Utlämnad av nödvändighet – hemtjänst

Idag kommer artikeln att handla om känslan att vara utlämnad. En känsla som kan vara jobbig både för personal och brukare. Att känna sig utlämnad. Jag har valt ut några få situationer där känslan att vara utlämnad är tydlig. Jag har tidigare skrivit artiklar som berört hemtjänst. En artikeln skrevs för drygt ett år sedan och är lika aktuell idag. Du hittar den HÄR. Den är av beskrivande karaktär och tar upp mer av hemtjänstens arbetsuppgifter. Men hur känns det att vara brukare och utlämnad åt personalen?

toothbrush-571741_1920
Hur känns det att inte kunna borsta sina egna tänder?

Som så kallad brukare är jag helt beroende av personalen för min överlevnad, mitt välmående. Hygien, mat, städning och mer därtill sköts av kommunens personal. Jag gör det lilla jag kan göra själv. Men eftersom mina händer allt som oftast går i ”vild strejk” blir det inte mycket gjort. Det gör helt enkelt för ont. Jag kan bre en eller två smörgåsar. Kanske tänker du: Men då kan du ju! Ja, men jag kan inte göra om det några timmar senare och därtill kommer att en mängd andra saker blir svåra just för att jag fixade dessa två mackor. Inte sällan slutar det med en dos behovsmedicin mot smärta då jag trots allt gjorde mer än vad min kropp godkänner. Att bre en smörgås leder relativt ofta till att handledens småben subluxerar och ibland följer på det att även armbåge och axel halkar lite i lederna.
hand-1362175_1920
Att skriva blir också svårt. Likaså att illustrera mina artiklar. Det handlar om mycket små rörelser, men rörelser som påverkar mina leder negativt. Nu är dock viljan att skriva starkare än förståndet att låta bli. Därför kompromissar jag. Färre artiklar blir det än önskvärt. Förhoppningsvis blir dock det jag skriver läsvärt och jag måste vara medveten om att jag under några dagar blir än mer utlämnad till personalen på grund av att smärtan hindrar mig. Utlämnad åt andra. Jag bestämmer inte själv över mig själv och mitt hem i samma utsträckning som om jag varit frisk.
plum-560983_1920
Jag bestämmer inte själv vad jag vill äta för mat. Maten tillagas i storkök och jag har en varmrätt/dag samt två alternativa rätter som är desamma varje dag under en veckas tid att välja mellan. Maten är god och rikligt tilltagen och det ingår efterrätt. Allt till ett helt överkomligt pris. Frukost, mellanmål och kvällsmål (enklare rätter) tillagas av personalen hemma hos mig. Men jag är beroende av att den som kommer till mig kan laga mat. Alla kan inte det och då blir det att försöka komma på något som är tillräckligt lättlagat och som dessutom inte tar tid att laga till. Återigen utlämnad. Jag bestämmer inte själv över mig själv i den utsträckning jag skulle vilja.
supermarket-949913_1920
Hemtjänstens personal veckohandlar åt mig likväl som åt andra brukare. I den lilla stad där jag bor finns inte möjligheten att handla matvaror via Internet. Ingen av de butiker som finns har den servicen. Det innebär att för var vecka skriva inköpslista och lämna ut betalkort för att de ska kunna betala mina varor. Jag har valt lösningen att ha kort som ges ut av butikskedjan. Ibland händer att jag behöver varor från annat ställe och då gäller kontanter eller annat betalkort. Det kräver tillit till personalen och jag litar på dem. Hittills under alla år jag haft hemtjänst har det aldrig blivit fel med betalningar.

