Kan man få för mycket julmusik?

Detta blogginlägg har skrivits av bbnewsab, eftersom GGV Pipili fortfarande är opasslig och Astrid Brefdufwa har fullt upp med att se till att alla gullekramar, som har beställts från Malte Mullvads Magiska Hembageri, ska nå sina adressater snarast möjligt. 

Och jag, bbnewsab, väljer nu att gå ut stenhårt med att ställa denna fråga till bloggens läsare: 
 
Tillhör du dem som inte kan få nog av julsånger och julvisor över huvud taget? Som gärna lyssnar på Bjällerklang och Hej tomtegubbar till och med när det är midsommarafton eller påskafton? 
 
Eller du är en av dem som har tröttnat på julmusiken redan INNAN det blev dags att fira 1 advent? (Apropå detta med advent. I år infaller 4 advent på julafton. Senare än så kan den söndagen inte infalla, ty advent firar vi ju till minne av det väntade – ”anländande”/”ankommande” – Jesusbarnets födelse, en dag som ju alltid infaller på juldagen, den 25 december.)
 
Hur som haver: Själv är jag kluven inför vilken julsångslyssnarfraktion jag ska/vill inplacera mig i. Det är lite som med dagsformen:, dvs det varierar från dag till dag. Ena dagen känner jag si, nästa dag så. 
 
Icke desto mindre tänke jag ägna dagens gästbloggsinlägg åt att meditera lite över fenomenet julmusik.
 
Som jag ser det kan julmusik delas in i minst tre kategorier:
 
KATEGORI NR 1: Först och främst har vi den kristna sortens julsånger, vars texter anspelar på att oss är en Frälsare född, i stallet i Betlehem.
 

Här är en blogg som behandlar ämnet kristen julmusik på ett helt makalöst och föredömligt sätt:  http://www.jultradition.se/blogg/?page_id=290 

Det finns i stort sätt lika många stilar på julsånger som det finns julsånger, allt från folkmusik, pop till visor. Julsånger kan vara sakrala (kristna, till …

Jag rekommenderar alla som gillar jul, julmusik och jultradioner att kolla upp den stora mängden läckerbitar som den bloggen innehåller och bjuder på. Om jag begränsar mig till julmusiken, så finner man till varje på den bloggen uppräknad julsång dels hela sångtexten, och dels ett videoklipp, i vilket man kan se och höra en artist (vanligen tillsammans med en orkester eller sångkör) framföra julsången i fråga.

 
Bara som ett exempel väljer jag O helga natt (för att den är en av mina personliga favoriter i den här kategorin). Om den sången kan man sålunda läsa, citat: ”En franskspråkig julsång från 1847 (Cantinque de noël). Sången heter egentligen Adams sång efter upphovsmannen (Adolphe Charles Adam). Den svenska översättningen är gjord av Augustin Kock.”
 
Sedan följer alltså själva sångtexten (lyrics) och därinunder dyker så videoklippet upp. Kan näppeligen bli bättre än så. Excellent service, med andra ord. 

 

KATEGORI NR 2: Här hittar vi julsånger vars texter beskriver hur julfirandet kan gå till. Inte sällan har dessa julvisor en humoristisk anstrykning. Typexempel härpå är förstås ”Vår julskinka har rymt” med 1980-talets ”stjärnkockar” Werner & Werner, vilka hade för vana att avsluta alla sina tv-framträdanden med orden: ”Kom ihåg, det går precis lika med selleri!” (En mening som alltid uttalades med tydlig tysk brytning, ett slags hyllning till den riktige stjärnkocken Werner, med Vögeli i efternamn.)

 
Andra ”klassiker” som platsar i denna kategori är ”Mer jul” med Adolphson & Falk. Och ”Jag såg mamma kyssa tomten”, den sistnämna gamla låtgodingen inspelad av en hel drös med svenska artister. 
 
Här kan den som vill lyssna på min egen favorit i denna genre: https://www.youtube.com/watch?v=Bblk2lgQrW4

en tribute video till denna numera kultlåt och jullåt
Fast årets nobelpristagare i litteratur, Bob Dylan, ligger faktiskt inte långt efter. Han släppte år 2009 ett album (det trettiofjärde i ordningen sedan han startade sin sångarkarriär) innehållande musik med allehanda julanknytning: ”Christmas in the heart.” 
 

