Att som barn vara överrörlig – EDS ht

För cirka ett år sedan skrev jag denna artikel och den känns fortfarande aktuell. Därför väljer jag att reblogga den. Varmt välkomna att kommentera både artikeln som sådan och det faktum att jag rebloggar tidigare publicerade inlägg.
Vänligen
//P-L

Livets skiftningar - från ett annat perspektiv

child-742345_1920
Konsekvenser av överrörlighet, som är ett av många symtom på EDS hypermobilitet är den form som här kommer att belysas. Överrörlighet ur ett perspektiv som innebär en funktionsförändring, inte med nödvändighet alltid en funktionsnedsättning. Den kan bli till både nedsättning och till ett hinder, men behöver inte alltid vara det. Ibland kan överrörligheten rentutav var en fördel. Som vuxen med diagnos går det att förstå varför det lilla barnet ville åka vagn, medan det friska syskonet ville gå. Här kan vi anknyta till trilogin om den lata flickan. Redan i späd ålder fanns det alltså en dold orsak till barnets beteende. Men ingen ska lastas på något sätt eftersom kunskapen inte fanns, vare sig hos vården eller föräldrarna. Den kunskapen skulle komma att dröja i mer än 40 år. Idag borde kunskapen finnas inom vården i synnerhet. Idag borde inga barn behöva få sina upplevelser ifrågasatta och negligerade. Kan…

View original post 819 fler ord

5 thoughts on “Att som barn vara överrörlig – EDS ht

  1. bbnewsab 2017-04-18 / 23:44

    Insiktsfulla och kunskapsrika bloggartiklar kan alltid läsas om.

    Ett tips: Motivera gärna varför du just nu kom att tänka på just denna artikel, som du valt att reblogga.

    Jag kan tänka mig att tröttheten fortfarande hänger över dig som ett tungt ok.

    Och att dina händer måhända strular och trilskas och på så vis ger dig extra smärta, ifall du vill låta fingrarna jobba åt dig vid tangentbordet.

    Du har ju tidigare berättat för oss om att du har utsatts för vilda strejker, i vilka dina anställda Tummetott, Slickepott och allt vad de heter har varit pådrivande.

    Kanske har rent av självaste lilla Vicke Vire börjat ta intryck av sina större arbetskamrater, så att också han har fått för sig att strejka, trots att strejktillstånd saknas?

    Jag har tyvärr inget råd att ge dig vad gäller hur du ska kunna få bukt med de vilda strejkerna, om det nu är dessa som s a s ligger dig i fatet sett från bloggskrivningssynpunkt. Du får kämpa på så gott du kan, GGV Pipili! .

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2017-04-19 / 02:21

      Hej min GGV!
      Först vill jag börja med att tacka dig för att du nu följt och kommenterat min blogg från mitt allra första blogginlägg i mitten av januari 2016. Den trofastheten värmer. Trogna läsare, kommentatorer och följare känns som en gåva som gör mig ödmjuk. Precis som Olivia nedan som alldeles ny väcker samma känsla. För mig är ni alla lika viktiga.

      Angående händernas vilda strejker så är det framförallt höger tummetott som är helt satt ur spel. Övriga vapendragare till honom protesterar bland annat genom att domna. Därav blir det tyvärr färre artiklar än önskvärt.

      Att just denna artikel kom att rebloggas skyller jag Facebook för. De påminde om att jag publicerat den för ett år sedan och föreslog att jag skulle dela den på nytt, vilket jag också gjorde. Då många gillade detta valde jag att även reblogga den så fler kunde få chansen att se den igen. Dessutom är det ett ämne som ständigt är aktuellt. Kommentarerna på FB talar där sitt tydliga språk då flera berättar att de känner igen sig i texten. Kanske blir det ytterligare någon reblogg inom den närmsta tiden.

      Men det ska också komma helt nya artiklar. FM-hundarna vill fram och det finns också många vackra vägar att vandra här i trakterna kring Norra Vättern. Tivedstrollen har tagit helt underbara bilder som de gärna delar med sig av. Tyvärr är just illustrationerna ett moment som sliter på händerna. Jag håller nu på att prova olika lösningar för att minska påfrestningarna i samarbete med Centrum för Hjälpmedel (SPRIDA) i Region Örebro län. Men det är fortfarande bara i början och jag har ännu inte lärt mig all ny programvara. Men hoppet finns att det kommer att underlätta mitt arbete vid datorn.

      //FM Pipili gm P-L

      Liked by 1 person

  2. Olivia 2017-04-19 / 01:42

    Du skriver helt fantastiskt! En fröjd att läsa dina texter.
    Intessant och mycket välskrivet.
    Själv har jag numera svårigheter att finna orden både i tal och då jag skriver.
    Din blogg är som att finna en guldklimp i en hög av grus.

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2017-04-19 / 02:01

      Tack för den fina kritiken. Den värmer verkligen ❤
      Varmt Välkommen som kommentator. Jag ser att det är första gången du kommenterar och det är alltid lika roligt när det kommer fler läsare som kommenterar. Jag lovar att göra mitt bästa för att de artiklar jag skriver ska vara läsvärda.
      Återigen; Tack!

      Liked by 1 person

    • bbnewsab 2017-04-19 / 19:42

      Det var ovanligt vackert skrivet, Olivia! Och jag noterar dessutom, att du är duktig på detta med metaforer. Tyder på att du är kreativt och verbalt begåvad en bra bit utöver det vanliga.

      Liked by 1 person

Kommentera

