Ledsagare – följeslagare och trygghet

Ledsagning – beroende av hjälp utanför hemmet. Av säkerhetsskäl har arbetsterapeuterna ålagt mig att alltid ha någon med mig då jag ska ut på någon form av aktivitet. Att åka ensam existerar inte. Anledningen finns beskriven i föregående artikel ”Varför så yr? Akuten nästa…” Beslut om ledsagning ska utgå från skälig levnadsnivå och utifrån brukarens behov och livssituation. 

wheelchair-999622_1920
Utan ledsagare blir det inte någon rullenad, oavsett manuell eller elektrisk rullstol.

 

Men nu finns ett problem som ställer till bekymmer för mig. Kommunens biståndsbedömare som ansvarar för hemtjänst har också ansvar för beslut angående ledsagning enligt socialtjänstlagen. Beslut om ledsagning  beviljas enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen. Dessa beslut är tidsbegränsade och det ligger på mig som brukare att hålla reda på när beslutet går ut och i god tid innan ansöka om ledsagning på nytt. Det fick jag veta för några veckor sedan i samband med att en vårdresa skulle bokas. Hemtjänsten, som är de som verkställer besluten i mitt fall, fick veta att jag inte längre var berättigad till ledsagare. Jag har haft ledsagning i flera år och hade följaktligen inte koll på när beslutet gick ut. Att hålla reda på när alla beslut går ut och förnyad ansökan ska göras, eller när berörd myndighet följer upp tidigare fattade beslut är nästintill en omöjlighet. Det är många beslut att hålla reda på. Högkostnadskorten för apotek, läkare och sjukresa. Beslut om  rätt till sjukresa och färdtjänst. Beslut om sjukersättning ska följas upp vart tredje år. Hemtjänst, hemsjukvård och det som nu är aktuellt – ledsagning!

bookkeeper-1016299_1920
Beslut som ska omprövas, förnyas eller helt enkelt en helt ny ansökan som nu med ledsagning. Att få ett interimistiskt beslut som bygger på tidigare beviljad insats har tillämpas inte.

Allt detta och mer därtill förväntas jag att ha koll på för att i god tid ansöka på nytt. Bara att erkänna jag har inte den kollen. Därför står jag nu utan ledsagare. Ansökan om ledsagning skickades ett par dagar efter att beskedet kommit mig tillhanda. Numera går det att skicka ansökan via mejl. Svar kom snabbt. Det saknades uppgifter. En del av det som saknades kunde jag svara på, en del ligger hos arbetsterapeuten att besvara. Men det räckte inte ändå, trots att beslutsfattaren samtalat med arbetsterapeuten. Nya frågor igen och så har konversationen gått mellan oss. Att interimistiskt förlänga beslutet på samma villkor jag tidigare haft verkar inte vara möjligt. Jag har nu varit utan ledsagning i snart en månad. Konsekvensen blir att be anhöriga ställa upp som ledsagare. Men det är en högst provisorisk lösning då anhöriga inte har möjlighet att ge mig all den hjälp jag behöver då det skulle fresta på relationen för hårt. Vissa insatser vill jag inte att nära anhöriga ska göra med tanke på dess karaktär.

 

frog-1037248_1920
Vid en del besök tar en inte gärna med sin far som ledsagare, utan de får en försöka nödtorftigt klara själv, även om en behöver hjälp!

”Ledsagning kan beviljas personer som behöver stöd av personal från Omsorgsförvaltningen eller externa utförare för läkarbesök eller i övrigt för att genomföra olika enklare aktiviteter, vilka inte skulle vara möjliga att genomföra på egen hand. 〈…〉 Om en brukare har daglig hjälp från hemtjänsten och önskar till exempel följeslagare till en mötesplats så ska det beviljas som hemtjänst i form av personlig omsorg. Beslut om insatsen fattas utifrån skälig levnadsnivå och utifrån den enskildes behov och livssituation.”(Utdrag från Omsorgsförvaltningens handböcker, Kristianstads kommun) Utdraget är inte från den kommun jag är bosatt i, men lagen är densamma och tillämpningen bör vara jämförbar mellan kommunerna.

senior-1008620_1920
För varje aktivitet innan beslut kommer är jag beroende av att anhöriga ställer upp som ledsagare för att inte behöva avboka vårdbesök som ett exempel.

Det står inte att det bör beviljas utan att det ska beviljas ledsagning om en brukare har daglig hemtjänst. I mitt fall har jag hjälp från hemtjänsten ett tiotal gånger/dygn. Ändå ifrågasätts mitt behov av ledsagare, trots arbetsterapeuternas uttryckliga förbud. Jag får inte åka någonstans ensam med min Permobil utanför min lägenhet av säkerhetsskäl. Men varför då dra ut på beslutet? Jag tycker mycket om min far och jag har honom gärna med som sällskap. Men jag vill ha honom med som sällskap, inte som ledsagare. Dessutom har jag fasta tider som återkommer var vecka och jag är inte ung (50 +) och far min har ytterligare dryga 20 år till av livserfarenhet. Han orkar och klarar av att hjälpa mig – men det är inte rätt att lägga ansvaret på honom! Jag är tacksam att han ställer upp så jag slipper avboka mina vårdbesök.

doctor-563429_1920
Nästa besök är på bettfysiologen. 

