Vintervärk och vinterverk

pers-promenad-trettondagen-2017-15
Sundsbron, Askersund (foto: Per Svensson)

Nu, när  vinterns alla helgdagar har passerat, kommer Kung Bore och intar landet. Med snö, gnistrande träd, sträng kyla och sprängande värk i större delen av kroppen. Vintervärk och vinterverk får bli temat för denna artikel. Vinterverk är det som de duktiga fotograferna jag har förmånen att få samarbeta med visar upp genom foton från både Umeåtrakten och från trakterna kring Norra Vättern. Äntligen har snön kommit till oss och lyser upp dagarna. Dessutom märks redan att dagarna blivit längre. Klockan femton var det fortfarande ljust ute, även om det gick att ana skymningsljuset.

mj-7-januari-2017-soluppgang-savar-5
Solnedgång utanför Umeå (Visningsbild, foto: Privat) 

Med snön kom också kylan och med den värken. En smärta som slog till långt hårdare än vad jag ens kunde ana. Konsekvenserna har bland annat blivit att detta inlägg skrivs idag, söndag den åttonde januari, istället för som planerat, torsdag kväll det vill säga Trettondagsafton. Men det sägs att den som väntar på något gott väntar inte för länge och min förhoppning är att ni som läsare har överseende med fördröjningen. Det tar tid och det gör ont att skriva. Men det är så roligt. Därför envisas jag med att försöka sätts samman ord och bild till en artikel. Jag hoppas av hela mitt ❤ att den tilltalar er!

mj-7-januari-2017-soluppgang-savar-2
Skymning utanför Umeå (foto: Privat)

Smärtan i kroppen fortsätter sätta käppar i hjulen. Efter en stunds arbete med artikeln gör det så pass ont i både händer och kropp att en paus blir nödvändig. Det går inte att koncentrera sig, hur gärna jag än vill. Det blir att fylla på med smärtlindrande mediciner och invänta effekten av dem. När medicinen väl haft effekt fortsätter skrivandet. Tack och lov för att behovsmedicinerna har avsedd effekt. Smärtfrihet är en utopi, men den kapar toppen av det onda iallafall. Jobbigast är att händerna inte vill samarbeta. Huvudvärk påverkar också förmågan att sätta samman ord och bild. Ständigt denna smärta som gång efter annan gör att jag inte kan göra det jag allra helst vill.

pers-promenad-trettondagen-2017-17
Det var en slåttermaskin… (foto: Per Svensson)

Bilden av slåttermaskinen kan bli en bild av kroppen och smärtan. En gång väl fungerande kunde den underlätta arbetet med slåtter. Tänk vilken skillnad att ha en maskin istället för att slå med lie. Men tekniken utvecklas och den mekaniska slåttermaskinen blir undanställd. De små åkerlapparna kanske inte ens slås längre utan tillåts att växa igen. Maskinen står som en påminnelse. Idag är min kropp som den översnöade slåttermaskinen. Till stor del obrukbar. Allt som förut gick att göra är idag bara en önskedröm och minnen. Inte nog med att maskinen passerat bäst-före-datum, den står också ute i helt fel årstid. Vemodigt. Hur ska en trasig kropp kunna prestera?

pers-promenad-trettondagen-2017-1
Den lilla gården som slåttermaskinen en gång tillhörde (foto: Per Svensson)

Med hjälp av omtanke och envishet kan även den trasiga kroppen fylla sin funktion. Vem vet, kanske rentutav den översnöade slåttermaskinen skulle kunna fungera om den togs om hand och rengjordes, lagades och smörjdes. Den blir aldrig som ny, men kan kanske fylla någon funktion. Den fyller en funktion redan nu, översnöad och övergiven. Den fick tjäna som en bild av en trasig och värkande kropp.  Dessutom visar den ett stycke historia som nu av många glömts bort. De små torpen med lite åkermark och lite skog är nästan helt borta. Stugorna kan finnas kvar som sommartorp medan marken köpts upp av större gårdar. De små styckena har skogen ibland tagit tillbaka. Men visst ser det rart ut när marken är frostigt vit och det ryker ur skorstenen? Vinterverk.

mj-7-januari-2017-soluppgang-savar-1
Utsikt från ett fönster (foto: Privat)

