Adventsfrid och julstress

Som motvikt mot julstress vill jag idag bjuda på vackra vinterbilder. Bilder som inger lugn. Men skogen är levande och vem vet vilka som vistas där? Lite mystik bjuder fotograferna på även idag.

pers-30-nov-15-1
Adventstiden, som för många innebär en tid fylld av stress och jäkt. Julhandel, klappar och julmat och julbak. Helst hemlagat. Samtidigt är det avslutningar, Luciatåg, julbasarer och mycket annat. Tiden fram till jul må vara en väg, men knappast en väg där vi hinner stanna upp och bara njuta. Tanken att bara släppa taget och låta helgerna komma utan att stressa sönder sig känns behaglig, men är kanske ouppnåelig för många. Trots detta, vandra med mig och låt adventshelgerna bli fridsamma andningshål på vägen till jul.

Kan det vara Tomtemor som Per Svensson lyckats fånga på bild? Trots att julen står för dörren tar sig Tomtemor tid till en skogspromenad. Du som kan och har möjlighet – varför inte följa hennes exempel?
mp-lo-andra-advent-6pers-lo-andra-advent-1
Mitt inne i skogen fann fotograferna ett marmorbrott, övergivet sedan länge. Men visst vilar det ändå frid över bilderna av brottet?
mp-lo-andra-advent-4
Vem gick före? Fotavtrycken i snön väcker fantasin. Vad hade denna person för ärende och vart var personen på väg? Jag låter tanken flyga med vinden in i sagornas och mystikens värld. Det berättas enligt sägnen om mörka händelser och gengångare. Men lämnar de fotavtryck?
pers-novemberspoket-vid-stjarnsund
En osalig ande som av olika skäl inte förmår lämna det jordiska. Som troende känner jag behov av att be för denna okända kvinna. Be att hon får lämna jorden och komma till Paradis. Hon har fått sitt straff nu. Låt det som hänt få gå till vila och ge henne frid. Julen är ändå en glädjens högtid. En tid för förlåtelse och för gemenskap. Jag ber att osaligheten ska få övergå i salighet.
pers-lo-andra-advent-2
Vi är inte ensamma i skogen. Till vänster om vägen i bild syns de som sällan brukar fångas på bild. Ibland är det också så att kameran fångar det ögat inte ser. Så även om platsen övergetts av oss människor finns några andra där. Vilka de är? Det överlåter jag åt er läsare att avgöra.
pers-30-nov-15-2
pers-30-nov-15-5
Vi fortsätter vår vandring genom skogen och de mörka skuggorna byts mot den tidiga vinterns sol. Se hur lågt den ligger. Bara vintersolen står så lågt. De som gjorde oss sällskap uppe vid marmorbrottet liksom kvinnan vid sjön finns säkert kvar, men syns inte längre. Känn hur all stress inför den kommande julen minskar för varje steg. Istället infinner sig frid. Rofylldhet och avslappning. Behovet av att skynda och jäkta försvinner. Kanske kommer tanken på julens egentliga budskap till dig. En påminnelse om varför vi firar jul. Varför vi ger varandra julklappar.
pers-30-nov-15-3
Det har ingen betydelse om du är troende eller inte. Att tänka till på julens budskap kan vi alla göra. Kanske också kliva av den vägen som bara är kantad med stress och en massa ”måsten”. För inte kan julens mening vara att när så julafton väl kommer är man så slut att man inte förmår njuta. Kanske går det att släppa på prestationskraven vi så lätt lägger på oss själva? Jag har också sprungit den vägen. Jag har suttit alltför många nätter mellan den 23 och 24 december gråtande för att jag inte hunnit klart. Med en ostädad bostad, oinslagna julklappar, presentpapper, snören och tejp blandat med julprydnader i en röra i hela vardagsrummet. Upptäckt att det saknas julklappar. Klappar jag glömt att köpa. Paniken i att inse att jag måste försöka hitta på en passande present. Råvaror i frys, kyl och skafferi som skulle ha varit tillagade…
pers-30-nov-15-8
Långt från den ro och stillhet som finns i skogen. Långt, långt bort från allt vad julfrid hette. På julaftonen var det att försöka rätta till anletsdragen så att tröttheten och gråten inte syntes alltför tydligt, packa bilen och påbörja resan till dem som skulle få besök. Idag känns det skönt att veta att det är förgången tid. Nu kan jag äntligen börja njuta av julen. Utan att känna att det ställs en massa krav. Visst är det fortfarande julklappar som ska köpas och mat som ska tillagas. Men nu får jag hjälp till stor del och det jag gör själv gör jag med glädje i hjärtat för att jag kan göra det. Utan stress. Precis som jag njuter av de vackra tavlor naturen målar kan jag njuta av adventsstjärnorna i fönstren och ljusslingor och ljusstakar.
pers-hamnen-28-nov-16-1
Med denna bild från Askersunds hamn önskar jag alla mina läsare en skön Andra advent. Glöm bort att affärerna har extra öppet och ta det lugnt istället så långt det går.
Trevlig Advent!
Visningsbild:
pers-fre-2-dec-2016-1
TACK Marina Pettersson och Per Svensson för alla vackra bilder. Samtliga bilder i denna artikel är tagna av dem.