Nästa vecka är det två dagar i rad jag får be min far om hjälp. Förhoppningsvis har biståndsbedömaren snart gjort klart utredningen och jag återfår ledsagning i kommunens regi, men jag förväntar mig ingenting förrän jag har beslutet på papper. Men jag kan iallafall glädja mig åt det lilla. Mina rullenader på 30 till 60 min/vecka ligger som beslut på promenad och inte ledsagning, så de berörs inte. Jag har iallafall minst en halvtimme utomhus var vecka, även om jag inte kommer till Harge Uddar kan jag njuta av sjön Alsen som ligger precis invid Vätterns norra spets och inloppet till Askersund.

Harge Uddar M Pettersson
Harge Uddar (Foto: Marina Pettersson)

Kommentera gärna texten och dina tankar kring att beslut upphör utan att den som är berörd får någon påminnelse om att det (eventuellt) är dags att förnya ansökan om olika insatser.

Visningsbild: Arkivbild

disabled-397192_1920
Handikappanpassat?

 

5 thoughts on “Ledsagare – följeslagare och trygghet

  1. Stig Olsson 2016-09-02 / 20:57

    Vad ska man säga… Det är ju rent ut sagt för jävligt!
    Jag lever själv i limbo sedan 7 år pga att FK och Kommunen vill dra ner mina assistanstimmar, efter att jag bett om utökning!?
    Det är som du säger omöjligt att hålla reda på allt som åligger oss och gör man inte det så då jävlar slår björnsaxen igen om halsen på en… Det är så trist och jobbigt att alltid leva som om man vore grovt kriminell i det här samhället numera.

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2016-09-02 / 21:57

      Tack för din kommentar.
      Gillar att du kommenterar, men ogillar FKs och kommunens agerande. Det är som du säger, det är omöjligt att själv hålla reda på alla datum och när det ska sökas om, vad som ska sökas och vad som myndigheterna hör av sig till en om. Rättssäkerhet tycks inte existera! Kommunerna tycks vara experter med alla sina omöjliga frågor och krav på intyg, intyg som många gånger inte behövs ur juridisk aspekter, men väl för att de ska kunna avslå ansökan med motivering att inte ansökan är komplett!

      Återigen; Tack för kommentaren.

      //P-L

      Liked by 1 person

  2. Lisbeth Z 2016-09-03 / 16:38

    Hm, där fick jag en tankeställare. Jag hjälper min dotter med dessa bitar, och har inte haft en tanke på att man kanske måste kolla när hemtjänstbeslutet slutar gälla.. När det gäller Färdtjänsten påminner de, men jag vet inte hur det är med hemtjänsten.
    Det är bedrövligt att det ska vara så här. Talesättet ”man måste vara frisk för att vara sjuk” gäller verkligen. Jag är tacksam att jag har min sambo som hjälper mig, så jag kan hjälpa min dotter..

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-09-03 / 18:05

      Jag hade själv inte en tanke på att jag var tvungen att hålla koll på slutdatum, att besluten bara upphör att gälla. Jag har skrivit till ansvarig politiker med förfrågan om varför det inte tas ett interimistiskt beslut ang ledsagning till dess utredningen är klar. Ett sådant tillfälligt beslut skulle kunna gälla förekommande vårdresor som mest i samma utsträckning som tidigare beslut eller liknande. Detta för att slippa hamna i sitsen att en står helt utan ledsagare!

      Liked by 2 people

  3. Piia-Liisa Pisal 2017-09-02 / 17:11

    Reblogga detta på Livets skiftningar – från ett annat perspektiv och kommenterade:

    För ett år sedan var detta med ledsagning aktuellt. Det är lika aktuellt idag. För närvarande ligger mitt ärende hos Förvaltningsrätten och nu gäller det framförallt ledsagning vid besök hos vårdgivare samt medföljande ledsagare i specialfordon (läs: taxibuss) till sjukhus/mottagning. I dagsläget är ingenting klart och jag löser frågan genom att be anhöriga om hjälp då jag fortfarande inte kan och får framföra min Permobil ensam utanför min bostad.
    För kännedom så har jag fortfarande problem med ögonen på grund av herpesinfektion. Bland annat så är det drabbade ögats hornhinna grumlad vilket gör det svårt att arbeta vid datorn. Så snart jag orkar och kan kommer nya artiklar. Till dess rebloggar jag sådant som fortfarande är aktuellt.
    Tack till alla ni som följer och läser min blogg trots avsaknaden av nya artiklar. Det värmer mitt ❤
    //P-L

    Liked by 1 person

Kommentera

