FM Jeck och schäferpinnarna

FM Jeck skogsavverkning bild 9 28 mars
Idag den 14 augusti står Jeck i fokus. Han vill lära ut hur det går till att ta omkull sina egna Schäferpinnar! Vad är det som händer? Här kommer en hund till inspringande och ser lite upprörd ut! Men vänta, det är FM Kerro som har något viktigt att säga:

FM Kerro 11 juli
FM Kerro har något viktigt att säga:

Hej på er alla! Vill bara säga att jag är inte riktigt nöjd. Jag tycker att det borde vara min tur att få visa hur stor jag blivit och vad jag har lärt mig nu under sommaren. Det var länge sen jag fick vara med. Vad då? Katten som gjorde nosavtryck på den nymålade väggen? Vet inte vad ni pratar om, Det får ni ta med matte och katten. Jag, FM Kerro, hade absolut inte något med det att göra. Ja, nu har jag sagt mitt!  //FM Kerro

Visst ska du få komma tillbaka FM Kerro. Livets Skiftningar har lovat dig det. Och det gäller er andra FM-hundar också. Unga som äldre, nykomlingar likväl som bekanta. Alla är Välkomna och Livets Skiftningar kommer att ge er utrymme. Det finns många söndagar under hösten som artiklarna kan handla om er FM-hundar.
FM Jeck skogsavverkning bild 2 28 mars
Jeck berättar att bilderna från avverkningen är från mars och från juli i år. Matte Ulla-Britt tillade att det gällde att hålla sig undan när Jeck var i avverkartagen, för han fick omkull det träd han bestämt sig för. Jeck tänkte inte så mycket på var trädet föll, sa han, utan det viktigaste var att han fick omkull det så han sedan kan kapa av en pinne i lämplig storlek. Matte berättar: ”Det var faktiskt så att han fick ner hela trädet och jag var jättenära att få det i huvudet, gick och plockade och hörde ett brak… Slängde mig undan i sista minuten… Puuuuuh FM hundar.”

FM Jeck skogsavverkning bild 1 28 mars
Nu är det jag igen… Sätt aldrig en boll i händerna på min matte, hon fuskar eller så är hon fullständigt livsfarlig med bollar… Slänger bollen i ett träd så den kommer tillbaks till henne igen… och jag letar ju där jag tror bollen är… GRRRRR från Jeck (Text Ulla-Britt Ledin)

Men innan avverkning värmde han upp med lek med boll. När uppvärmningen var klar tog Jeck itu med arbetet att ta ner träd. I bildserien ser ni hur Jeck arbetade. ”Först valde jag ut ett lämpligt träd och sedan tog jag tag i det och drog till dess att trädet kom till mig. När jag väl fått ner trädet vilade jag en liten stund, för att sedan ta det med hem. Trädet jag tog ner i mars var inte större än att jag kunde ta det utan att behöva kapa av det.”

FM Jeck skogsavverkning bild 7 28 mars
Här vilar jag efter att ha tagit ner min pinne!

”Ni ser att det inte är så svårt att fälla träd, bara man vill så! Bilderna nedan är från Värmland. Det var då matte fick kasta sig undan från det fallande trädet. Men skyll inte på mig. Matte får faktiskt lov att hålla lite koll. Trädet var lite större än det jag tog ner i våras, så jag fick lov att kapa av en bit som jag kunde bära med mig.
FM Jeck arbetar i skogen 17 juli bild 4
Här på bilderna kan ni ser hur jag arbetade när jag tog ner trädet. Det gällde att ta tag på rätt ställe där det går bra att rycka och dra till dess det gav med sig och föll. Och som jag sa förut, jag fick ta av det för att få en lagom stor pinne med mig hem. Men jag vilade en liten stund emellan och funderade över var jag skulle bryta av trädet. Sen hörde matte något i skogen och hon trodde det var varg. Har ni hört, va? Varg? När det bara var älg och rådjur. Det är inte nåt att vara rädd för. Rådjur jagar jag bort från gården hemma. Vad sa du? Vad matte tycker om att jag jagar rådjur? Nej, det talar vi inte om. Slutpratat!”
Så snart det blir tal om att jaga rådjur blir Jeck tvärtyst och vägrar att säga ett ord. Ni minns att det var så förra gången också. Däremot berättar han gärna hur det gick till när han räddade tuppen från att bli mat till räven. På bilden vilar han ut efter att ha räddat tuppen.
FM Jeck 2 år 24 april
Jeck vill avsluta dagens artikel med bilder till från avverkningen i Värmland. Matte hittade svamp också som synes!
FM Jeck arbetar i skogen 17 juli bild 7
FM Jeck arbetar i skogen 17 juli bild 5

FM Jeck arbetar i skogen 17 juli bild 6
Här ser ni grenen som jag tog av! Visst är den väl alldeles perfekt? Den gick till och med att ta med sig när jag sprang i blåbärsriset!

