Smärta och depression – på rätt väg

Smärta och depression är två vanliga ämnen på denna blogg. Denna artikel handlar om när det börja gå att se ett ljus bortom mörkret. Precis som när solen letar sig ner bland träden i den mörkaste skog. Till min förvåning upptäcker jag därtill att det finns ett räcke att fatta tag i när det blir svårt.

pers-skogsstigen-2-med-racke
Skogsstig med räcke

Depressionen börjar sakta släppa taget. Det blir allt lättare att se det ljusa. Även om marken är stenig och ojämn med risk för att falla, finns något att ta tag i. Jag hittade räcket. Det räcket som är så svårt att upptäcka när man mår som allra sämst. När allt bara är mörker och orken är helt borta. Depressionens mörker gömmer räcket och döljer stenarna vilket gör det lätt att falla och slå sig i. Smärtan går hand i hand med depressionen. Även den upplevs som svårare när det är som mörkast. Men så händer något. En liten, liten ljusstrimma letar sig fram. I ett alldeles mörkt rum behövs ytterst lite ljus för att det ska bli synligt. Men ofta är depression och smärta både mörker och dimma. Den lilla ljusstrimman blir då bara till något att förnimma, men ändå inte synlig.

pers-mork-septemberkvall
Svart som natten…

Kompakt mörker, men om jag bara orkar att lyfta blicken en aning kan jag se ljus. Inte starkt ljus, men ändå ett ljus. Det som jag tidigare bara förnam har blivit synligt. Trots ljuset finns ändå mörkret kvar. Smärtan likaså. En fysiskt smärta som har sin grund i sjukdom. En smärta som går att hantera bland annat med hjälp av läkemedel. Men så är det den del av smärtan som är psykisk. Den som inte läkemedel dämpar. Det går inte att känna någon annan skillnad än att medicinen har bättre effekt då jag mår bättre psykiskt.

pers-ljuset-i-tunneln-ps-text
”Ljuset i tunneln”

Fotograf Per Svensson som tagit bilderna till denna artikel, kallar ovanstående bild för ”Ljuset i tunneln” och det är verkligen det som det handlar om. När jag får reda på att min kära mår lite bättre blir det även för mig en tydlig förbättring. Kanske är det så att vi båda kan skönja ljuset i tunneln. Visst kommer, precis som på bilden, de mörka skyarna och skymmer ljuset, men de drar förbi ganska snabbt. Successivt kommer det ljusa att dominera, men utan mörker är svårt att uppskatta ljuset. Vi behöver verkligen både mörker och ljus i fler olika perspektiv. Sedan är det frågan om vad som först fångas upp av blicken. Mörkret eller ljuset?

pers-fagertarn-10-oktober
Vilket är det som först kommer till mig,  mörker eller ljus?

För så är det, tänker jag, att vi alltid bär vårt mörker inom oss. En kronisk, eller långvarig, depression försvinner inte. Men tanken och ljuset kan dominera över det mörka. Glädjen kan bryta fram. Den glädje som tidigare inte haft tillåtelse att spricka fram. Den kommer när depressionen och smärtan inte längre dominerar totalt. Glädjen över de små sakerna, glädjen över att min kära är åter hemma och håller på att planera för fullt för en flytt till en större och bättre lägenhet. Då blir smärttopparna inte fullt så höga och de varar inte lika länge. En enkel dos smärtstillande har effekt i flera timmar. Psykoterapin fungerar på samma sätt, men med den skillnaden att det är i terapisessionen jag får hjälp att sätta ord på mina upplevelser. Sammantaget leder detta till att jag mår något bättre.

pers-fagertarn-5-oktober
Mörkret finns kvar men ljuset dominerar allt mer.

Känslan att ha kravlat sig upp ur det mörka för att äntligen se ljuset är en underbar känsla. Visserligen finns det mörka kvar, men perspektivet är förskjutet så att det ljusa och vackra kommer först. Samma gäller smärtlindringen. Den nya grundläggande smärtlindringen har sänkt grundsmärtan ordentligt. Livet är så mycket lättsammare.

pers-fagertarn-3-oktober
Det finns hinder och svårigheter kvar. Men de syns så mycket tydligare när depressionen inte lägger sitt tjocka täcke över allting.