Här kan den som vill se/höra ett smakprov från det albumet: https://www.youtube.com/watch?v=a8qE6WQmNus 

In 2009, Bob Dylan released his thirty-fourth studio album, Christmas in the Heart, a holiday album for which all the proceeds went to feeding America. Watch…

 

KATEGORI NR 3: Detta är den absolut största julsångskategorin. Ett lämpligt namn på denna kategori skulle kunna vara: ”Sekulära julsånger med fokus på känslor.” De allra mest populära känslorna torde vara sentimentalitet, (hem)längtan och nostalgi).
Här spelar nog Bing Crosbys version av ”White Christmas” från 1942 i en helt egen division. 

”White Christmas” lär vara den mest sålda julsingeln genom tiderna. Det sägs att sången skrevs för att ära och hedra alla de amerikanska soldater, vilka under under andra världskriget befann sig i krigets Europa och därför tvingades fira sin jul långt borta från sina nära och kära.

Den vita jul som Bing Crosby sjunger om dryper givetvis av emotionella droppar som smakar framför allt nostalgi, (hem)längtan etc.  Här finns Bing Crosbys version till avlyssning: https://www.youtube.com/watch?v=GJSUT8Inl14

Min egen favorit i denna genre är ”Do they know it’s Christmas?”. Den låten gör mig lika tårögd i dag som när jag för första gången såg och hörde den uruppföras år 1984. Kolla in originalversionen här: https://www.youtube.com/watch?v=bjQzJAKxTrE

 
Do they Know it’s Christmas ~ Band Aid 1984 Probably the most important music video to be made in the last 40 years. Just as relevant today as it was 27 year…
Till sist några avslutande länktips:

1) http://www.timeout.com/london/music/the-50-best-christmas-songs  (Här kan du bland annat lyssna på de första 30 sekunderna av 48 olika låtar med julanknytning. Känner du igen alla 48?)

From carols to children’s favourites, xmas pop classics to funny festive songs, we round up our top 50 Christmas songs.

 

2) http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3034&artikel=2473557 .

Den länken leder dig till Sveriges Radios pressutskick angående den nyskapade radiokanalen ”P4 Bjällerklang”. I den kanalen sänds alltså – vilket framgår av pressmeddelandet – julmusik dygnet runt. Och vi kan även läsa att Sveriges Radio därutöver tillhandahåller ännu en lyssningskanal, fast i den spelas enbart klassisk musik vars tema på något vis är juligt/julaktigt. Den radiokanalen heter inte helt oväntat ”P2 Klassisk jul”. 

 

Glad julmusik dygnet runt

Publicerat fredag 28 november 2008 kl 11.32
julkula
 Foto: Anders Wiklund/TT

 

Vi läser:

P4 Bjällerklang är vår julklapp till dig som älskar julmusik. Här erbjuder vi de mest älskade och populära jullåtarna i både välkända och oväntade versioner.

Kerstin Behrendtz ansvarar för P4 Bjällerklang och som vanligt blir det julmusik av alla de slag och med en stor mängd kända artister.

  • Sänds 25 november 2016 till 9 januari 2017.

Lyssna även på P2 Klassisk jul

Därmed har det blivit dags att stänga igen julbutiken för i dag. Ber att få önska GGV Pipilis alla bloggföljare – inklusive GGV Pipili själv och hennes katt Drottning Akka – ett trevligt Luciafirande utifall att jag inte skulle hinna återkomma innan dess. 

10 thoughts on “Kan man få för mycket julmusik?

  1. bbnewsab 2016-12-07 / 15:39

    Jag kom nu efteråt på ännu en bra jullåt tillhörig kategori nr 2.

    Fast det finns en hake. Man måste man vara minst 15 år gammal för att få titta och lyssna på den videon.

    Möjligen kan man få ta del av den här musikvideon i målsmans sällskap. Fast då sker tittandet på egen risk.

    Jag syftar på Billy Macks ”Christmas is all around”. Samma melodi som hitlåten ”Love is all around” – fast med ordet Love konsekvent utbytt mot Christmas.

    Onekligen finns det en hel del likheter mellan kärlek och julfirande. Något som man kanske inte alltid tänker på. Jag tycker i alla fall att infallsvinkeln är kul (läs: att leka med orden på det vis som sker i videon). Och eftersom jag nyss fyllt 15 bast, får jag faktiskt se denna video utan sällskap av målsman. Åsedås!

    Här är länken: https://vimeo.com/55861946 .

    Som sagt: Kom inte och skäll på mig efteråt… 🙂

    Jag har varnat er. Fast handen på hjärtat: Visst är videon rätt oförarglig trots allt!? Eller?