Ung och stark vill Jeck som så många andra i som är i 20-åldern testa sin styrka. Han blir två och ett halvt år den 24 oktober, vilket motsvarar lite drygt 20 människoår.
FM Jeck arbetar i skogen 17 juli bild 8
Visningsbild:
Jeck har avverkat och dessutom kapat sin schäferpinne i lagom storlek.

Tack till matte Ulla-Britt Ledin och Jeck som pga en viss svaghet i sina höfter blev civilist istället för tjänstehund. Som gårdsväktare och hjälpreda åt matte kan arbetet anpassas efter hans förutsättningar.

Berätta gärna om egna erfarenheter av hundar som gör ovanliga saker. För det hör nog inte till vanligheterna att hundarna avverkar och kapar till sina egna schäferpinnar!  Som vanligt är reflektioner, frågor, funderingar och annat välkommet i kommentarsfältet. Självklart går det bra att kommentera på FB och Twitter också.

Foto:
Ulla-Britt Ledin

13 thoughts on “FM Jeck och schäferpinnarna

  1. bbnewsab 2016-08-14 / 23:15

    Underbar läsning!

    Kanske Jeck kan utveckla och effektivisera det svenska skogsbruket? Vad ska man med motorsåg och röjsåg till, när man har Jecks styrka och tänder?

    Lova att hälsa till både FM Kerro och FM Jeck från mig, GGV Pipili.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-08-15 / 00:04

      Hälsningarna ska framföras till dem båda! Jag tar med dem till FB-gruppen och framför dem där!
      //Fk FM Pipili

      PS! När det gäller Jecks avverkningsmetoder kanske kvistningen skulle vara ett av momenten han kan effektivisera. Sedan tänker Pipili att det säger en del om styrkan i käkarna hos Jeck med kollegor. Om nu Jeck med till synes stor enkelhet skaffar sig en lagom stor schäferpinne – vad skulle då inte kunna ske med exempelvis en arm? ”Buset” som de kriminella ofta benämns inom polisen bör nog inte försöka springa ifrån hunden. En mänskligt ben är trots allt stickor i detta sammanhang!

      Liked by 1 person

    • ubledin 2016-08-16 / 13:29

      Jecks matte här, tack för fina o tänkbara ord, Jeck viftar svans o tackar. Vov.

      Liked by 2 people

      • Piia-Liisa Pisal 2016-08-16 / 14:48

        Tack Jeck och matte för att ni kommer hit till kommentarsfältet också <3. Och när Livets Skiftningar får så fint beröm så finns bara ett 🙂 sätt att reagera – FM Pipili blir jätteglad för berömmet ❤ och skickar klappar och kramar tillbaka ❤
        Både Jeck och matte är varmt välkomna till en ny artikel lite längre fram i höst. Kanske matte då får berätta hur det egentligen går till med dessa rådjur? Ja, ja… Jeck, jag ser att du blänger lite på Pipili nu 😉

        Kramar till er ❤

        Liked by 1 person

  2. Piia-Liisa Pisal 2016-08-15 / 08:39

    En tanke slog mig när jag läste bäste GGV HHs kommentar om att låta Jeck utveckla skogsbruket. Som människor är vi både svaga och klena. I serien om Cromagnonflickan Ayla beskrivs hur träd fälls med flintyxor, och hur vatten och eld tillsammans med olika stenverktyg används för att tillverka båtskrov (J M Auel ”Hästarnas dal” del 2 av 6 i serien Grottbjörnens folk)

    I jämförelse med hur skogsbruket utvecklades då hästar började användas blir det tydligt att domesticeringen av hästar, och även hundar har betytt oerhört mycket för att kompensera för människans bristande förmåga. Hästens styrka bidrog till Aylas överlevnad bland annat och hennes Wulf (vargen hon tämjde) visar även de på vikten av att tämja djuren för att kunna nyttja inte bara dess styrka utan också dess sinnen.

