad. Det finns ett fåtal människor som föds utan förmåga att förnimma/uppleva smärta. Deras liv är ett helvete. De kan bränna sig på kokplattor och reagera först när det osar bränd hud och dito kött. De kan bryta en fot och fortsätta att trampa med foten och ta tyngd/stöd på densamma, vilket förstås förvärrar skadan/frakturen.

    Men även motsatsen, alltför mycket smärta (värk = kronisk, ihållande smärta), är ett helvete. Så lagom är bäst.

    Du skriver mycket träffsäkert om hur smärtan/värken kan begränsa livskvaliteten, När man känner smärta, töms man på energi. Ju långvarigare smärta/värk, desto mer energilfattig blir man. Och ju torftigare blir ens liv. Så det gäller att hitta aktiviteter (hobbies) som kan fylla livet med livskvalitet utan att energiåtgången blir alltför stor. Mentala aktiviteter – typ att sätta sina tankar och känslor på pränt (vilket du så förtjänstfullt gör här på din fina blogg, GGV Pipili) – kan vara en livskvalitetshöjande verksamhet när den fysiska orken når lågvattenmärket.

    Faktum är, Pipili, att du med din blogg bedriver en energigivande verksamhet. Trots att du samtidigt – och paradoxalt nog – skulle kunna åsättas diagnosen kronisk fatigue (ifall du nu inte redan har denna diagnos i din digra diagnosarsenal).

    Jag kan bara hoppas att allt fler ska hitta hit till din blogg. Att döma av besöksstatistiken verkar så vara fallet. Senaste veckan har ju antalet besökare skjutit i höjden rejält.

    Fast kanske det beror på att jag har varit frånvarande här i kommentarsfälten senaste veckan? Vem vet? I så fall kommer besökarantalet att dala nu när jag är tillbaka.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-07-18 / 22:09

      Min GGV!
      Inte kommer besöksfrekvensen att sjunka får att du återkommer! Snarare motsatsen, då det varit ”tyst” bland kommentarerna den senaste veckan. Det är som att det behövs någon som börjar skriva för att det ska bli fler som kommenterar. Sedan är det förhållandevis många som kommenterar på Facebook. Tyvärr syns inte dessa kommentarer här. Men oavsett vilket, alla kommentarer och reaktioner på artiklarna är lika välkomna.

      Just denna artikel har rönt ovanligt stor uppmärksamhet, vilket givetvis är mycket glädjande då Pipili verkligen vill sprida kunskap om just långvarig smärta.

      Så bbnewsab – Varmt välkommen tillbaka 🙂
      Och det gäller givet alla läsare av Livets Skiftningar som varit på semester, eller bara tagit en paus från webb, mejl, bloggar och allehanda medier till förmån för andra aktiviteter. Ett särskilt Välkommen till alla nytillkomna läsare. Hoppas att ni finner bloggen intressant. Ge er gärna till känna, det är mycket uppskattat. Återigen, Nya såväl som gamla läsare; Välkomna!
      //Pipili

      Liked by 1 person

  3. bbnewsab 2016-07-18 / 22:29

    Ja, jag hoppas verkligen att jag inte ska skrämma bort folk från din så fina blogg. Det vore ju bara för bedrövligt om så vore fallet.

    För övrigt noterar jag att antalet kommentarer passerat 900-märket vid det här laget. Så jag är förvisso inte ensam kommenterare här på bloggen.

    Så jag säger: Väl mött i kommentarsfälten här på Livets Skiftningar-bloggen!

    Jag är inte farlig, bara man är varlig. 🙂

    Liked by 1 person

  4. Piia-Liisa Pisal 2016-07-18 / 22:39

    Jag märker en liten, men stadig ökning båda från er som kommenterar och som gillar bloggen. Likaså har antalet visningar och unika besökare också ökat. Och det finns bara ett ord för det:
    Tack till er alla som besöker Livets Skiftningar!

    TACK!

    //P-L

    Liked by 1 person

  5. Piia-Liisa Pisal 2016-07-19 / 02:13

    Kommentarer från Facebook.
    Många väljer att kommentera på FB. Jag har därför valt att kopiera och avidentifiera dem då jag inte vet om kommentator vill stå med eller inte. Nedan följer ett utdrag av kommentarerna från FB:

    Helt tagen. Känns som du beskriver mitt liv till punkt och pricka. Precis så är det 💖
    Ja även om man inte önskar andra detta så är det skönt med folk som förstår kram 💖
    LS Svar: Ibland kan jag känna att det är skönt att veta att man inte är ensam även om det är svårt och jobbigt.

