Hemtjänst – ett beroende av hjälp

OBS! Artikeln har bytt namn. 

coffee-722270_1920
Utan hjälp blir det ingen frukost.

Att vara beroende av andra för att klara vardagen. Att klara att bre en smörgås själv, men inte två. Att kunna hälla upp kaffet från termos, men inte från bryggaren till termosen. Att kunna lägga upp den kalla maten från matlådan, värma den i mikron, men inte klara av att lyfta ut den till bordet. Det är en bild av beroende. Ett beroende på grund av att ha händer som är högst opålitliga. Där arbetsterapeuten sagt ifrån: ”Låt bli att handskas med varm mat och dryck så långt som möjligt.” Där kaffekoppen med hett kaffe stjälpte bara för ett par dagar sedan. Det gjorde ont, larmet gick till personal som kom för att hjälpa. Men denna gång  hann det heta kaffet inte bränna sönder huden.

tutor-606091_1920
Hjälp från hemtjänsten söks hos kommunens biståndsbedömare. Utförare är kommunen, eller i de kommuner där LOV (lag om valfrihet) tillämpas kan privat företag också vara utförare beroende på den sökandes eget val.

Första samtalet till kommunens biståndsbedömare var det svåraste. Att ha kommit till insikt om att det inte längre fungerade, att inse att hjälp behövdes med sådant som förut gjorts utan att ens reflektera över att det skulle komma en dag då  det behövdes hjälp. Bilden av en person som söker hjälp ser ofta ut så här:

civilian-service-63616_640 (1)
En äldre person som inte längre klarar av sin vardag utan hjälp av hemtjänst.

Men nu handlade det inte om någon äldre person.  Inte fyllda 50 år kom insikten smygande att smärta och sjukdom var så pass omfattande att vardagen inte längre fungerade. Det räckte inte med de hjälpmedel som tillhanda hållits dels genom kommunens arbetsterapeut, dels genom landstinget sjukgymnast. Utåt sett märktes det inte mycket, men inomhus. Städa var nästan helt omöjligt som ett exempel. Matlagning och personlig hygien blev allt svårare. Telefonsamtalet till kommunens biståndsbedömare gick inte att skjuta upp längre. Och bistånd i form av hemtjänst beviljades. Därefter har biståndet utökats med allt fler insatser och numer kommer personalen från klockan sex på morgonen för första besöket och därefter både förmiddag, lunch, eftermiddag och kväll för att komma till dygnets sista besök omkring midnatt.

Vem som helst kan bli beroende av hemtjänst. Kanske har den du minst anar hjälp hemma!

Hemtjänsten innebär ett beroende av anställd personal. Personalens uppgift är att hjälpa till med det som de allra flesta kan och vill klara på egen hand. På gott och ont blir jag som brukare utlämnad åt vårdpersonal för att klara  av det du som frisk inte ens reflekterar över. Det är hemtjänstens insatser som möjliggör eget boende.

Hushållsarbete såsom disk, städ och tvätt kan vara helt omöjligt att klara på egen hand.

Att vara beroende av hjälp med hushållsarbete är en sak. Det som är betydligt jobbigare är att inte klara sin egen hygien själv. Att inte kunna borsta sina egna tänder, att inte klara av att duscha eller tvätta sig själv på grund av framförallt smärta och att händer inte lyder. Det är också problemen med händerna som skapar beroende av hjälp med i princip allt. Det är händerna som är orsaken till arbetsterapeutens uttryckliga avrådan från att handskas med sådant som är hett. Allt för att, som sagt, undvika brännskador så långt som möjligt. Det är händerna som skapar ett behov av hjälp med så gott som all personlig hygien. Det är händerna som väcker oron över hur länge det kommer att fungera att skriva, något som redan idag är svårt, men så centralt att jag ändå inte klarar avstå.

Har du tänkt på hur ofta och hur mycket du använder dina händer?

Att vara beroende av andra för att göra det en som frisk kanske inte ens reflekterar över är något som jag som artikelförfattare upplever jobbigt. Jag klarar mig inte själv. Det är inte behovet av hjälpen i sig, utan beroende och framförallt känslan av att vara utlämnad till andra som gör det jobbigt. Att merparten av personalen är helt underbar blir oväsentligt. Beroendet av dem är lika stort oavsett hur personalen agerar. Självklart föredras personal som är professionell och trevlig. Dagen blir inrutad och hjälpen utgår visserligen från brukarens behov, men som brukare är det mycket som är svårt att påverka. En sådan sak som tider för mat och kaffe bestäms ”av datorn” som för varje dag planerar och fördelar dagens besök på dem som är i tjänst. Jag äter lunch när hemtjänsten kommer, inte när jag själv önskar. Som brukare har jag önskemålet att äta omkring kl 13.00 som exempel. Men idag kom personalen redan klockan 12.00 istället för att ”datorn” hade planerat så.

summerfield-336672_1920
Promenad en gång i veckan, alltid samma dag. Men om jag vill eller behöver gå ut en annan dag? Då måste jag veta det i förväg så att hemtjänsten hinner skaffa ledsagare. Men hinns både apoteket och biblioteket med på samma halvtimmeslånga promenad? 