Utlämnad. Det finns mycket att välja mellan i butiken och trots försök till tydlighet så får jag hem fel varor. Det innebär för personalen att de får ett merarbete att byta varan/varorna som är felaktiga. Hur var det nu? Vilken ost ville jag ha? Har jag skrivit tillräckligt tydligt och finns just den osten? Om den inte finns, vilken sort fungerar som alternativ? Det spelar inte någon roll hur tydlig inköpsnotan är. Fel går inte att undvika. Ibland blir det mycket fel, ibland ingenting.
shopping-879498_1920
Utlämnad. Inköpen och matlagningen är bara en del som väcker just känslan av att vara utlämnad. Andra arbetsuppgifter för personalen och hjälpbehov hos mig är hygien. Det handlar för mig om att jag måste släppa in personal i min intimitetszon. Jag har skrivit om det tidigare, bland annat i denna artikel som handlar om när smärtan tar över totalt. ”Att släppa in någon på bara kroppen” är ett uttryck som ibland används för att beskriva att låta någon komma oss nära. Så nära att det kan upplevas obehagligt. För mig är det vardag. Jag måste varje dag tillåta ibland för mig helt främmande personer, att hjälpa mig med min hygien. Att kliva innanför min intimitetszon.
shower-653671_1280-1
Varje dag behöver jag hjälp med dusch och att borsta mina tänder och annat rörande hygien. Jag gör det lilla jag kan själv, men mina händer samarbetar inte. Det som de allra flesta tar för givet att göra i enskildhet har jag som regel någon med mig som hjälper mig. För mig är morgontoaletten arbetsam och inte sällan somnar jag när jag väl är klar. Bra personal men återigen kommer känslan av att vara utlämnad. Jag bestämmer inte över min egen kropp i samma utsträckning som om jag varit frisk. Detta skulle jag kunna skriva mer om, men väljer att knyta ihop säcken här.

Fundera och reflektera gärna över detta om att vara beroende av hjälp. Hur tror du att du skulle känna det? Om du har hjälp – hur upplever du detta? Berätta gärna!
woman-609254_1920
TACK till hemtjänsten i Askersunds kommun för ett väl utfört arbete.
Visningsbild:
online-shopping-1088262_1920

 

9 thoughts on “Utlämnad av nödvändighet – hemtjänst

  1. bbnewsab 2017-04-23 / 10:07

    Ett tips. OKQ8 har ett Visa bankkort som är helt gratis. Man väljer själv om man ska använda det som enbart betalkort eller om man dessutom ska kunna handla på kredit med dess hjälp (om kreditansökan beviljas).

    Om man har svårt att bli accepterad som gratiskund hos OKQ8, kan man be någon man känner att ansöka. Den personen kan sedan i sin tur ansöka om extrakort, som alltså kan användas av andra hen känner och litar på.

    Men om man inte har någon kredit på sitt kort – dvs enbart kan handla med det, ifall man själv ser till att föra över pengar till kontot i förväg – har jag svårt att se, varför OKQ8 skulle neka någon att beviljas detta Visakort.

    Man för över pengar till sitt Visakort genom att sätta in valfritt belopp på OKQ8:s bankgiro och då samtidigt ange sitt ”kundkontonummer” (så att det insatta beloppet krediteras rätt kund/Visakort).

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2017-04-23 / 17:05

      Hej!
      Tack för info. Jag har medvetet sett till att sjukersättning mm kommer in på ett konto som inte är kopplat till något betalkort. På så sätt ser jag till att jag inte har mer pengar på kortet än absolut nödvändigt. Men det är alltid bra att känna till alternativa lösningar.

      Liked by 1 person

  2. bbnewsab 2017-04-23 / 18:42

    Ja, inget hindrar att man har både ett ”allmänt” Visakort som gäller i princip överallt och kort som utges av de olika affärskedjorna. Såvitt jag förstår kan man ta del av affärskedjornas extraerbjudanden och rabatter, fastän man registrerar köpet med hjälp av sitt affärskedjeanknutna kort samtidigt som man betalar köpet med sitt ”allmänna” Visakort.

    Om detta är korrekt uppfattat av mig, behöver man ha pengar knutna till till blott ETT av alla kort man har i sin ägo.

    Ett vaceat: Butikskedjorna har dock olika lösningar för sånt här, så det kan hända att mitt påstående inte gäller för alla butikskedjor.