Ser ut genom fönstret och konstaterar att det är väderomslag på gång. Igen. Temperaturen har stigit med över 10 grader under dagen och närmar sig nollstrecket. En orsak till att kroppen bråkar med mig. När vädret är instabilt påverkas kroppen negativt och värken blir mer påtaglig. Vintervärken. Så går tankarna fram och åter så här dryga veckan in på ett alldeles nytt år. Hoppet om att snön ska få fortsätta lysa upp dagarna och att vi ska få ha kvar vinter ett par månader till finns. Låt åtminstone barnen få ett ordentligt sportlov med vinteraktiviteter under februari. Titta och njut av bilder tagna under trettonhelgen och låt oss glömma vintervärken till förmån för vinterverken!

mj-7-januari-2017-soluppgang-savar-3-bar
Utsikt från fönstret (foto: Privat)

Vintervägar och vinterlandskap (foto: Per Svensson)

Med dessa bilder av det vackra vintermörkret tagna av fotograf Per Svensson önskar jag alla läsare en god fortsättning på 2017.
Berätta gärna om dina tankar och erfarenheter av vinter och snö. Vad betyder vintern för dig? Kanske hör du till de väderkänsliga?

mj-7-januari-2017-soluppgang-savar-3
Lite mer snö i Umeåtrakten än omkring norra Vättern. (foto: Privat)

Tack till fotograferna Per Svensson och fotograferna från Umeåtrakten som själva valt att få vara anonyma.

 

 

 

6 thoughts on “Vintervärk och vinterverk

  1. lena803 2017-01-08 / 21:22

    Ogillar vintern. Ja, det är vackert med snö på grenar och som gnistrar i solen. På bild! Jag måste inse att jag bor fel, men vintrarna i Nederländerna var inte heller roliga. Underkylt regn nästan var dag och kaminen förmådde bara att värma vardagsrummet. +8 i köket och vattenglaset kunde få en ishinna i sovrummet!
    Ja, värken är inte rolig när vädret är så ”omväxlande”. Vissa dagar har även jag svårt att skriva, värst på mobilen förstås (Fortsätter att tjata på dig om ett tal-program till din dator. Arbetsterapeuten vet vad jag menar)’
    Stor kram/Lena

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2017-01-08 / 21:31

      Hej!
      Tack för din kommentar. Jag väntar på att talpedagogen från SPRIDA (hjälpmedelscentralens avd för kommunikation) ska komma hem till mig ang bl a talsyntes. Så det är på gång med fler hjälpmedel. På något sätt ska det ordna sig!

      Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2017-01-08 / 21:28

      Det händer ibland att ”å” blir i fetstil och jag har inte en aning om varför! Jag kan tyvärr inte göra något åt det.

      Liked by 1 person

  2. duritzan 2017-01-08 / 21:53

    Jag skulle gärna ha litet mer snö – det lyser upp. Den nakna marken blir ännu mörkare i mörkret. Mitt älskade hus har svårt att hinna med i temperatursvängarna. Nu börjar det närma sig normaltemperaturen inne men häromdagen med under 10° under nollan ute var golvet bara 13-14° och själva rummet 15-16°. Det var rätt kallt och det fick bli skor på även inne.
    En väninna lade upp helt fantastiska bilder på norrsken utanför Lycksele häromdagen. Det var nästan så jag fick lust att flytta dit för att få se det själv. Men bara nästan…

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2017-01-08 / 23:28

      Hej!
      Jag håller med dig! Jag tycker om att det är lite snö som lyser upp. Just nu har vi ett tunt snötäcke, men ett par dagars blidväder innebär att snön är borta och det är isgata på många vägar. Temperaturen har växlat mycket senaste veckan. Som lägst -20 grader och nu plusgrader av och till. Sedan kan det nattetid sjunka under tio minus. Ingen ordning alls och kroppen gillar det inte.
      Jag tycker jag ständigt har för varmt trots att jag har fönster öppna och värmen avstängd. Men det är nog mycket beroende på medicineringen. Hemtjänstpersonalen brukar kommentera att jag har kallt inne. Några ”tanter” i min ålder uppskattar det 😉 (runt de 50) men inte alla som sagt.

      Norrsken är otroligt vackert. Har sett det IRL någon enstaka gång…

      Tack för din kommentar ❤

      Liked by 2 people

Kommentera