    Liked by 1 person

  2. duritzan 2016-12-07 / 18:26

    För säkerhets skull skickade jag ut mina oskuldsfulla hundar innan jag tittade på videon. Den är inte bara oförarglig – den är läcker!
    Annars tycker jag julmusik är OK dock tidigast från 13 december. Jag tycker varje tillfälle kan få ha sina traditioner i fred. Semlor är jättegott – men de är inte lovliga förrän på fettisdagen. Det lär tom ha varit lagstadgat för länge sedan. Då gjordes de bara på tisdagarna under fastetiden. Senare fanns de även på fredagarna.

    Liked by 2 people

    • bbnewsab 2016-12-07 / 18:39

      Klok är, Duritzan. Som få.

      Månne du var en vis uggla i ett tidigare liv?

      Liked by 1 person

  3. bbnewsab 2016-12-07 / 18:29

    Hej igen! Julfirandet är ju tänkt att vara en trevlig, angenäm och glad aktivitet. Julvisorna handlar definitivt inte om några ledsamheter. Målet verkar vara att få alla julfirare, gamla som unga, att tindra med ögonen, inte olikt den där stjärnan som visade magerna vägen till Betlehem.

    Därför tänkte jag som så, att kanske det är bäst att informera bloggens läsare om att julen och julfirandet ibland faktiskt kan gå mycket snett.

    Fast lås oss alla hoppas, att riktigt så snett som i detta videoklipp ska det väl ändå inte behöva gå.

    Det blev mycket väsen för lite ull, skulle man kunna sätta som rubrik på detta videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=eZrYEE3P2Z4

    Titta själv och avgör hur lite ull som behövdes för att åstadkomma så himla mycket väsen, gråpt och tandagnisslan.

    Betänk att allt detta hanns med på bara fyra minuter. Längre tid än så tar det följaktligen inte för att omvandla god och förväntansfull julstämning till något som närmast kan liknas vid en veritabel katastrof för alla involverade.

    Det finns i alla fall EN lärdom att göra, en slutsats att dra, anser jag.

    Och det är att julfirande och alkohol inte hör ihop.

    Möjligen kan lite glögg få förekomma. Men den kan ju vara alkoholfri. För säkerhets skull.

    Hoppas att du som läser denna kommentar håller med mig.

    Liked by 1 person

  4. bbnewsab 2016-12-07 / 22:47

    På tal om jul och julstämning.

    I kväll har jag pysslat med min juldekorationsbelysning hemmavid.

    Måste säga att jag är rätt nöjd med resultatet.

    Jag har videofilmat det hela. Resultatet kan beskådas här: https://www.youtube.com/watch?v=szLmAPW39uE .

    Men nu har jag en fråga till er läsare. Jag kollade på elmätaren före och efter de tre minuter den här videoinspelningen tog.

    Fann då att det gick åt en oherrans massa elström.

    Hur är det möjligt? Kan jag månne ha gjort nån felkoppling nånstans i systemet? Eller vad kan orsaken vara?

    Om du tror dig sitta inne med förklaringen till den oerhörda elförbrukningen, skriv gärna en rad eller två här i kommentarsfältet. Jag vill ju så gärna kunna ha råd att köra denna juldekoratonsbelysning mer än blott tre minuter.

    Alltså: Att ha råd med att låta systemet vara i gång i blott tre minuter är ju i absolut futtigaste laget. eller hur? Midvinternätterna är långa. I alla fall där jag bor.

    Så hur i all världen ska jag göra för att ha råd att köra den här julbelysningsshowen lite längre än blott tre minuter? Utan att bli ruinerad på kuppen?

    Liked by 1 person

  5. bbnewsab 2016-12-09 / 18:03

    Jag har just läst om det här blogginlägget. Upptäcker då att jag måste ha drabbats av solsting eller något ditåt. Jag bluddrar ju om att 4 advent infaller först den 24 december. Vilket är helt fel.

    på söndag, den 11 december är det 3 advent. Och därav följer att 4 advent kommer supertidigt – INTE supersent – i år. Jag borde ha skrivit att tidigare än så här (= den 18 december) kan 4 advent inte infalla.

    Förstår inte hur jag tänkte. För helt fel blev det.

    4 advent infaller alltså någon gång mellan den 18 och 24 december. Så i år har adventssöndagarna infallit supertidigt. Inte supersent, vilket jag falskeligen försökte påskina i blogginlägget här ovanför. *skäms*

    För att sona detta faktafel tänker jag senare i kväll gå ut och rulla mig, naken, i de spirande brännässlor som nu börjat dyka upp efter de senaste dagarnas värme. I dag hade vi, där jag bor, runt nio grader i luften.