    Just ICA brukar jag inte handla i, ity att min närmaste ICA-butik befinner sig rätt långt ifrån där jag bor. Faktiskt befinner sig alla andra butikskedjors butiker sedan några år tillbaka betydligt närmare min bostad än just (det relativt nybyggda) ICA-varuhuset, som valde att flytta bort från centrum ut i peroferin.

    Bara Ikea, av de större varuhuskedjorna, ligger nu längre bort sett från min horisont (i stadens centrum). Men Ikeakort kan ju ändå vara bra att ha, eftersom det kortet har ett intressant rabattsystem (med olika rabatter varje månad).

    Rent allmänt tycker jag, att man inte bör ha någon kredit alls på sitt Visakort, ty då kan man, om kortet skulle kapas, blott förlora, maximalt, det belopp, som fanns som tillgodobelopp på kortet då kapningen skedde.

    Man kan också spärra sitt Visakort för internetbetalningar. Fast om man nån gång skulle vilja handla via internet, kan man tillfälligt låsa upp spärren och betala sitt köp. Efteråt spärrar man lämpligen sitt Visakort igen för handel på webben.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2017-04-23 / 19:56

      Tack för informationen. Det är alltid bra att informera om hur man kan skydda sina pengar på olika sätt. Och personligen ser jag numer till att inte ha någon kredit alls. Detta tycks vara ovanligt då telefonförsäljare vill ”sanera lån” åt mig och inte vill förstå att jag inte har några! Det är ett mycket medvetet val efter att ha haft en kaosartad ekonomi tidigare i livet där jag nu äntligen är fri!

      Liked by 1 person

  3. bbnewsab 2017-04-24 / 20:23

    Ja du, GGV Pipili, telefonförsäljare har hört av sig till mig också och föreslagit att jag ska sanera mina lån och skulder.

    De blir alltid lika förvånade när jag upplyser dem om att jag inga skulder har.

    Fast ännu värre tycker jag de telefonförsäljare är, som vill få mig att köpa och/eller rent av abonnera på lotter. Miljonlotteriet verkar ha en säljkampanj just nu.

    Dessa försäljare får det att låta som om de kommer med samma sorts goda nyheter, som Jehovas vittnen-missionärer brukar inleda sina medlemsvärvande samtal med.

    Dock finns det EN sak jag har lärt mig under mitt liv som fjortis. Det är att det inte finns några gratisluncher.

    Telefonförsäljarnas erbjudanden om kommande storvinster har alltid en hake. Typ att jag måste köpa och betala den där lotten själv. Inte heller kan försäljarna lämna några skriftliga garantier för att just min lott ska utfalla med vinst. Nej, garantier, allra minst skriftliga sådana, är tydligen något som de inte har några färdigskrivna svar på i sina säljarmanualer. I alla fall brukar de alltid svara undvikande och/eller byta ämne snabbt som ögat.

    Såvitt jag vet finns det inga lotterier med enbart vinstlotter och som alltså saknar nitlotter.

    Känner möjligen GGV Pipili till något sådant lotteri?

    Det skulle väl i så fall vara det himmelska lotteriet.

    Fast inte ens det himmelska lotteriet är i mina ögon fritt från nitlotter. Tänk en sådan sak som att tvingas leva i en evighet utan att åldras. Inte bli en dag äldre. Eller yngre. Exakt samma ålder i en evighet.

    Som om inte det vore nog. Täbk denna hemska tanke: Att tvingas umgås med samma människor dag ut och dag in.

    Alltså: Alla samtalsämnen måste ju då ta slut efter, kanske, sisådär, 40.000 år. Dvs efter ca 40.000 år i himmelriket blir det eviga livet en ständigt pågående repris. Aldrig något nytt. Om man tvingas äta gåslever varje dag, hur trist är inte det? Till slut man kanske rent av längtar sig halvt fördärvad efter stuvad friterad välmarinerad mördarsnigel eller rent av grillad fästing doppad i chokladsås.

    Allt detta får mig nu att tänka på hur Tage Danielsson en hyllade Sveriges Television när det företaget firade sitt 25-årsjubileum. Han sade då i sitt satiriska hyllningstal, att det kändes som om SVT fyllde blott ett år, och att programutbudet under detta enda år sedan dess har gått i repris de följande 24 åren.