    Mycket bra beskrivning, Bra beskrivet, Intressant läsning varje gång du skriver. Så bra beskrivning av att leva med smärta. 👍 Du är otroligt duktig på att uttrycka dig! Tack för en fin text. Hög igenkänningsfaktor, mitt i prick. Så himla bra skrivet! Mitt i prick!😕
    LS svar: Tack ❤

    Tack för texten. Eller.. "När värken blir långvarig tryter orken"
    LS svar: Ja, det stämmer bra. För det är smärtan som gör att orken inte räcker till. Långvarig smärta är en "krävande älskarinna" som tar precis allt många gånger!
    Tack för din reflektion om texten. ❤

    Tack för en väldigt bra beskrivning av hur det är att leva med kronisk svår smärta.
    Denna tröttheten som är så förlamande😥
    Igår hade vi kalas för våran minsting och min man gjorde i stort sett allt. Jag dukade och hackade lite grönsaker. Under kalaset var jag så trött och en smärta utan dess like.
    Vågade inte gå och vila för då hade jag somnat. Jag har märkt att när jag får för mycket intryck blir jag så trött och orkeslös. Gå i ett köpcentrum tex gör att jag måste hem och sova sedan😳
    LS svar:Jag gillar din kommentar om texten. Och önskar att du hade sluppit erfarenheten av långvarig smärta. Du är inte ensam om dina upplevelser. Smärtan tar allt många gånger. Tack för att du delar dina erfarenheter.
    Kram ❤

    Bra skrivet som alltid.. Jag just kommit hem från en läkartid, som jag ställde mig upp och bara lämnade… Något smärtstillande fick jag inte, men hon tyckte jag skulle gå hos en psykolog och prata av mig min värk, och i stället för ett besök varannan vecka hos sjukgymnasten skulle jag öka på den med flera besök och träna mer. Jag kan ju säga att jag sa inte tack och hejdå till denna f… läkaren, utan reste bara på mig och gick som jag skrev i början.
    LS svar: Känner med dig och har full förståelse för att du bara gick. Ibland önskar jag att vissa läkare kunde ta till sig det som skrivs om smärta. Det finns flera bra böcker skrivna av läkare för läkare om långvarig smärta. Men istället lever gammal kunskap kvar som forskare tagit avstånd från för årtionden sen! Jag hoppas att du får tag på en bättre läkare.
    Tack för dina ord om texten. De värmer ❤

    Jättebra skrivet och jag tog mig tid att läsa hela. Mycket bra skrivet och jag känner igen mig mycket i denna artikel. Bra jämförelse med kläder och det andra.
    LS svar: Tack för din kommentar. Det känns bra att höra att du kan känna igen dig, men jag önskar av hela mitt ❤ att du inte skulle göra det. För det är så tufft att leva med långvarig smärta. Tack för dina ord om min text.
    Kramar ❤

    Även jag känner igen mig i mycket i artikeln. Men att somna har jag jättesvårt för, även om kroppen skriker av trötthet 😴
    LS svar: Tack för din kommentar.
    Många har mycket svårt att somna pga smärtan, andra somnar till pga utmattning och dålig sömn nattetid och en del somnar men vaknar långt innan de är utsövda pga smärta. Där är vi olika. Att jag belyser mikrosömnen är just därför att den i vissa fall kan vara skillnaden mellan liv och död vid ex v bilkörning. Framförallt om man inte ens är medveten om att man försvinner någon sekund ibland.

    Stort tack till er alla som kommenterat.
    OBS! Detta är ett utdrag och kommentarerna kommer från olika FB-grupper. Vissa smärre redigeringar samt sådant som skulle kunna identifiera kommentatorn är bortplockat/ändrat. Redigeringarna påverkar inte innehållet på något sätt. Så känner du inte igen din text beror det på detta!

    Liked by 1 person

  6. bbnewsab 2016-07-22 / 17:47

    Vad bra, GGV Pipili, att du låter klistra in kommentarer som publicerats på annat håll än här på bloggen.

    Gör gärna det fler gånger!

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-07-22 / 19:47

      Vad roligt att det uppskattas! Jag kommer att göra fler sammandrag av kommentarer från olika FB-grupper och klistra in. Det var ett sätt att visa kommentarerna för alla mina läsare.

      Tack GGV HH!
      //Pipili

      Liked by 1 person

Kommentera

