Alla Helgons Dag

mj-alla-vintern-ar-kommen-alla-helgons-afton-umea-2-2016
Vintern är kommen till Umeå (foto: Privat)

Livets Skiftningar önskar alla sina läsare en trevlig och fin Allhelgonahelg med vackra bilder från Umeå och från trakterna kring Norra Vättern och Askersund.

mj-alla-helgons-afton-lilla-venidig-umea-1-2016
Lilla Venedig, Umeå (Foto: Privat)

Umeå visar på Alla Helgons afton i skymningens tid upp vinterns första skönhet. Lilla Venedig, där hav möter land, där kylan gnistrar vackert och skyarna speglas i vattnet. En stund senare möts vandraren av ljusen vid vägens slut.

mj-ljuset-vid-vagens-slut-alla-helgons-afton-umea-3-2016
Ljusen vid vägens slut (Foto: Privat)

Umeå visar vinterns intåg. Här i Askersund, ungefär 750 km söderut, är det fortfarande höst även om kylan nu kommit och en och annan snöflinga dalat.

pers-mork-septemberkvall
Månen lyser över en mörk höstkväll. (Foto: Per Svensson)
candles-141892_1920
Vi tänder ljus och minns…

Alla Helgons Helg är helgen då många går till kyrkogården och tänder ljus för dem som inte längre finns bland oss mer. Vi minns våra nära och kära. Kanske kan vi inte komma till kyrkogården där våra kära vilar. Att då tända ett ljus endera hemma eller i en kyrkas ljusbärare kan vara ett sätt att minnas. Här kan du komma till Svenska Kyrkans sida om Allhelgonahelgen. Några ord till tröst av Biskopen i Strängnäs stift, Johan Dahl kan du lyssna till här. (Scrolla ner finner du filmen)
Avslutningsvis ett vackert bildspel där naturen visar sin vackraste sida med bilder tagna sista veckan i oktober.

Med detta vackra bildspel från Naturreservatet Harge Uddar vid Vätterns strand, av fotograf Per Svensson, önskar jag alla mina läsare en fin helg.
Visningsbild:

pers-laxa-glashytta-ojuslyta
Ljuslykta från Laxå Glashytta (Foto: Per Svensson)

Fotografen från Umeå har själv valt anonymitet, men namngett och godkänt publicering av bilderna.
En kort uppdatering angående min hälsa: Jag har fortfarande mycket lite ork, varför det blir en låg aktivitet från min sida här på bloggen ytterligare en tid. Varmt TACK för alla hälsningar. De värmer mitt ❤
Ett särskilt Tack till GGV bbnewsab som under min frånvaro hjälper mig att uppdatera bloggen.

10 thoughts on “Alla Helgons Dag

  1. duritzan 2016-11-04 / 23:44

    Min man dog för 6½ år sedan men jag tänder ändå inte ljus för att minnas honom. Jag känner hans närvaro – inte alltid men ofta. Även om hans kropp är borta så finns han ändå nära mig. Då finns inte något behov av minnesljus.

    Liked by 3 people

    • Piia-Liisa Pisal 2016-11-05 / 08:36

      Tack för att du berättar.
      Att tända ljus till minne måste få vara helt upp till var och en. Precis som du skriver finns inte alltid behovet.
      Att tända ljus kan vi göra av många anledningar. Till minne är en, att bryta mörkret en annan orsak. Dessutom vackert att se ljusen lysa upp en mörk novemberkväll.
      Jag önskar dig en fin fortsättning på helgen.
      Kramar
      //P-L

      Liked by 4 people

  2. lena803 2016-11-10 / 18:53

    Du delar så vackra bilder var gång och detta bildspel var underbart! Tack!*
    Vi ”hörs” senare. Kram

    Liked by 2 people

Kommentera

