Efterlysning: Självkänsla

Återigen är jag i den situationen att viljan finns att lägga ut en ny artikel. Tankar om innehåll finns också. Men förmågan brister. Jag väljer därför att reblogga en av mina tidigare artiklar som tar upp just detta med bristande förmåga. Jag tänker att ni som läst den kanske kan tänka er att läsa om. Och för er övriga är den ju ny. Innehållet är, tyvärr, lika aktuellt idag som det var i oktober.
Så snart som orken finns kommer en ny artikel.
Tack för att ni har överseende med min bristande förmåga. Som information kan jag säga att jag väntar på kontakt från hjälpmedelscentralen angående hjälpmedel för att kunna nyttja datorn trots krånglande och värkande händer.
Vänliga Hälsningar
//Piia-Liisa

Livets skiftningar - från ett annat perspektiv

Självkänslan har funnits någon gång, men är borttappad sedan länge. Nu börjar konsekvenserna bli besvärande.

pers-oktoberbilder-50-2016”Din vilja finns i skogen” sades ibland till barn. 

Viljan att göra saker finns kvar, men inte förmågan. Kroppen och hjärnan sviker å det grövsta. Med sig tar de allt vad självkänsla heter. Istället lämnar de kvar känslor av skam och skuld. Det borde du väl klara! Jo, jag instämmer. Jag borde verkligen klara av att… men hjärnan samarbetar inte med kroppen och så brister det. Det är inte viljan som är utkastad i skogen, det är förmågan och med den också min självkänsla, min tro på mig själv. För varje upplevt misslyckande krackelerar självkänslan allt mer och depressionen sticker fram sitt fula tryne och bara stökar till på alla sätt och vis. Förnuftet säger en sak, medan känslorna säger annat.

pers-oktoberbilder-30-2016Tilltron till den egna förmågan är som att gå torrskodd fram till vattnet…

Men…

View original post 750 fler ord

6 thoughts on “Efterlysning: Självkänsla

  1. bbnewsab 2017-02-27 / 12:35

    Nog tål dina (äldre) blogginlägg att läsas mer än en gång, GGV Pipili!

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2017-02-28 / 18:19

      Tack för en bra artikel. Jag uppmanar mina läsare att läsa artikeln då den på ett tydligt sätt åskådliggör hur avgörande ordvalet är för hur vi som individer uppfattar en situation. Oavsett vilken politisk tillhörighet vi som läsare har är denna artikeln värd att ta till sig.
      Tänkvärda ord!
      //P-L

      Liked by 1 person

Kommentera