    Jag vill därför skicka med ett lästips: Serien Grottbjörnens Folk är förutom en trevlig romanserie, också en berättelse om utanförskap, om att vara annorlunda. Om att göra det tabubelagda och att ta konsekvenserna av detta. De senare böckerna är, i Pipilis tycke, bättre än de första. Författaren har utvecklats i sitt skrivande under det 30-tal år serien tagit att skriva. Räds inte omfånget i antal sidor, då den är förhållandevis lättläst, men detaljrik.

    //Pipili

    Serien Grottbjörnens folk: Jean M Auel

    Serien omfattar sex böckerna i denna ordning: Grottbjörnens folk, Hästarnas dal. Mammutjägarna, Stäppvandringen, Nionde Grottan och De målade grottornas land.

    Liked by 1 person

  3. bbnewsab 2016-08-15 / 08:56

    Utan hjälp av tämjda djur skulle vi människor stå oss slätt.

    Hästar och hundar är nog det bästa exemplet vi har i kategorin ”Människans bästa vänner”. (Fast nu får jag väl alla kattägare på mig när jag skriver så… 🙂 )

    Alltnog, jag har sett hundar (bordercollies) ta hand om och hålla samman individerna i en fårflock samt driva samma stora fårflock åt det håll husbonden önskar. Och inte bara göra det skapligt utan på ett helt suveränt vis. Hur lätt som helst. Och bäst av allt, hundarna i fråga tycks ÄLSKA sitt jobb! Inget tvångsarbete där, inte.

    GGV Pipili kan kanske hitt ett videoklipp som visar när vallhundar tar hand om en stor fårflock?

    På tal om får, så undrar jag följande. Schäfer har ju med det tyska ordet Schaf (= får) att göra. Det betyder väl, gissar jag, att schäfrar också utmärkt sig som just vallhundar, kanske rent av som fårvallningsansvariga hundar?

    Kan GGV Pipili, med sitt gedigna kunnande om hundar (inte minst schäfrar), berätta mer om schäfern som fårvallningshund? Jag tror att fler än jag skulle vara intresserade att att få veta lite om den bakgrunden i schäferrasens historia.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-08-15 / 10:25

      Tack för din kommentar, GGV HH @bbnewsab.

      Att Schäferhundar har vallinstinkt står nog klar för de allra flesta som på olika sätt kommer i kontakt med dessa hundar. Sedan varierar givetvis styrkan i instinkten. Zola, den schäfer som jag hade, vallade barn! Hon höll barnen på det område hon ansåg att de skulle vara genom att leka med dem. Ja, barnen uppfattade det som lek. Zola såg till att barnen var samlade. Var vi vuxna ute ansågs vi också ”höra till flocken” och hon tog då och då ett varv bakom oss för att samla flocken.

      Om jag minns rätt användes Schäfern i större utsträckning för boskap såsom kor, än just till får. Men jag ber att få återkomma om detta. Vaktinstinkten har varit stark och det var också sen som det avlades på. Schäfern hör till de hundar som släpper in, men inte alltid ut en främmande person. Och om det är sanna historier eller vandringssägner låter jag vara osagt. Jag ska kolla upp Schäferhundens historia fr a avseende vall och återkommer.
      //Pipili

      Liked by 1 person

  4. bbnewsab 2016-08-16 / 17:18

    Den som inte förbehålls- och villkorslöst älskar alla dessa FM-hundar som du skriver om, GGV Pipili, måste ha ett hjärta av sten.

    Var det inte Jakob Uggla i Fablernas Värld som sa något i stil med: ”Kom ihåg, alla barn, djur är också mänskor!”

    Och här på din fina blogg ges FM-hundarna chansen att visa hur talföra och mänskliga de kan vara, om de bara ges chansen att uttala sig om ditten och datten. De har dessutom en egen vilja och deras förklaringar till sånt som hänt överensstämmer inte alltid med mattes eller husses.

    Jag misstänker att du, GGV Pipili, är släkt med Doktor Dolittle, veterinären som kunde tala med djuren. Stämmer det?