Det saknas utrymme för spontanitet. Att kunna utnyttja en vacker vår- eller höstdag till utomhusvistelse. Att kunna göra det jag vill här och nu. Hemtjänstens planeringsprogram styr dagen, för givetvis är det inte datorn som planerar. Mycket av det jag som brukare vill göra planeras utifrån hemtjänstens besök i större utsträckning min egna önskemål.

iphone-1032778_1920
Personalen låser upp och låser lägenhetsdörren med sina telefoner. Samtidigt loggas tiden de kommer och går. Det finns vanliga nycklar, men de är endast till för nödsituationer då telefonen inte fungerar. Ingen ska behöva bli utan hjälp även om telefonin slås ut.

Min fråga till dem som sitter högre upp och har påverkansmöjligheter: Skulle ni vilja leva under dessa förutsättningar? Där ett planeringsprogram bestämmer allt från när du ska duscha och gå på toaletten till vilken tid du får din lunch och ditt eftermiddagskaffe?

sun-1222658_1920 - kopia
En promenad en vacker sensommarkväll kan vara svårt om en är beroende av ledsagning från hemtjänsten.

Hur skulle du, som idag inte är beroende av hemtjänst, vilja ha det om det gällde dig? Hur upplever du det som har hemtjänst (hemvård) och/eller assistans att vara beroende av andra? Berätta!

4 thoughts on “Hemtjänst – ett beroende av hjälp

  1. Maria 2016-07-21 / 00:28

    Nyligen fått mycket me hjälp kan antingen inte använda höger eller vänster arm hand inte göra det jag är van vid jobbigt att första gången i livet behöva hjälp med toalett hälla upp kaffe osv tur i allt jag har bara ca 4 personer från hemtjänsten hos mig det blir som familj

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2016-07-21 / 00:41

      Just när händerna krånglar blir det så jobbigt. Det är min erfarenhet. Som jag skrev så har arbetsterapeuterna (två stycke oberoende av varandra) sagt ifrån när det gäller dels att handskas med sådant jag kan bränna mig på, dels att åka ut själv med Permobilen. Man är så totalt beroende av sina händer.
      För toalettbestyren fick jag en Bidette som bostadsanpassning. Den gör att jag klarar mig nästan helt själv på toaletten. Det är nog den bästa anpassningen av alla. Det är inte roligt att behöva hjälp på toaletten.
      Lättare att acceptera hjälpen i köket, tycker jag iallafall. Jag kan för det mesta hälla från termos till mugg, men spiller ofta. Använder en mugg med piplock som vickas och tappas utan att det rinner ut alltför mycket om bara locket sitter på. (Rillekrus och lock med litet hål) Men, som sagt, jag har en del brännmärken efter kaffe…

      Tack för din kommentar, Maria!
      //P-L

      OBS! Inlägget är inte sponsrat av de produkter/företag som länkas till. Länkarna är en hjälp till de av läsarna som är intresserade av att veta mer om produkterna.

      Liked by 1 person

  2. bbnewsab 2016-07-22 / 18:04

    Jag bävar inför ålderdomen. Vill känna mig fri och absolut inte bli/vara beroende av andra.

    Men vem vet, kanske jag ändrar mig i takt med att jag blir sämre? Vi människor har ju en benägenhet att anpassa oss till rådande omständigheter.

    Än så länge har jag dock inga problem med att klara mig utan hjälp(are) och hjälpmedel (bortsett från en polygrip jag behöver för att skruva av lock på yoghurtförpackningar, glasburkar etc).

    Men vem vet hur länge det förblir så?

    PS Jag är inte oväntat för aktiv dödshjälp. Jag har aldrig förstått tjusningen med att leva så länge som möjligt. För mig är (livs)kvalitet viktigare än (livs)kvantitet. DS

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-07-22 / 20:07

      Att vara beroende av andra är jobbigt. Men på något sätt lär man sig att klara den situationen också. Mycket beror givetvis på personalens professionalitet, bemötandet. Ett gott bemötande ökar livskvaliteten och bidrar till att jag trots beroendet kan göra sådant som ger mig glädje och tillfredsställelse.

      Diskussionen om aktiv dödshjälp väljer jag att inte gå in i (just nu iallafall). Men självklart är ni som läsare diskutera, väga för- och nackdelar med passiv och aktiv dödshjälp ur olika perspektiv.
      //Pipili

      Liked by 1 person

Kommentera