    Ja, just så tänker jag mig evigheten i Himmelriket.

    Då förstår nog de flesta varför jag inte längtar dit.

    Det räcker fuller väl med alla repriser jag har fått uppleva här i den jordiska jämmerdalen.

    Fast kanske GGV Pipili är av annan uppfattning? Vad gäller synen på himmelriket? Låt höra i så fall. Jag är idel öra.

    Liked by 1 person

    • Piia-Liisa Pisal 2017-04-27 / 20:16

      Först en ursäkt att svaret dröjt, men bättre sent än aldrig sägs det men jag hoppas och tror att GGV bbnewsab accepterar detta.

      Min syn på himmelriket är annorlunda än den du beskriver i din kommentar. Himmelriket är för mig en plats där jag får möta mina nära och kära som gått före mig. Men också en plats där jag får möta Jesus och Gud samt den helige Ande. Hur Gud och den helige Ande ser ut kan jag inte föreställa mig även om jag försöker. Ibland beskrivs himlen som en plats med gator av guld och det är för mig en mänsklig beskrivning av vad skribenten uppfattade som varande det vackraste som fanns.

      I min tankevärld blir himmelriket en vacker naturskön plats. Det är endera vårens skira grönska eller höstens mustiga natursköna färger skiftande från nästan svart till det klaraste röda. ”Lila och indigo, blått och grönt, gult orange och rött” är en strof ur musikalen Noaks ark och Guds löfte till de människor som upplevde syndafallet. Gud lovade att aldrig mer straffa hela mänskligheten för att ”syndare” skulle utplånas och som tecken på detta gav han regnbågen.

      Himmelriket skulle kunna bestå av regnbågens alla färger, och enligt Bibeln har inte heller Gud straffat mänskligheten urskiljningslöst vilket gjordes under gammaltestamentlig tid vid ett flertal gånger. I stället kom Gud att sända sin son, Jesus Kristus, till jorden ”sann Gud och sann människa” som i och med korsfästelse och uppståndelse tog all vår skuld från oss och bar den till Gud i dödsögonblicket.

      Det innebär inte att vi kan göra vad som helst vare sig mot Gud själv eller mot våra medmänniskor. Gud har kraften att ge oss förlåtelse för våra dumheter. Men att gång på gång medvetet upprepa samma och tro att det finns överseende för det skulle iallafall inte jag tro på. Någonstans måste jag få en insikt i de konsekvenser mitt beteende får. Det gavs förlåtelse då Jesus verkade, man även han ställde krav på dem som fick hans förlåtelse. ”Gå, och synda inte mer” sägs vid ett tillfälle. När vi väl kommer till himlen är våra synder förlåtna och vi kan leva ett rikt liv.

      Något som också skiljer jordelivet från himmelriket är tid. Jag tror inte att tiden finns och upplevs lika som på jorden. Därför slipper vi vänta i evighet, slarvigt uttryckt, och evigheten blir inte en lång väntan heller. För skulle det vara så att tiden upplevs lika i himlen som jorden skulle himlen bli till helvete känner jag! Det jag har skriver är nu min personliga syn på himmel och helvete och inte något annat.

      Helvetet är nog mer före än efter döden. Att som många tvingas leva sitt liv i nöd med brist på de mest basala behov såsom mat och bostad kan inte kallas annat. Att leva utan vänner, som utstött i i misär är också att att leva i helvetet, i en miljö där ingen borde behöva vistas i. Misshandel, droger och andra problem och bekymmer. Det kan vara ett synlig likväl som ett osynligt helvete. Kanske den till ytan fina fasaden döljer något som ingen vill, eller vet något om.

      Lite så tänker jag om himmel och helvete. Som du ser ett annat tankesätt än hur du min vän, bbnewsab, tänker. Jag tänker också att här är inte rätt eller fel, utan bara olika sätt att se på liv, eller inte liv, efter döden.
      //Pipili

      Liked by 1 person

  4. bbnewsab 2017-04-27 / 21:33

    Inte behöver du be om ursäkt för att du inte hunnit/orkat svara.