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-08-17 / 01:38

      Njae, någon dr Dolittle är inte FM Pipili, men Pipili har en viss kännedom om hur både de tvåbenta och fyrbenta medlemmarna i en flock fungerar. Och att perspektivet skiljer sig åt av vad som anses nödvändigt att göra. Samma att det skiljer sig åt i frågan om var exempelvis revirets gränser går. Kanske skulle jag kunna säga att det helt enkelt handlar om att lyssnaoch läsa av beteenden, uttryck och liknande.
      //FM Pipili

      PS! Sen berättar FM-hundarna för mig vad de tycker och tänker. Och så lyssnar jag på deras radio när jag har täckning, men de är ofta i radioskugga. Bara när jag går in som Fk FM Pipili som jag kan lyssna. 😉

      Liked by 1 person

      • bbnewsab 2016-08-17 / 16:00

        Dålig täckning och därtill ofta radioskugga? Låter som om FM-hundarna använder sig av polisens nya radiokommunikationssystem Rakel. Detta Rakel fungerar just så dåligt som du antyder, Fk FM Pipili.

        Klart att du ska heta Fk FM Pipili, när du kommunicerar med FM-hundarna. Det är viktigt med gradbeteckningar o d i en militär organisation.

        Men du är väl inte för sträng mot FM-hundarna, fänriken? Att de ska hälsa på dig är EN sak. Men om det då skulle visa sig att deras röda/rosa tjänsteslips (ibland kallad tungan) skulle råka hänga lite på sniskan, så hoppas jag att det inte leder till att du kastar dem i finkan för att sona sitt brott mot klädreglementet.

        Jag menar att om man nu har att göra med duktiga FM-hundar, då bör man väl ha överseende med om deras tjänsteslips ibland råkar hamna lite snett.

        Jag hoppas att vi är överens om detta, Fk FM Pipili. Och att du inte en stridis som kräver kadaverdisciplin.

        För övrigt bör du betänka, fänriken, att FM-hundarna ibland, efter en dag full av övningar utomhus i skogsmiljö, kan råka få kottar i öronen. Och DET kan ju inte dessa FM-hundar rå för. Eller hur?

        Fk FM Pipili ägnar sig inte åt detaljer såsom en slips på sned eller kottar i öronen, enär att hon vet att i skarpt läge så gör dessa kollegor ett förnämligt arbete, utan tanke på annat än att fullgöra sin uppgift. Och de gör det dessutom med glädje. Gradbeteckningen hos FM Pipili hänger kvar sedan hon var aktiv. Med tanke på att FM-hundar i praktiken torde räknas som anställda bör då lägsta grad vara Lt. Så var det iallafall då Pipili var aktiv! Och kanske minns Pipili fel, men bestämt att någon av kollegorna haft tre stjärnor på sitt halsband? Att sedan polisen säger att hundarna är tillbehör (på pappret), ja det får stå för dem. Men hund och hundförare bildar ett team och är arbetskamrater under tjänstgöring och familjemedlemmar till resten ❤

        Liked by 1 person

  5. bbnewsab 2016-08-16 / 22:44

    Jag vill att FM Jeck berättar mer om den gången han räddade tuppen.

    Hur gick det till i detalj? Var tuppen nära att tuppa av, innan Jeck hann komma till hans räddning?

    Det som hände den gången är väl inte klassat som ”tupp secret” information? Eller?

    Liked by 1 person

  6. bbnewsab 2016-08-17 / 17:44

    Men vad läser jag här ovanför, Fk FM Pipili? Kallar polisen sina hundar för tillbehör (om än bara på papperet)?

    Jag tycker det låter lika befängt som om en rektor skulle börja kalla eleverna på hens skola för inventarier eller just tillbehör.

    Icke desto mindre kan det nog, på sina håll, existera rektorer/skolledare som ser på eleverna som något nödvändigt ont att behöva dras med, något som man fått för sina synders skull, liksom. Särskilt då elever som är resurskrävande. En känslokall rektor med dollartecken i ögonen kan få spatt på grund av sånt. Såväl elever som lärare ska lära sig att veta hut. Inte ställa några krav – i alla fall inte på rektorn själv; möjligen på eleverna och elevernas föräldrar.

    Hut går alltid hem. Hut har ännu ingen dött av. Den sortens mantran får räknenissarna i kommunen att gå i spinn. Det vet alla spattiga rektorer. (Som väl är är inte alla rektorer spattiga. Det finns änglalika rektorer också, men de växer lixom inte på träd om man säger så.)

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-08-17 / 19:36

      Jo, det är så att hunden är tillbehör både inom polisen och FM. Men jag tror inte att någon hundförare ser sin hund som detta! Utan det är en arbetskamrat och vän ❤

      Liked by 1 person

Kommentera