Så kan jag då med glädje konstatera att det går åt rätt håll och att förbättringen tycks vara någorlunda beständig. Visst förekommer återfall men de är kortare och inte så djupa. Jobbiga – självklart, men hanterbara. Vad har då gjort att det blivit bättre? En viktig del är behandling i form av psykoterapi som pågått i snart tio månader. Innan dess ändrades medicineringen vilket också bidragit till en förbättring. Smärtan blev markant lägre efter det att jag i somras fick träffa hemsjukvårdens nya läkare. Jag skrev om det besöket i ett tidigare inlägg om bemötande. En påläst och kunnig läkare som dessutom var påläst på min situation. Under hösten tog sedan depressionen över och blev allt djupare för att nu den senaste tiden ha vänt och släppt det riktigt hårda taget om mig.

pers-fagertarn-2-oktober
Det mörka finns kvar, men nu dominerar ljuset.

Det känns gott att kunna förmedla en berättelse med en positiv grundton. Det har varit många dystra och mörka inlägg på Livets Skiftningar den senaste tiden. Nu står förhoppningen till att denna vändning till det bättre består.

pers-oktoberbilder-23-2016
Höstens vackraste färger

Tack Per Svensson, Askersund, för vackra bilder. Bilderna är tagna i södra Närke, bland annat kring Fagertärn, sjön med de röda näckrosorna.
Visningsbild:

pers-skogsstigen-3
Vandringsled.

Berätta gärna om vilka tankar denna artikel väcker hos dig. 

5 thoughts on “Smärta och depression – på rätt väg

  1. duritzan 2016-10-30 / 21:13

    Vad glad jag blev när jag läste detta. Jag vet hur det känns när allt är mörker. Jag vet hur svårt det är att våga tro att det finns ljus någonstans. Att då få läsa att du är på väg upp ger en så ofantlig glädje.
    Man brukar säga att delad sorg är halv sorg och delad glädje är dubbel glädje. Och nu har din glädje också blivit min – tack!

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2016-10-31 / 00:06

      Tack, min vän. Att få dela glädjen känns gott, ty som du säger blir då glädjen dubbel. Att dela det tunga gör även det lättare att bära, om än jag aldrig någonsin kan önska att någon vän och medmänniska ska behöva uppleva detsamma. Men det går att dela sorgen utan att för den skull gå in i den.
      Till dig, Duritzan och till mina medmänniskor som genom att läsa och följa min blogg också delar glädje och sorg: Ett varm och från ❤ innerligt Tack till er alla.

      //P-L

      Liked by 2 people

  2. bbnewsab 2016-11-01 / 23:57

    Hej, alla som följer GGV Pipilis fina blogg!

    Jag har blivit ombedd av henne att berätta, att hon inte har orkat uppdatera sin blogg som tänkt är, vilket givit henne lite av dåligt samvete, ty hon vill så gärna leverera till alla sina bloggvänner.

    Det är inget allvarligt som hänt Pipili. Men ni vet, ibland känner man sig pigg(are), ibland trött(are) än vanligt.

    Och denna vecka verkar det vara som att Pipilis energi räcker till enbart för att hålla näsan ovanför vattenytan så att säga. Vardagens ADL-aktiviteter är vad som orkas med just nu.

    Men som ni nog vet vid det här laget, om ni har för vana att följa bloggen, så finns det ovanlig seghet och tåga i ”vår” Pipili. Hon ger inte upp i första taget. Och hon vet att efter regn kommer solsken.

    Förhoppningsvis återkommer hennes ork snart, och då är det självklart för henne att göra comeback här på bloggen. Så hav tålamod!

    Ni som läser vad som står i denna kommentar får gärna sända Pipili en uppmuntrande hälsning, antingen här i kommentarsfältet eller via mejl Klicka på bloggens kontaktsida (se allra överst på startsidan), där finns alla uppgifter om hur man kan nå Pipili via mejl med mera.

    Liked by 1 person

  3. Kära Pipili!
    Jag håller alla mina tummar och tår för dig, och för att kraft(erna)en ska komma åter. Låt det ta tid. Den tid du behöver.
    Jag gläds när jag läser ditt senaste inlägg om Ljuset i tunneln. Det låter så bra med hemsjukvårdens läkare och psykoterapin. Det är rätt väg att gå!
    Kram!

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2016-11-15 / 14:42

      Tack vännen för din kommentar. Att du som läsare gläds med mig känns verkligen gott.
      Kramar
      //Pipili

      Liked by 1 person

Kommentera