 

11 thoughts on “Adventsfrid och julstress

  1. ilse-marie 2016-12-04 / 07:40

    Som tur är har julen aldrig kännts stressig för mig. Vi gör det enkelt och tar det lugnt.
    Trevlig advent till dig och tack för en fin och tänkvärd blogg ❤

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2016-12-04 / 17:01

      Tack detsamma! Ibland är det enkla och det lugna som är allra bäst. Tack för de fina orden om bloggen. De värmer mitt <3. En särskild hälsning och nospuss till Nelson
      Jag önskar er alla en riktigt fin Adventstid ❤

      Liked by 2 people

  2. duritzan 2016-12-04 / 16:30

    Jag har slutat ”fira” jul. I stället äter jag litet extra gott – kanske i ”julmat” men det lilla extra. Jag myser med mina hundar och mår bra.
    I år händer en hel del före jul. De två kvarvarande valparna ska flytta till sina respektive hem. En av mina hundar jag omplacerat kommer hem över helgerna då husse ska hälsa på sin son i Seattle. Du kan följa hennes äventyr på http://vaira.hemmets.se/

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2016-12-04 / 16:54

      Tack för att du berättar och länkar. Alla är vi värda en skön och härlig julhelg. Hur den sedan ser ut måste få vara precis som vi själva vill. Och självklart låter vi våra älskade husdjur också vara med i den mån det är möjligt ❤

      Liked by 1 person

    • bbnewsab 2016-12-04 / 17:25

      Det var en intressant blogg som Vaira har! Jag rekommenderar alla att klicka på Duritzans länktips i hennes kommentar här ovanför.

      Liked by 1 person

  3. bbnewsab 2016-12-04 / 16:56

    Å, så vackra vinterbilderna är! Lägg därtill din beledsagande tänkvärda text, GGV Pipili, och du förstår säkert varför jag instämmer i vad din vän Ilse-Marie skriver i sin kommentar här ovanför: att du är värd stort ”tack för en fin och tänkvärd blogg”.

    Kroppen din är måhända skröplig och trilsk. Men hjärnan din, jag tycker mig se, att den nog snarast lyser som en Betlehemsstjärna.

    Din hjärna inte bara vägleder dig själv, GGV min. Dessutom lyser denna din hjärna/stjärna upp midvintermörkret för alla oss som valt att följa ditt bloggande på internet.

    I januari blir det väl ett år sedan du startade din fina blogg. Tänk du också, GGV Pipili, på allt som du under detta snart fullbordade första bloggår har lyckats fylla din blogg med.

