Gästblogginlägg: GGV Pipili, denna bloggs ägare, mår inte alls bra

Jag har just varit i kontakt med GGV Pipili. Hon berättade att hon har svårt att andas, det blir mest flämtandning nu för tiden, vilket innebär att syrgasmättnaden i blodet sjunker, och då kommer en enorm och förlamande trötthet som ett brev på posten.

Dessutom är värken för tillfället mer obarmhärtig mot henne än på länge. Måendet har gått från att vara uselt till att bli ännu värre.

GGV Pipili är under medicinsk utredning, bland annat för att få andningshjälp i form av en andningsmask (s k BPAP, en specialversion av CPAP), som ska hjälpa till att blåsa in luft i hennes lungor. Förhoppningsvis ska det hjälpa henne att syrsätta blodet bättre, så att hennes hjärna – och resten av kroppen – kan klarna till och skingra det upplevda (bildliga) töcknet och dimmorna.

Också hennes händer och fingrar trilskas värre än vanligt. Särskilt tummarna är olydiga och vägrar att lyda order. Detta leder till ökat spill och slafs, vilket förstås tär på humöret, även det..

Men GGV Pipili är nu en gång en fighter, en kämpe. Hon vägrar att ge upp.

Förhoppningsvis ska hon snart kunna skriva och publicera nya inlägg, vackert bildsatta som vanligt, här på bloggen. Fast i skrivande stund är det tyvärr omöjligt. Det är därför som jag, bbnewsab, har valt att skriva detta gästblogginlägg för att visa att bloggen fortfarande är vid liv och inte är bortglömd.

Denna blogg betyder, vilket ni säkert förstår, väldigt mycket för GGV Pipili. Jag hoppas därför på er förståelse för nuvarande ”mässfall”, alltså frånvaro av nya bloggartikelinlägg från henne.

Ni vet väl att man kan klicka på de etiketter (”tags”) som finns till höger om bloggartiklarna? Gör gärna det, så kan ni, medan ni väntar på GGV Pililis skrivarcomeback, läsa exempelvis hennes självbiografiska artiklar. Då om inte förr kommer ni att förstå, att GGV Pipili har haft ett motigt liv ända från start så att säga. Hon har med andra ord vanan inne att känna att det mesta trilskas i hennes liv. Och då förstår ni säkert också hur betydelsefull denna blogg – detta ”andningshål”, denna ”oas” – är för henne.

Så jag hoppas att ni som redan är följare stannar kvar som prenumeranter. GGV Pipili behöver få känna, att hennes cybervänner inte överger henne bara för att hon för tillfället befinner sig i en djup svacka vad gäller måendet och kapaciteten (inklusive förmågan att skriva bloggartiklar; lusten att skriva är det sannerligen inget fel på, men vad göra om kroppen inte vill lyda hennes befallningar därvidlag?).

Eftersom GGV Pilili är gudstroende, skadar det inte om ni av er följare, som också är gudstroende, ber till Gud om att hon snart ska bli bättre och kunna bli i stånd att ägna sig åt sitt ”älsklingsbarn” (läs: denna fina blogg) ånyo.

Till dess är det tålamod som behövs, både hos GGV Pipili själv och hos er, hennes följare.

38 thoughts on “Gästblogginlägg: GGV Pipili, denna bloggs ägare, mår inte alls bra

  1. Olivia 2017-06-09 / 18:44

    Krya på dig GGV Pipili 💚🌷🍃

    Liked by 2 people

  2. Lena Kleist 2017-06-09 / 19:18

    Hej min fina vän!
    Du ska veta att du är saknad, jag anade att något var fel när inget ”hördes” från dig.
    Tyvärr har jag tappat kontakten med min Gud, ändå ber jag till alla högre makter om snar bättring för dig!
    Stor varm kram från Lena i Söderhamn 😍

    Liked by 2 people

  3. duritzan 2017-06-09 / 19:50

    Syndabekännelse: Jag fattig syndig människa läser inte Pipilis blogg för att göra henne glad utan för att jag antingen blir glad av hennes inlägg eller för att hon skriver så kloka saker som ger mig nya insikter och djupare förståelse.

    Därmed inte sagt att jag inte bryr mig. Jag har sedan cirka en månad en variant av CPAP som reglerar trycket efter hur mycket jag behöver och det har gjort en enorm skillnad för mig. eftersom jag har pollenallergi har jag valt en helmask (som täcker både mun och näsa) och efter en kort tillvänjning somnar jag utan problem och vaknar mycket mer vaken är tidigare. Enda avigsidan är att OM jag behöver få in något i munnen måste jag ta av masken och det är litet byngligt att få den på (mindre byngligt att få av den). Men om det är vätska kan jag ta bort slangen från masken och dricka med sugrör.
    Hoppas av hela mitt hjärta att de kan hitta ett sätt att göra tillvaron lättare för Pipili ❤

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2017-06-09 / 20:08

      …och jag skriver för att det är roligt att göra mina läsare glada och för att jag älskar att skriva. Det blir korta svar nu, men jag vill att ni ska veta hur viktiga ni alla som läser min blogg är. Utan er – ingen blogg! Det gör mig glad att du blir glad av att läsa och även att det jag skriver tillför kunskap och insikter. Då känner jag att syftet med bloggen uppfylls. Tack<3
      Tack för att du berättar om hur det är att sova med CPAP. Jag kommer inom snar framtid förhoppningsvis få prova ut en BPAP som ska hjälpa mig med andningen och se till att hålla ner koldioxidhalten och upp syremättnaden i blodet.