    Vi alla som följer din fina blogg vet att du inte mår bra, GGV Pipili! Så inte ska du behöva be om ursäkt för att dina händer trilskas och gör det svårt för dig att underhålla bloggen och skriva nya inlägg eller svara på kommentarer.

    Jag tror jag har sagt det tidigare, men det förtjänar att upprepas: Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Eller med andra ord: Din fina blogg behåller sin tjuskraft, även om det har blivit glesare mellan blogginläggen.

    För övrigt tycker jag att dina tankar om himmel och helvete, i kommentaren här ovanför, är både intressanta och välformulerade.

    Fast så värst bibliska är de dock inte.

    Men det spelar ju ingen roll, eftersom den som i dag i vårt land, åtminstone än så länge, uttrycker eskatologiska tankar, i strid med vad kristendomens dogmer lär ut om vad som gäller, slipper att stenas till döds för hädelse.

    Det bästa med religiös tro, oavsett hur den ser ut på detaljnivå, är nog, att den mellan varven kan kännas trösterik.

    Inte heller synes det spela någon roll, ifall den gudom som dyrkas och tros på existerar på riktigt eller är blott en fantasiprodukt.

    Jfr med begreppet placeboeffekt.

    Här är för övrigt ett bra exempel på placeboeffekt ”in vivid action”,att ta del av för den som vill lära sig mer om det fenomenet: https://www.youtube.com/watch?v=5lvU-DislkI .

    Fascineras, förfäras eller förfasas (stryk det som ej passar just ditt kynne).

    Liked by 1 person

  5. Jag 2017-05-04 / 11:01

    Jag har tänkt mycket på det här med att vara utlämnad, jag som till och med har svårt att ringa hem någon som tvättar mina fönster. Jag har ju sett det här nära med flera av mina anhöriga som har behövt eller behöver hjälp med det mesta men det är ändå svårt att föreställa sig. Det är då för väl att den mat du får hem färdiglagad är god. Svägerskan, vars man dog nyligen, klarar inte av den maten så hon lever på något enkelt som hon själv plockar fram eller att någon anhörig lagar större satser av en maträtt och fryser in. Hon har också EDS. Mina föräldrar fick hjälp av min man att handla, under många år handlade han varannan dag åt dem och jag kollade med mamma vad som behövdes. Tunga år då jag som redan var sjuk slet ut mig. Det är viktigt att folk som är anställda i hemtjänsten kan föreställa sig hur det känns att behöva släppa folk så nära inpå sig. Alla är inte lämpade för jobbet, tyvärr.

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2017-05-04 / 18:14

      Nej, tyvärr finns vissa som är direkt olämpliga för arbetet. Jag har träffat några få genom åren, men de har i mitt fall varit färre än vad jag kan räkna på en hand. Jag har haft tur, vilket jag är väl medveten om.
      Att arbeta i annans hem innebär speciella arbetsmiljöproblem som arbetarskyddsstyrelsen skriver om HÄR.

      För att återgå till det som är så personligt så är just känslan av utsatthet och att känna sig utlämnad ofta ganska så stark. Å ena sidan behöver jag hjälpen och å den andra vill jag klara mig själv. Det sköra linan däremellan ska personalen balansera på. Ramlar de drabbar det mig som brukare och ibland även andra nära och kära.

      Ett bra tankesätt är nog det gamla beprövade: ”Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad om det var jag som var i brukarens ställe?” Skulle du som personal ändra något i ditt arbetssätt kan det kanske stämma till eftertanke.

      Tack JAG för att du tar upp detta och berättar om dina erfarenheter och tankar. Det är viktigt att vi tillsammans lyfter detta. Till slut kanske hemvård/hemtjänst blir något som vi talar mer öppet om.
      //P-L

      PS! Nu ska länken till Arbetarskyddsstyrelsen fungera!

      Liked by 2 people

Kommentera