    Du, om någon, behärskar konsten att beröra dina läsare/följare.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-12-04 / 17:55

      Tack min GGV HH. Dina ord värmer, och det är helt korrekt att det i mitten av januari blir ett år sedan jag började blogga. Mycket har hänt och det har hunnit bli dryga 200 artiklar hittills. Men – ingen blogg utan läsare!

      Ett varmt TACK till dig, min vän. som varit med från mitt allra första inlägg och lärt mig mycket. Lika varmt Tack till alla er som läser bloggen, följer den, kommenterar här och på Facebook. Utan er – ingen blogg.

      Ett särskilt Tack till Försvarsmaktens fodervärdar som så generöst delat med sig av bilder och berättelser om sina vackra hundar. Ni förgyller verkligen bloggen.

      //P-L alias Pipili

      Liked by 1 person

      • bbnewsab 2016-12-04 / 21:45

        Bra att du nämner FM-hundarna, GGV Pipili. Dessa är nämligen intressanta på mer än ett sätt.

        Jag har nämligen hört ryktesvägen att Astrid Brefdufwa hyser planer på att integrera dem i den verksamhet som bedrivs i Malte Mullvads Magiska Hembageri.

        I USA fanns på 1800-talet, innan järnvägarna hunnit byggas, något som kallades för Ponnyexpressen (Pony Express). Brevförsändelser, paket och dylikt fördes från avsändare till adressat med hjälp av postryttare, vilka red på hästar. Vid varjje skjutshåll bytte man till ny och utvilad häst, och var ryttaren trött, kunde även han få vila och bli utbytt mot en ny postdistributör.

        Eftersom FM-hundarna är utplacerade på olika håll i vårt land, tänker sig Astrid att dessa skulle kunna samarbeta med hembageriets flygande leverantörer. Med Ponnyexpressen i USA som förebild.

        I USA blev Ponnyexpressen med tiden utkonkurrerad av de nybyggda järnvägarna på så vis, att brev och paket snart kunde fraktas både fortare och billigare i stora lokdragna järnvägsvagnar, inuti vilka brevförsändelserna och paketen kunde adressorteras samtidigt som ångloket energiskt tuffade på mot sitt mål.

        Men Astrid Brefdufwa tänker sig snarare ett samarbete mellan hembageriet och SJ.

        ETT tänkbart scenario skulle kunna se ut så här:

        1) Från hembageriets utleveransavdelning skulle gullekramarna kunna flygas, av något av Astrids anställda flygande postbud, till lämplig station i SJ:s stambanenät.

        2) Därifrån skulle gullekramarna kunna levereras, kanske med nattåget, till mer avlägsna platser i vårt avlånga land.

        3) När gullekramsleveransen äntligen når sin destinationsort framåt morgonsidan, finns där, i alla fall vid vissa utvalda stationer, morgonpigga och utvilade FM-hundar, vilka blott ivrigt väntar på att få övertaga gullekramslasten för att transportera dessa gullekramar den sista sträckan fram till de personer som beställt dem.

        Fördelarna med att anlita just FM-hundar till detta uppdrag är bland annat att man ju kan lita på att leverantörsuppdraget tas på största allvar. FM-hundarna är välkända för sin pålitlighet och plikttrogenhet. Dessutom kan FM-hundarna, läraktiga som de är, instrueras att redan på avstånd/håll avge ett skall eller två, liksom för att markera att nu är gullekramsleveransen alldeles snart framme (jfr hur mänskliga postrytttare förr blåste i sitt posthorn för att folk skulle höra att de var i antågande.)

        På så vis kan gullekramsbeställaren, om hen vill, förbereda och göra sig redo för leveransens mottagande. Och är beställaren en djurvän, kan det ju rent av tänkas att FM-hunden får sig en läcker smakbit som tack och belöning för fullbordat uppdrag.

        Det kan även tänkas att FM-hundarna förutom att leverera de Från Maltes Magiska Hembageri beställda gullekramarna därutöver/dessutom kan ge mottagaren några egna goa kramar, kanske rent av en härlig och hjäertlig slick på kinden, för att glädja mottagaren ytterligare samt få hen att känna sig extra omtyckt, uppskattad och älskad.