      Det känns gott att mina inlägg är till glädje. Tack Duritzan ❤
      //Pipili

      Liked by 1 person

  4. FM Vov 2017-06-09 / 20:35

    Hej, FM Pipili! Jag heter FM Vov och är ordförande i FIDO (= FM-hundarnas Intresse- och DiskussionsOrganisation).

    Alla vi medlemmar i FIDO har undrat över vart du har tagit vägen.

    Nu vet vi.

    Så sorgligt att läsa, dock.

    Vem ska nu sprida information om oss FM-hundar ut till allmänheten, något som du ju har gjort med bravur under din tid som bloggare?

    Vi inom FIDO önskar av hela våra hjärtan, att du snart ska bli bättre, så att du ånyo kan skriva om oss FM-hundar.

    Jag läser om de där BPAP- och CPAP-ansiktsmaskerna. Tycker att de påminner en del om de munkorgar, som vi FM-hundar ibland tvingas bära. Jag säger som alltid så omtänksamma Duritzan i kommentaren här ovanför, att man vänjer sig rätt snabbt vid att bära sådan mask. Så det ska nog inte bli några problem för dig heller, FM Pipili.

    Jag ämnar nu prata med de andra FM-hundarna i FIDO och föreslå, att FIDOs manskör YL tränar in några lämpliga peppsånger, vilka vi körmedlemmar sedan kan framföra för just dig, hemma hos dig där du bor, på det att du ska känna att du har stöd och support inte bara från människor utan även oss FM-hundar.

    Hoppas på en snar comeback för ditt vidkommande, FM Pipili!

    Med vänlig hälsning // FM Vov

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2017-06-09 / 21:47

      Tack FM Vov (kan det möjligen vara ett alias?) för din uppmuntrande kommentar. Självklart kommer jag att skriva om er och berätta vad ni gör tillsammans med era tvåbenta vänner. Jag förstår att nyheten gått ut på er radio, men var vid gott mod, FM Pipili kommer igen så snart hon någonsin kan.
      Och någon skönare sång än körsång från FM-hundar har jag svårt att tänka mig 😉
      Nospuss och kram till er alla ❤
      //FM Pipili

      Liked by 1 person

  5. inte fan gör det det 2017-06-11 / 11:08

    Pia- vad tråkigt att höra. Skickar massor av energi genom stenen. Tänder också ett ljus och tar ett snack med Lennart- inte för att han brukar lyssna så mycket på mig nuförtiden- men ändå! man vet inte! 😉
    var rädd om dig! Tänker på dig!
    stor energi kram
    /anna

    Liked by 2 people

  6. Jag 2017-06-13 / 00:05

    Tråkigt att höra att du mår så dåligt, Piia-Liisa. Hoppas att du får andningshjälpen som du behöver och att den fungerar bra så att du kan återfå dina krafter. Jag har noterat att det har varit tyst hos dig och ändå hade jag missat ett inlägg. Tack för alla dina ”gillor” (haha!) hos mig. Jag var här och skulle skriva redan innan du dök upp hos mig, men något kom emellan och jag fick avbryta. Jag tolkar det som att du mår en aningens aning bättre, men förta dig inte nu.
    Varm kram

    Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2017-06-13 / 00:18

      Tack ❤ för dina värmande ord. Jag tycker om dina bilder och idag var jag bara tvungen att rensa mejlkorgen. Fördelen är då att jag får upp mejl om dina inlägg och kan ägna mig åt att se på vackra bilder samtidigt som ja städar bland mejlen. Lite piggare idag, men vet att det är skört. Jag måste ta det betydligt lugnare och göra mycket mindre än vad jag egentligen vill. Orken finns inte.

      Men så snart jag orkar så försöker jag få ihop ett blogginlägg, men det kan dröja. En förhoppning är att lyckas få fram något till midsommar, men det är en önskan hos mig.
      Allt stöd från alla som kommenterat både här och på Facebook betyder så mycket och det ger mig hopp om att jag ska kunna komma igen då du och andra läsare och följare finns kvar.
      Det värmer verkligen i mitt ❤

      Tack "Jag" och en varm kram till dig 🙂
      //P-L

      Liked by 1 person

      • Jag 2017-06-13 / 12:04

        Mejlkorgen. Hmm. Jag förslår att du ställer in att du inte får mejl för nya inlägg. Du får dem i Läsaren som en lista i alla fall. Det känns mindre stressande när mejlkorgen inte blir nedbombad med mejl och du slipper städandet.

        Liked by 2 people

    • Piia-Liisa Pisal 2017-06-13 / 07:30

      Tack ❤ för din omtanke, den värmer. Ett särskilt tack för alla de vackra bilder som du presenterar på dina bloggar, Jag har kommit efter med att rensa inboxen, men gjorde det igår. Njöt verkligen av alla vackra bilder som du tagit.
      //P-L

      Liked by 1 person

Kommentera