    Det är nästan så att jag funderar på att ta fram shortsen igen. Samt grillutrustningen. För att anordna en liten grillfest utomhus.

    Välkomna, alla som känner sig hågade att deltaga i denna grillfest. Efteråt kan jag demonstrera den där juldekorationsljusshowen för er, om vilken jag skrev i kommentaren här ovanför. Om jag har råd, vill säga. För den showen slukar väldigt mycket elström. 🙂

    Men allra först är det dags att lägga lutfisken i blöt. För det är väl just på Annadagen man ska göra det, om fisken ska bli klar till jul? Eller har jag bluddrat till det än en gång genom att påstå detta?

    Gilla

  6. bbnewsab 2016-12-09 / 18:08

    Jag tror det blev fel än en gång. Den 17 december är den tidigaste dagen som 4 advent kan infalla på.

    Jag får nog rulla mig två gången i brännässlesnåret i kväll.

    Gilla

  7. bbnewsab 2016-12-10 / 22:05

    I väntan på att GGV Pipili snart ska låta publicera ett alldeles eget blogginlägg, tänkte jag som så, att jag passar på att sticka emellan med lite julmusik exekverad av allehanda husdjur, kanske främst med hundar och katter i de ledande rollerna.

    Resultatet är i mina ögon helt bedårande och förtjusande. Döm själva genom att ta del av detta videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=8-0WVfj76bo .

    Vad tror ni som läser denna kommentar om att alla FM-hundarna runt om i landet skulle kunna framföra en liknande julsång tillsammans?

    Med tanke på hur läraktiga och väldisciplinerade dessa FM-hundar är, när de väl passerat den så kallade slyngelåldern, borde väl det vara ett genomförbart julprojekt?

    Fast det förutsätter förstås att de inte har kottar i öronen som FM Jönso.

    Och så måste vi förstås enas om vem som ska dirigera denna hundkör.

    Själv föreslår jag att GGV Pipili får bli dirigent och körledare.

    Hon är bra på sånt. Och dessutom har hon genomgått musikutbildning och till och med varit kurskamrat med en viss jämnårig Lotta Pedersen (i dag mer känd som sångerskan Lotta Engberg).

    Fundera på saken, vetlajag… 🙂

    Liked by 1 person

  8. bbnewsab 2016-12-10 / 22:22

    När jag nu ändå är inne på ämnet hundar, så måste jag bara fråga er alla som läser detta:

    Känner ni till Bizkit?

    Tror ni att Bizkit skulle kunna bli medlem i den djurkör jag skissar på i min föregående kommentar här ovanför?

    Han har bra sångröst. Men har tyvärr också lätt för att somna, sova och drömma. Och har man den svagheten, då kan det ju vara svårt att ta regi. Även av en van och erfaren körledare som GGV Pipili.

    Hur som helst: Den som lever i villfarelsen att hundar inte kan drömma, bör ta sig en extra titt på följande videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=z2BgjH_CtIA .

    Kan just undra vad det är Bizkit drömmer om i denna sekvens?

    Nån som har ett förslag att komma med?

    Verkar i alla fall vara en rätt häftig dröm.

    Liked by 1 person

  9. bbnewsab 2016-12-10 / 23:59

    Ett litet meddelande innan jag stänger ner min dator för i kväll.

    GGV Pipili kämpar på med ett eget blogginlägg trots sin iråkade orkeslöshet och trötthet.

    Men nu har det tillstött ett annat problem: hennes dator trilskas.

    Trots omstart av datorn kvarstår det problemet.

    Vi får se om Astrid Brefdufwa kan lösa det problemet åt henne. Astrid beräknas nämligen dyka upp runt midnatt hos GGV Pipili och hennes katt Drottning Akka för att förse dem båda med gullekramar, som de ska kunna intaga vid behov i lämplig dos. Det fina med gullekramar är att de mättar utan att den som får ta emot dem för den skull går upp i vikt av dem.

    Astrid är dessutom bra på att fixa till trilskande datorer. Lika bra som GGV Pipilis egen pappa. Så förhoppningsvis ska det hela lösa sig.

    Vi får vänta och se, helt enkelt.

    GGV Pipili lovar hur som helst att göra sitt bästa för att få ut ett blogginlägg nu i helgen.

    Under tiden får vi andra, som väntar på hennes blogginlägg, tänka på det kända talesättet: Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

    Vi håller alla tummarna för att det ska lösa sig.

    Gilla

Kommentera