        FM-hundarnas fodervärdar har dock ännu inte informerats om dessa planer som smids av Astrid Brefdufwa vad gäller att involvera och integrera FM-hundarna i gullekramstransporterna. Så därför tänkte jag höra med dig, GGV Och FM Pipili, hur du tror att de här fodervärdarna, som du har god kontakt med, ställer sig till att deras pälsklingar måhända skulle kunna ingå i vad som så här lite löst och inofficiellt går under arbetsnamnet ”Schäferexpressen”? Eller för att vara rakt på sak: Tror du, GGV Pipili, att projektet är helt dödfött eller kan det rent av bli en form av win/win-situation för alla inblandade parter?

        Liked by 1 person

  4. bbnewsab 2016-12-04 / 17:08

    Jag måste säga, GGV Pipili, att du har goda utförsgåvor.

    Har du hört det uttrycket nån gång?

    Själv hörde jag det på radion häromdagen. Var tvungen att slå upp ordet i SAOL.

    Där kunde jag läsa att ”ha goda utförsgåvor” betyder att man har en förmåga att kunna uttrycka/formulera sig väl.

    Klart att du är som klippt och skuren att en gång skriva ned berättelsen om Malte Mullvads Magiska Hembageri och alla de öden och äventyr som de anställda därstädes råkar ut för både i tjänsten och på sin fritid.

    Ser fram emot att få läsa den berättelsen.

    PS Både Malte Mullvad själv och bageriets logistikchef Astrid Brefdufwa hälsar till dig och din katt Drottning Akka. Runt midnatt kommer som vanligt en försändelse med gullekramar att levereras till er båda, av något av bageriets ferma flygande postpaketleverantörsbud. Skulle det råka bli just Rudolf Rugguggla som ansvarar för transporten denna kväll, lär väl Drottning Akka bli extra glad, ty då kanske hon kan räkna med att åtminstone vissa av gullekramarna har lätt smak av skogssork, en maträtt som denne herr Rugguggla – till Astrids förfäran – har viss fäbless för och därför sällan kan låta bli att äta ens under sin flygande tjänsteutövning. DS

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2016-12-04 / 18:00

      Kom nu ihåg, min GGV HH, att DA inte under några omständigheter inför Astrid skulle röja att hon gillar Gullekram med sorksmak. Det är en tyst överenskommelse mellan Drottningen och Rudolf att dessa Gullekramar diskret ges till henne bortom Astrids falkögon. Hon må ana, men inte veta!

      Uttrycket utförsgåvor är helt nytt för mig, men jag tackar för det fina omdömet om mina texter.
      //Pipili

      Liked by 2 people

  5. Piia-Liisa Pisal 2017-12-03 / 15:30

    Reblogga detta på Livets skiftningar – från ett annat perspektiv och kommenterade:

    Jag önskar att jag hade haft orken att skriva en helt ny bloggartikel nu till Adventstidens början. Tyvärr vill varken kropp eller huvud vara med. Därför rebloggar jag 2016 års artikel skriven i Adventstid. Alla bilder i artikeln är från Tivedstrollen, dvs Per Svensson och Marina Pettersson, om inte annat anges.
    Advent står för ankomst. Idag är det kanske julens ankomst vi ser i första hand och som många väntar på. Men det är Jesu intåg i Jerusalem som vi firat idag, den 3 december 2017 i våra kyrkor. Jag saknar den festen som Första Advent är i kyrkan – Nyårsfesten. Glädjens fest. Ofta med trumpeter, körer och massor av sång och musik. Jag saknar också den glittrande snön en eftermiddag då solen är på väg ner och adventsljusen tänds i fönstren och på fasader, i träd och utomhusgranar.
    Jag tackar er alla som läser och följer bloggen, trots den oregelbundna uppdateringen. Ni ger mig hopp – och det är stort för mig.

    TACK ❤
    GLAD ADVENT
    //P-L

    Gilla

Kommentera

